/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skjolder i sofa
Fra : rikke2
Vist : 8329 gange
130 point
Dato : 23-05-07 10:01

Jeg har altså fået lavet nogle store skjolder i vores stof sofa - kan jeg fjerne dem?????
De er kommet af at jeg skulle fjerne 2 små pletter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-07 10:06

så fortsætter du bare med hele sofaen så bliver det ens

sorry - men pletfjerning kan være en farlig ting hvis man ikke er sikker på hvad man gør og vil ofte gøre skade. Jeg måtte faktisk i sin tid rense en hel sofa netop pga sådan en dumhed - men så var resultatet også godt - efterbehandling kan være nødvendig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 10:44

Det kommer jo helt an på HVAD det er for noget stof...
Hvilken farve stoffet har....
Hvad du HAR forsøgt med osv....

Er stoffet meget lyst og du bruger et "blegemiddel" - så er skaden sket....

Er stoffet mørkt og du har vasket "farven" ud - er der heller ikke meget at gøre.....

Så lad os høre HVAD du allerede har gjort og hvilken farve og hvilket stof vi taler om.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-05-07 13:12

Ja - små skjolde bliver til store skjolder!
Er du fiks på fingrene? min løsning er ikke den billigste - måske. Men den sparer dig for flere ærgelser. Den lyder ombetræk den! Gør det selv, eller hør hvad en proffesionel tager for det:

Kommentar
Fra : rikke2

Dato : 23-05-07 16:30

Sofaen er lys og selv skjolderne kan ses som en mørk rand rundt i kanten af skjolderne..........Jeg forsøgte med vanish til sofa og tæpper!!!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:31

Så brug "vanish" på HELE puden/fladen/ryggen - hvad det nu er.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:32

Det er jo overgangen mellem plet og ikke plet der giver randen......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:33

Desuden kan det være at "resten" blot er beskidt.....

Tag det ikke personligt - men skidt vil jo sætte sig med tiden........

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-07 16:39

Jeg har lige købt to stole - brugt - desværre flyttede presenningen sig under transporten hjem, så de blev temmelig våde, men kun på ryglænene.

Først tørrede stolene, men med samme resultat som dit, så blev ryglænene vasket, stadig var der forskel på ryg og sæde.

Så kom de ud i haven og fik en ordentlig overhaling med sæbevand, og nu står stolene og ser ud som nye.

Derfor gør som før foreslået, vask hele sofaen, i rigeligt vand, så bliver den helt ensartet i farven igen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-05-07 16:47

Hende "pletdamen" fra radioen. Lige nu har glemt hendet navn. Hun sagde altid, pisk sæbespåner i lunkent vand til skum, brug kun skummet og en blød børste. Altså kun sæbespåneskum, for ikke at gøre stoffet vådt. Når stoffet bliver vådt afsættes de der rande , som danner en skjold.
Nå nu husker jeg navnet på "pletdamen" Inger Norris hed hun.