/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HDD spørgsmål Diskforbrug
Fra : nasher
Vist : 924 gange
50 point
Dato : 22-05-07 21:33

Hejsa

Jeg bruger en 10GB HDD til min pc til windows og programmer , det går også fint .. MEN ..

På C: står der
FILSYSTEM NTFS
Ledig plads 957 MB
Samlet størrelse 9.58 GB

Nu kan jeg jo så regne ud at jeg bruger 8.6GB ca i plads ialt.

Når jeg markere ALT i C: ( ALLE filer , også skjulte og skjulte mapper ) bruger jeg
Størrelse 6.91 GB
diskforbrug 6.41 GB

Så jeg mangler 1.7GB , jeg er godt klar over at en SIDEFIL fylder , meeen , den burde jo være med siden at den er på C:

Mit spørgsmål er ... HVOR er min plads blevet af.

Jeg har ingen spyware , ingen virus , jeg har firewall og antivirus , jeg har slettet cookies og net-historie og internet filer , og temp mapper.

MvH
NASHER

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 22-05-07 21:33

Glemte lige at skrive , at den også er blevet formatteret for mindre en 1 måned siden og defragmenteret i sidste uge.

NASHER

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 21:58

En 10 Gb harddisk med 957 Mb fri.....

Vil du påstå Win +programmer KUN fylder 43 Mb ???????????

Hvor kommer de 8.6 Gb fra???????

Hele dit regnestykke er til dumpekarakter......

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 22-05-07 22:00

hmmm, er 10 gig ikke også en meget lille disk kun til windows???

bruger selv en 40 og skifter snart til en 80'er...

min tanke kunne være at den reservere pladsen til side-filen, men at den ikke bruger den, kommer jo meget an på dit direkte brug af filen...

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 22-05-07 22:00

En HD er delt op i "clusters", der har en bestemt given størrelse, f.eks. 1.028KB, men det kan jo være, at du har mange filer, der fylder 1.030KB, og så bruger du 2 cluster a 1.028, og kan dermed ikke bruge de "sidste" 1.026KB, og det er en del af dine "manglende" MB.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-07 01:35

Det er en meget lille harddisk du har til Windows og programmer, Windows + programmer fylder 15,2 GB af de 25 GB jeg har på drev C, mange programmer har temp mapper, som du ikke tømmer med en almindelg oprydning, mon ikke det kan være svaret på en del af dit plads problem, for en uge siden fik jeg meddelelse om at harddisken var fyldt, alle 25 GB var optaget af temp filer, det tog en hel eftermiddag og en del omrokeringer at få 10 GB fri igen

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 23-05-07 03:41

refi's regnestykke er vist lidt forkert. 957 M byte svarer til knap 1 Giga byte.

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 07:38

Jeg ved heller ikke hvordan han får 1 GB til at være 10 GB , men han burde have lavet TFT (Tænk før Tale , eller Skrive i dette tilfælde ;) ).

Ved heller ikke hvorfor han skal fornærme mig , man burde da vide at jeg under alle omstændigheder MENTE 10GB ud fra regnestykket , så kunne det andet være tastefejl.

NASHER, som ikke er sikker på hvem der svarer bedst, og jeg har brugt 10GB i ca 5 år til xp nu. så jeg har ikke plads mangel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-07 09:50

Selvfølgelig kan man køre win XP på en 10 GB (min Compaq bærbar kører XP på 5,5 GB)
Men XP forlanger plads til at arbejde på så meget mindre en 1 GB fri er ikke så godt.

Prøv lige at kigge:
Højreklik på denne computer > vælg administrer > vælg diskhåndtering
Nu kan du se størrelsen på din harddisk, og hvad den bliver brugt til.

En harddisk viser sig altid mindre en den opgivne antal GB på grund af beregningsmetoden.

eks. 80 GB bliver kun til ca. 76 GB

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 09:57

pga af 1024 byte = 1KB og 1024KB = 1MB og 1024MB = 1GB.

NASHER

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 10:01

Jeg skynder mig at UNDSKYLDE min regnefejl.....

Men skal passe på med at belære andre

En 10 - 20 eller 40 Gb harddisk vil ALDRIG rumme PRÆCIS de Gb.... (det har andre vist været inde på)

Derudvor har det betydning hvilke programmer du bruger til beregning af pladsen (det er ikke alle der tager alt med)
Så der kan sagtens opstå den difference du taler om...

Den "friplads" der er tilbage vil også før eller senere give dig problemer da Win og programmer SKAL bruge plads (Bare temp.-filer kan hurtigt fylde) for at arbejde ordentligt...

Så en udskiftning til større harddisk må være at foretrække - eller KUN win på c-drev....

Endnu engang UNDSKYLD MIN forkvaklede udregning........

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 10:02

Det er okay Refi , vi kan alle tage fejl , men ikke alle kan indrømme eller kommentere deres fejl :D

NASHER

Godkendelse af svar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 10:05

Tak for svaret Bille1948.