/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
2 eller 4 takt
Fra : jlbendtsen
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 23-05-07 06:35

Hej

Står og skal købe ny scooter og har længe tænkt på at købe en 4 takter så jeg var fri for at blande olie i benzinen men fik hos en forhandler at vide at 4 takteren var dyr at holde kørende da at den ofte skulle have stillet ventiler er det noget han bare bilder eller skal jeg virkeligt holde mig fra det?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 23-05-07 07:36

har forresten kig på en stranger X-fight

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-07 07:37

4 takt er lidt mere kompliceret, men tit havde stillet ventiler, nææ, vrøvl.
Prøv evnt. at ringe til andre forhandlere.
Der er fordele og ulemper.
4 takt fordel:
Den plejer at starte mere stabilt.
Blød motorgang, støjer mindre, forurener mindre.
Billigere i brændstof.
Bliver et krav i lovgivningen at forureningen skal falde, så kun 4-takt kan overholde.

Fordel 2 takt.
Størrer udbud i modeller
Enklere opbygning
Kan lettere tunes til størrer hastighed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-05-07 09:30

Jeg tror da at de fleste to-takter selv blander olien i benzinen i dag. Der er så en separat tank, hvor den selv tager olien, og det er meget sjældent at den skal efterfyldes, - så køb da gerne en to-takter for dettes skyld, det er da lige så nemt som fire-takter, men den forurener nok miljøer lidt mere, men de kan nu også fåes med katalysator, så det problem er vel også løst.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 23-05-07 13:12

Tak for svaret pallebhansen.De fordele du nævner ved 2 takter er nogle jeg sagtens kan undvære
snakkede med en anden forhandler der godt nok også sagde at de skulle justeres lidt i starten men derefter kørte de bare.

Kommentar
Fra : Boardgear

Dato : 30-11-07 12:50

Og en 2-takter blander selv benzin med olie .. ;)