/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Modregning af overskydende ska
Fra : joker
Vist : 1098 gange
100 point
Dato : 22-05-07 20:59

Hej

Jeg er tidligere selvstændig, men røg desværre under konkurs grundet manglende betalinger fra debitorer.

Jeg har nu endeligt fået opgjort mit 2005 regnskab og SKAT har opgjort det til at jeg skal have rundt regnet 130000 kr. tilbage.

Jeg kommer dog aldrig til at se skyggen af de penge, da jeg har diverse udeståender ved det offentlige.

Jeg skylder:

Moms 2005 - over 300.000
B-skat 2005 - ca 38.000
A-skat 2005 - ukendt størrelse

Når der så bliver modregnet, i hvilken rækkefølge sker det så?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-05-07 21:14

skat og moms går vel i samme kasse i den sidste ende, så det kan vel for så vidt være ligemeget. og renterne skal du jo betale af det resterende udestående, og det gør så vidt jeg kan se heller ingen forskel.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 21:24

Man plejer, at tage det ældste først, men hvad er ældst, momsen? Når det er opdelt i tre summer, synes jeg told og skat skulle kunne gøre rede for hvd der er betalt/ trukket. Har du taget en snak med dem? Altså for at få en ordning, måske gældssanering? Din advokat kan måske oplyse om hvilke muligheder du har.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 21:51

Det er fløjtende ligemeget....

Er beløbene gået til incasso er det samme "kontor der behandler det....

ALT gæld til det offentlige bliver behandlet samlet.....

Kommentar
Fra : joker

Dato : 23-05-07 14:59

Tak for alle jeres svar

Grunden til at jeg spørger er, at jeg afdrager på den resterende b-skat. A-skat og momsen bliver der ikke afdraget på mens firmaet er under konkursbehandling. Det er planen at konkursen skal udmunde i gældssanering efter de nye regler.

Jeg vil jo derfor helst have at de modregner i b-skatten...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:12

Citat
Det er planen at konkursen skal udmunde i gældssanering

Det gælder ikke offentlig gæld.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:18

Offentlig gæld var nok for meget sagt - men skattegæld....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:19

Bortset fra det vil du aldrig opnå gældssanering med så lille et beløb......

Kommentar
Fra : joker

Dato : 23-05-07 20:45

Lille beløb??? Der er samlede kreditorer for over 1.000.000 kr.

Gælder ikke skattegæld...? Er ikke lige hvad advokaten og revisor siger, men skattegælden er også kun en bagatel i forhold til den samlede moms gæld.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-05-07 08:49

Lyder som om du har et Aps under konkurs.
Momsen er Aps's problem, så hvis der er tale om overskyden selskabsskat (det må det jo være siden du fortsat har restskat (A- og B-) fra samme år, så går det vel til momsen. For de resterende 300.000 - 130.000 = 170.000 kr ender Momsemor blot som ufyldestgjort panthaver sammen med alle Aps'ets andre kreditorer.

Eller er det en personlig virksomhed, og de nævnte 38.000 så blot forfaldne ubetalte B-rater? Så er der jo netop ingen A-skat og hele regnestykket burde fremgå af årsopgørelsen hvoraf de 130.000 fremgår.

Først når et af ovennævnte regnestykker er foretaget går Skat videre til CFR (Centrale fordringsregister) og ser hvad de skal gøre af et evt. overskud.

Ta et møde med Skat og bed dem forklare dig det hele så du forstår det. De er under alle omstændighed klogere på området end os andre - i al fald end mig. Og så er det gratis rådgivning!

Kommentar
Fra : joker

Dato : 24-05-07 17:22

Hejsa

Firmaet var personligt eget.

Den overskydende skat fremgår ikke af 2006 opgørelsen, da selvangivelsen for 2005 først blev indleveret for en måned siden...

Det er manglende B-skatte rater, som der er tale om.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 24-05-07 17:24

Den manglende A-skat er for ansatte, der var ca. 60... så det render jo hurtigt op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 20:03

Den slags vil aldrig blive eftergivet.....

Det vil jo sige du forventer JEG og andre skal betale de penge DU har brugt

Kommentar
Fra : joker

Dato : 24-05-07 20:22

Ja, hvis tingene hang sådan sammen, så ville jeg sgu kalde mig selv et svin...

Konkursen skyldes kort fortalt:

Jeg havde et vikarbureau med en del ansatte. Jeg lejede vikarer ud til tre firmaer, som var gået sammen om et stort projekt i Kbh. De lejede ca. 30 mand ialt. Efter 2 uger sendte jeg først faktura, den havde de 2 uger til at betale. Efter 2 uger kom der ikke nogle penge, men de havde til gengæld masser af troværdige forklaringer. Efter endnu 2 uger valgte jeg at afskedige alle medarbejderne og sende dem hjem.

Regnestykket så nu således ud...

Udgifter: 6 ugers løn og diæter til 30 mand = mange penge
Indtægter: INTET, alle tre firmaer anmeldte konkursbegæring mod sig selv

Planlagt.... nej, for det ville jo være ulovligt.

Udover ovennævnet, var der jo hurtigt andre, som også stoppede deres betalinger, da de alligevel vidste at jeg ikke kunne klare så stort et tab.

BITTER... JA MEGET

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 20:25

Årsagen er egentlig ligegyldig, men eftergivelse eller "akkord" tror jeg ikke på

Kommentar
Fra : joker

Dato : 30-05-07 09:24

Vender lige tilbage med lidt oplysninger til dem som har fulgt tråden. Jeg har fået en delvis ordning med Skat.

Den manglende b-skat for 2005, går ind som en rest skat på årsregnskabet for 2005, dvs at det bliver trukket som det første, inden der udlodes overskydende skat til andre. Grunden til, at dette var gået galt i systemet var, at jeg havde påbegyndt en afdragsordning på den resterende b-skat inden selvangivelsen for 2005 blev indleveret.... kan i følge med

Ps. gæld til det offentlige indgår i gældssanering ligesom alt andet gæld. Gældssaneringen er jo netop lavet for at "redde" folk, som er kommet i en situation hvor det vil være umuligt indenfor en overskuelig periode, at betale sin gæld.

Hvis jeg nu når den tid kommer, får afslag på min gældssanering, så er der jo endnu en mulighed. Jeg kan droppe mit arbejde, blive smidt ud af a-kassen og ende på kontant hjælp. Derefter kan jeg så gå til kommunen og fortælle hvor hårdt og slemt det hele er. De kan så eftergive den offentlige gæld ...

citat
"Betingelser for eftergivelse

Skyldnere, som i 4 år eller mere uafbrudt har modtaget

Kontanthjælp
Starthjælp
Tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Introduktionsydelse
kan få eftergivet gæld til det offentlige."