/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vekselvarmer?
Fra : Bossalt
Vist : 3413 gange
100 point
Dato : 23-05-07 00:09

Hvad er forskellen på en varmtvandsbeholder og en vekselvarmer?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-07 00:33

vekselvarmere er betegnelsen for visse dyrearter med serlige egenskaber.

Varmevekslere er apparater til overførsel af varme fra et flydende medie til et andet.
Det er ofte fra snavset luft som udsuges til ren kold luft i indsugningen.
Men det kan også være fra røggas til damp, som i kraftværkernes dampoverhedere.

En varmtvandsbeholder er som navnet siger en beholder til varmt vand. Ofte er den også med indbygget varmeveksler så man kan varme vandet op i beholderen.
En beholder for vand, som man varmer det op i kaldes traditionelt for en kedel.

Man kan også få varmt vand fra en varmeveksler, men den har ikke reservoir , af nogen praktisk betydning, og skal varme vandet op ligeså hurtigt som det strømmer ud.

I praksis får man mere konstant og mulighed for hurtigere vandstrøm fra en varmtvandsbeholder, indtil man har tømt den.
En varmeveksler kræver mere effekt, for at levere samme vandstrøm, Den kan så tilgengæld blive ved så længe det skal være; men temperaturreguleringen er vanskelligere og man må regne med en mere varieret vandtemperatur. Ret irriterende når man er i brusebad.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-05-07 06:18

en varmeveksler er en vandvarmer med en meget stor varmeflade, der varmer vandet op under gennemstrømning. det betyder, at du ikke kan "tømme" den for varmt vand som du kan med en varmtvandsbeholder. og så fylder den væsentlig mindre en beholderen.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 23-05-07 07:44

En varmeveksler udveksler varme fra en primærkreds (eks. fjernvarme ) til en sekundærkreds ( varmeinstallationen i huset ). Det ovenfor beskrevne er gennemstømningsvandvarmere. Det fungerer i det daglige som et ganske almindeligt varmeanlæg med varmtvandsbeholder. Der er den lille fordel, rent praktisk, at du må arbejde og ændre på sekundærinstallationen selv, på samme måde som på et centralvarmeanlæg. Endvidere har man mulighed for at køre med lavere temperaturer på sekundærkredsen end ved direkte fjernvarme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-07 09:20

En varmeveksler kan være:
Dampopvarmet cetralvarmeanlæg.
Hedtvandsopvarmet centralvarme anlæg. (fjernvarme)
Dampopvarmet brugsvand. (alm. varmt vand)
Hedtvandsopvarmet brugsvand. (fjernvarme med uendelig brug af varmt vand)
Varmevekslere bruges også i "genwextype luft anlæg"
Varmevekslere bruges også til nedkøling (atomkraft)

Varmevekslere overfører energien i modstrøm, som er mest effektivt.

Vamtvandsbeholderen er langsomtvirkende men "gemmer" det opvarmede vand.

Alm. varmeanlæg bruger mest vamtvandsbeholder.