/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
carportlængde!
Fra : yesboss
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 22-05-07 23:52

Hvad er standarden for dybden af en carport? Er der nogen fingerregel - Bil + 50 cm. evt.?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-05-07 05:06

Så vidt jeg har set, så svinger det fra 5,5m til 6,0m for en "standardcarport"

Husk også lige myndighedskravene i forbindelse med opførelse af carport, som HC skriver om her...
http://www.carport.dk/HC/hcwebpp.nsf/Index_DKCarport_Internet.html

- efter min mening er "standardcarporte" ofte for små - både i bredde og dybde.

Dette er de ting der irriterer mig mest ved for små carporte:

1) Manglende bredde: Hvis carporten er åben til alle siderne, så blæser vandet ind fra siden, og både du og bil bliver våd alligevel. Man kan ikke åbne dørene uden at de når ud i regnvejret.

2) Manglende bredde: Hvis carporten er lukket til en eller flere sider, så kan man ikke åbne dørene helt, uden at de rammer sidevæggen.

3) Manglende længde: Man kan ikke stå i tørvejr med hovedet nede i motoren (pæreskift, påfyldning af sprinklervæske mv.)

4) Manglende længde: Man kan ikke åbne bagklappen og selv stå i tørvejr.

5) Manglende indvendig frihøjde: Man kan ikke holde parkeret med en ÅBEN tagboks - det er rart at kunne pakke i tørvejr.....også hvis bilen er lidt højere end en standard stationcar.

Mit eget bud er min. +2 meter på længden og min. +2meter på bredden - men hellere mere

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-05-07 06:15

en god størrelse er 4 x8 meter. så er der også plads til et redskabsrum og så må den ligge i skel på 2 sider.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 23-05-07 11:20

Trimare! Er det ikke kun hvis den 2,5 m max i højden?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-05-07 13:01

Hvis du har plads nok på din grund, så vil jeg foreslå at du bygger den 6 meter lang, og sørg for at den er rigelig bred. Det koster ikke særlig meget ekstra at bygge de sidste cm på.

Da vi byggede vores carport, blev den 6,4 lang og 6.9 meter bred (til 2 biler)
Det betyder at den er så dyb at man sagtens kan have nogle cyker o.lign foran bilerne og at den er så bred at man kan åbne dørerne på bilerne uden at de rammer hinanden.
Børnene kan også komme forbi bilerne med cykler osv. uden at skulle kante sig forbi, med risiko for ridser.

Du kan se carporten her:
http://www.thulinsite.dk/house.htm

Hvis det har din interesse har jeg tegninger og ansøgninger til kommunen liggende, samt en bestillingsliste på materialer som er anvendt.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 23-05-07 13:29

Stort projekt der Thulin, ser godt ud!
Jeg skal så bare have 45 grader tag med halvvalm, så det bliver lidt andet!