/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad er det der sluger alt det strøm?
Fra : Nuserpigen
Vist : 3953 gange
250 point
Dato : 20-01-03 23:16

Hejsa
Jeg har hos den lokale El-forretning lånt mig til en el-måler, for jeg fandt ud af, at på et døgn brugte vi 15 KWH, og det er meget...Vi kan ikke finde ud af, hvad det er, som bruger alt det strøm...har målt alle apparater incl.køleskab og fryser i vores lejlighed... Kan man rette henvendelse til udlejer og bede om og få tjekket sine installationer...? Eller ved nogen hvad vi skal gøre?
På Forhånd Tak

Qnuzer Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-01-03 23:30

Jeg har målt hvor meget apparatet bruger f.eks på min computer....El-måleren var tilsluttet computeren i 90 min og viste at den havde brugt 0.10 KWH, så det er jo ikke meget....har måleren i tilsluttet køleskabet nu....men køleskabet er ikke mere end 1 år gammelt, så jeg tror ikke at det, er det der sluger al strømmen....Fryseren er heller ikke særlig gammel....
Vi har 2 computere, fjernsyn og hvad man nu ellers har...ingen store ting der kræver meget strøm....vaskemaskinen står i kælderen og er ikke sikker på, at den kører på vores el-måler...
Det skal lige siges, at lejligheden vi bor i, er gammel....og tror der er gamle installationer....efter hvad jeg kan se på kontakterene...men derfor burde vi jo ikke bruge mere strøm af den grund.....hvis installationerne er i orden....men så er spørgsmålet så...om de er det!!

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-01-03 23:45

Har i HFI- relæ ?? - For hvis der er problemer med at strømmen løber "forkert" ville HFI-relæet straks registrer det.
Hvilken slags komfur har i ??
Hvor mange faser er der inde i lejligheden ??
Har i El-radiatorer ??

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 00:08

Jeg var lige inde og høre madamen om hvad vi bruger, og det er 533 i snit pr/mdr hvilket er lidt mere end jer....

* Computerne tager en del, specielt skærmene (da du målte på den, var den da "inaktiv")
* komfur
* emhætten
* omformere (f.eks til mobiltelefon) bruger strøm selvom der ikke sidder noget i den anden ende
* Fjernsynet tager en del

Jeg syntes da at i skulle tage og ringe til den lokale El-forretning hvor i har lånt den el-måler, og spørge om det kan være rigtigt, og hvordan i skal forholde jer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 00:11

og så syntes jeg du skulle afvise fromsej's formodede svar, hvis du kigger her http://www.kandu.dk/dk/last25.asp så ser det ud til atspørgsmålet er besvaret !!!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-01-03 00:17

Hej Nuserpigen

Det er ikke dine installationer det er galt med, så ville de være brændt sammen. Eller hvis der er for stor krybestrøm ville HPFI-afbryderen koble ud.

Er du helt sikker på at de 15KWh du mener i har brugt er målt/aflæst rigtigt ? Det kunne jo være der har sneget sig en fejl ind.

Iøvrigt er det vaskemaskine og komfur der bruger mest strøm, så du kunne jo starte med at måle på dit komfur. Vaskemaskinen står jo i kælderen.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 00:25

15 KWt er meget hvis i ikke har elvarme i nogen form(vandvarmer/gulvvarme/radiator).
Her er en liste af normalforbrug fra forskellige apparater i hjemmet i kan sammenligne med -http://www.nesa.dk/prv_mine_apparaters_forbrug.htm

Tænk på at en 60W pære som er tændt i 3 timer om morgen og 7 timer om aftenen bruger 10 x 60 = 600 Watt timer
Har man 5 lys pære tændt giver de i sig selv 3 KWt !

Der er så også den anden mulighed jeg kender en der har været ude for, at elmåleren viser forkert. Hvis i over et døgn har målt på hvert apparat i huset og tallene ikke passe med det lejlighedens elmåler viser, så må i nok rette henvendelse til jeres elforsyningselskab, om at kontrolere/udskifte måler.Min kammarat fik næste 3 års penge tilbage fordi den vise 20% for meget.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-01-03 00:26

Prøv også lige at se på noget så enkelt,som kaffemaskinen og brødristeren etc. !

Kommentar
Fra : briani

Dato : 21-01-03 00:28

Til Uffe29
Kan du ikke lige forklarer hvad du mener med din kommentar kl 00:11
Brian

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 00:36

briani, fromsej stiller nogen spørgsmål, og poster dem som svar hvorefter han/hun ikke længere deltager i debatten
hvad er det du ikke forstår brian

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 00:40

Ja jeg synes det er ret groft at fromsej at SPØRGE OM NOGET og så sende det som formodet svar
Jeg (vi) er kun 2 personer, med PC der bruges meget! Opvaskemaskine, TV, fryser, køleskab - har nogle få sparepærer der hvor lyset ofte er tændt, men sparer gennerelt ikke, vi ligger i gennemsnit på 3300 KWH om året (kan svinge 2900-3500). Altså omkring små 10 KWH i døgnet.
Tror ikke I kan forlange det gennemgået, men vurder ud fra hvad du hører andre bruger, hvad I har og hvor mange I er. Det lyder absolut i overkanten.
HFI relæ er jo lov og det er ret udelukket fejlen ligger i installationen I må finde "synderen" som måske mange stand by apparater osv.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 21-01-03 00:42

Hej igen Uffe
Det var nu ikke det,at du beder om at få anuleret det formodet svar.
Men du skriver
jeg kopierer
hvis du kigger her http://www.kandu.dk/dk/last25.asp så ser det ud til atspørgsmålet er besvaret !!!
den forstår jeg ikke
eller så er det mig der er ved at være træt
Brian

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 00:48

Det er alle de små ting der løber op, og dem har man egentligt flere af end man lige går og tænker over: trafoer til modem, højttalere, mobiltelefoner, printer o.s.v. der bruger strøm hele tiden (bag mit skrivebord er der ca 10 trafoer)+ pc'er, skærme, fjernsyn, video, stereoanlæg, ure, lamper m.m.
Du skriver at den ene pc brugte 0,1 Kwh på 90 minutter - det bliver så 1,6 Kwh på et døgn hvis ikke der slukkes for den + strøm til skærm m.v.
Og så er der selvfølgelig de store slugere som komfur, vaskemaskine, køl & frys

Jeg bruger som ene person, i en halvstor lejlighed, ca. 10 Kwh pr. døgn, og det har ligget fast i lang tid. Dette er med elkomfur og uden ovaskemaskine.

Hvis I virkeligt vil til bunds i det her, så lav en liste over alt hvad der er tilsluttet stikkontakter, med hvad det forbruger og hvor mange timer om dagen I ca. bruger det - og så er det bare i gang med lommeregneren

Mvh

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 00:58

Briani, hvis jeg ikke har siddet foran computeren i et par timer eller mere, så er der masser af mails om spørgsmål. Disse gider jeg ikke læse igennem, og markerer dem, og trykker "mark as read" derefter går jeg ind på http://www.kandu.dk/dk/last25.asp jeg kigger så på overskrifterne, og går ind i dem jeg har lidt forstand på.
Derefter kigger jeg nogen af de resterende spørgsmålene igennem, men tit går jeg ikke ind og kigger på dem der har iconet for "formodet svar" (det lille ur)

Kommentar
Fra : briani

Dato : 21-01-03 01:31

Svar til Uffe
Selv om der ligger et icon der hedder afventer accept,er den jo ikke besvaret
og dermed har man da stadigvæk muglighed for at komme med en kommentar,der er bedre end det formodet svar der ligger der,men det gør man jo ikke hvis man kun går efter formodet svar og point
så det du skriver "så ser det ud til atspørgsmålet er besvaret" er ikke helt rigtig fomuleret.
så vi stopper her,da det jo ikke drejer sig om os t)
men nu forstår jeg hvad du mener
Til Nuserpigen
Undskyld at jeg brugte dit spørgsmål
til lige at få oplyst hvad det var som uffe mente,det beklager jeg
MVH Brian

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-01-03 03:22

Der er jo en mulig forklaring på dit store strømforbrug.
For år tilbage overtog jeg et lejemål i en ældre ejendom. Mit strømforbrug var urimeligt stort, og efter diverse undersøgelser, viste det sig at min lejlighed og nabolejligheden på et tidspunkt ulovligt havde været lagt sammen.

Man havde simpelthen skåret en dør ud mellem de to køkkener, og på den måde forbundet lejlighederne. Dette blev senere opdaget - hullet blev lukket, men man glemte lige at fortælle, at der var trukket strøm fra det ene køkken til det andet. Da jeg så flyttede ind, snurrede min el-måler lystigt rundt, hvergang naboen tændte for noget el i hans køkken, med efterfølhgende kæmperegning til mig.

Det er værd at undersøge, hvis du ikke kan finde anden årsag.

Ram2

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 10:36

Uffe , du har aldrig overvejet at der faktisk er folk der sover om natten!
!5 Kwh er meget i en lejlighed , men hvor stor er lejligheden ? Hvor mange lamper brænder længe ?
Det med om vaskemaskinen kører på jeres måler er nemt at finde ud af , bare sluk for alle gruppeafbrydere og gå ned i kælderen og se om vaskemaskinen kan køre.
Står der flere maskiner i kælderen så tjek dem med det samme.
Du kan bare afvise mit svar , det er jeg da sådan set ligeglad med , jeg troede det var for at hjælpe og ikke et pointræs.
Jeg kan ikke bruge de point til noget som helst.
Lad du bare Uffe29 finde ud af hvorfor , hvis han kan.
EOD
Fromsej.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-01-03 10:41

Ja,som ram2,lige nævner kan det være tilfældet,,,altså at der trækkes strøm fra dig...prøv at slukke ALT der er tilsluttet...og se så over lidt tid om måleren kører...det kan godt tage nogle minutter,inden den bevæger sig,hvis det er tilfældet....
Gør den ikke det..så prøv at tilslutte een ting ad gangen...gør den så tilkald el-selskabet...det er gratis når der ER en fejl.

Viv

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 10:48

Ang. med at jeg lagde et svar , det er da også en underlig måde det her forum er bygget op på.
Det giver kun en person mulighed for at svare , i andre fora kan svarer frit vælge om han/hun vil lægge et svar eller en kommentar , så er det op til spørgeren hvilket eller hvilke svar der kan bruges.
>>Viv , hvis der er en fejl i husets installation , laver Elselskabet det IKKE gratis.
Den eneste fejl der bliver lavet gratis af elselskabet er fra offentlig vej til måleropsætningen , medmindre der sidder en tilslutning på din husvæg , så er det kun dertil , og da det ligger før måleren er det nok ikke der en evt. fejl ligger.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 21-01-03 14:23

Det var noget af en smøre.....tak for alle jeres kommentarer.....
Jeg kan vel starte fra begyndelsen....
Vi har et keramisk komfur, et brugt...Vi har prøvet og koble komfuret fra, for og se om det brugte strøm...det gør det ikke...Ved ikke hvor mange faser der er i lejligheden......!!??
Vi har ikke el-radiatorer....
Jeg målte computeren, da jeg sad ved den og arbejdede....
Jeg er ret sikker på at jeg har målt rigtigt....målte på samme tid af døgnet...og den viste at vi havde brugt 15KWH...kan jo bare ikke forstå, hvad vi har som sluger strømmen....
Vi har heller ikke varme i gulvet eller nogen vandvarmer...
Vi drikker ikke kaffe...bruger sjældent el-kogeren og brødristeren...
Vi flyttede ind i vores lejlighed på 100 kvadratmeter (1.sal) pr.1 Marts 2002, hvor vi aftalte med udlejer som bruger stueetagen som erhversejendom....at vi betalte 2/3 af strømen, og han betalte 1/3 af strømmen, for der havde vi samme el-måler...det er også gået fint....og har ikke betalt det vilde....men pr.1/7-02 solgte han ejendommen og vi fik en ny udlejer og vores egen el-måler...Grunden til at vi lå mærke til det store el-forbrug var, at vi fik et velkomstbrev fra El-selskabet...De havde først målt pr.5/9-02...og så var jeg selvfølgelig nede og kigge på måleren, og fik da lidt af et chok...Vi havde brugt omkring 1700 KWH på 4 måneder... Puha....Håber det kan bruges....

Kommentar
Fra : viv

Dato : 21-01-03 17:02

Jeg mente heller ikke at,el-selskabet laver fejlen gratis.....men at deres besøg og målinger er gratis /er der ikke fejl ved måleren,skal lejer betale for servicen)...resten påhviler i så fald udlejer at betale...altså gratis for lejer.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 18:40

Hej igen Nuserpigen
Nu bliver historien jo mere interessant efterhånden, synes jeg

Har I prøvet at slukke ALT i jeres lejlighed (hive stik ud, inkl. køl & frys) og derefter se om måleren stadigt drejer rundt??

Mvh

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 18:50

Som jeg skrev http://www.kandu.dk/dk/spg/10476#99665 så syntes jeg at i skulle tage og ringe til den lokale El-forretning hvor i har lånt den el-måler, og spørge om det kan være rigtigt, og hvordan i skal forholde jer.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 21-01-03 19:07

De 533 vi bruger i måneden dækker:
* 1 computer der står tændt i døgndrift
* 1 bærbar som står tændt når jeg er hjemme
* 1 ældre kummefryser
* 1 kaffemaskine der står tændt meget
* 1 fjernsyn der kører hele natten (konens dårlige vane )
* 1 8-rørs solarie som bruges ca 2 t/mdr
* 1 ældre Vaskemaskine, som vasker for 2 voksne og 3 børn
* 1 kondens tørretumbler, som tørrer alt der kan tørres
* 1 ældre komfur

Desuden på stanby/bruger mindre strøm:
* 3 vækkeure
* 2 fjernsyn som står standby hvisde ikke kører
* 2 anlæg der står standby
* 1 printer på standby
* 1 computerskærm på standby når den ikke er tændt

Desuden har vi kun 4 pærer som er lavenergi pærer, og jeg kunne nærmest blive ved........

faktisk flovt sådan en el-forbruger jeg/vi er

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 19:21

Hej Uffe
Mængde og konklusion kan jeg (desværre) kun give dig ret i - næsten det samme her (minus vasker/tørrer og solarie)

Mvh

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-01-03 21:22

Hej igen

Jeg syntes kanjegiks ide er rigtig god og gratis. Snup sikringerne for de grupper der hører til jeres lejlighed og se om måleren stadig kører rundt. Vær nu sikker på i kun snupper jeres egne sikringer

mvh srhansen

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 22:08

Det er ikke meningen at man skal tage sikringerne - så kan man ikke konstatere om der er forbundet noget fra sikringsrammen til andet lejemål. Man skal blot slukke/koble fra for ALT af sit eget udstyr, og så kigge på måleren.

Mvh

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 21-01-03 23:24

Hej Hold da ferie hvor I gør et lille problem til et stort............Hvis nuserpigen skal have det nemt så gør det nemt.
Prøv følgende.
- Tag ALLE stik fra kontakterne.
- Sluk ALT lys.
Kontroler måler( er der liv)
Hvis nej så har du nok et eller andet der brsteuger mere strøm end du regner med.
Hvis JA, så har du enten glemt at tage noget fra eller også er der en strømtyv på banen.
Jeg har flere gange oplevet som håndværker at der er trukket ledninger fra en etage ovenfra til underetagen, da det er en nem løsning, så hvis leje målet både i stuen og hos Nuserpigen på et eller andet tidspunkt har haft samme lejer/ejer er det nok sådan en tyv der er på banen.
Den nemmeste måde at finde sådan en tyv, er at kontrolere om der går en ledning ned i gulvet fra en af jeres kontakter/stikkontakter. hvis ikke prøv at få en elektrikker til at kontrolere indvendigt i jeres kontakter/stikontakter.
Hvis ikke noget af dette hjælper så skriv lige så taler jeg med en kollega og høre om han kan trylle en anden løsning.
vh. Drott

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-03 22:53

Så nu har vi prøvet og tage alle stik ud... Måleren bevæger sig så ikke...men ved stadig ikke, hvad der sluger al den strøm.
Vi har lige fået lavet egen el-måler, før delte vi støm med erhverslejemålet nedunder...Kan det have noget og sige?
Der er en ledning (tyk) der går fra loftet i gangen og ned gennem gulvet...ved ikke hvad den er til...
Hvad koster det evt. og få en elektrikker til og kontrollere vores kontakter/stikkontakter?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 23:06

Er det ikke til vaskemaskinen i kælderen ???
* Prøv at sætte den til at køre, og se om det giver udslag på måleren
* Kig om der evt. skulle være andet (måske værtens) som er forbundet til samme ledning

Det bliver mere og mere spændende det her

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-01-03 23:10

Hej igen

Han koster vel mellem 200 - 300 kr i timen afhængigt af hvor i landet du bor.

Er det en dygtig ellektrikker kan han sagtens checke lejligheden på 1 til 2 timer.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-01-03 23:12

Hej igen

Han koster vel mellem 200 - 300 kr i timen afhængigt af hvor i landet du bor.

Er det en dygtig ellektrikker kan han vel checke lejligheden på 1 til 2 timer.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-01-03 23:13

prøv at måle på køle/fryser,derefter der i eks i dagtimer tjækkes om det kun er det der sluger strøm,
eller erhversmålet måske osse sluger noget.(med den ledning) ????

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-03 23:13

Ved ikke om det er til vaskemaskinen i kælderen...Kunne jeg ikke forestille mig...men ved det ikke....
Vil lige prøve i morgen og se om vaskemaskinen er koblet til....
En elektrikker skulle jo evt. kunne finde ud af om, der er tilkoblet nogle ledninger, som ikke tilhører vores lejemål....

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-03 23:16

Skal vi selv betale for at elektrikkeren tjekker det....eller står udlejer for det? Det er vel også i hans interesse at det bliver ordnet.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 26-01-03 23:21

Det er naturligvis hans pung det kommer til at gå ud over, men min første tanke var da at han snyder jer.
Men i kan ikke bestille en elektriker, og sende ham regningen, i skal bede ham om at få det tjecket.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-01-03 23:32

Ja det ved jeg godt, at vi ikke kan....Kontakter selvfølgelig udlejer først....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-01-03 23:37

Er der en fejl er det vel kun rimeligt at udlejer betaler plus den strøm vaskemaskinen/erhverslejemålet har brugt.

I kan jo prøve, næste gang i ser vaske maskine køre at slukke for jeres sikringer og samtidig kigge ind til erhverslejemålet nedenunder om de ser glade ud

På den måde kan i jo checke inden i tilkalder en elektrikker.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-01-03 01:51

Vaskemaskinen er nu vores...så det kan vi nok ikke klage over.....

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-01-03 16:18

Som før sagt , sluk alle jeres gruppeafbrydere , sikringer , lad det være slukket i nogle timer.
Læs måleren af når i gør det , og efter en 4 - 5 timer.
Hvis der er den mindste bevægelse på skiven så er der noget der er forbundet forkert.
Hvis der ike er og andre beboere lige pludselig mangler "strøm" så er der osse noget der er forbundet forkert.
En Installatør til at tjekke jeres måler og div koster min. 250,- pr time + kørsel.
Men Uffe29 laver det nok gratis , da han ved alt omkring det.*GH*

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 250 point
Dato : 27-01-03 17:46

Puh-ha, det er ikke kommentarer der mangler. Men må jeg, som tidligere mangeårig energirådgiver i et elselskab, komme med rådet, som du skal følge, for at komme din store elregning til livs. Jeg har i tidens løb, hjulpet mange hundrede boligkunder.

Du kontakter dit eget elselskabs el-konsulenter/energirådgivere og låner der en elmåler ganske gratis. En måler der garanteret viser KORREKT - i modsætning til, hvis man låner hos en tilfældig elinstallatør.

Du vil også få de nødvendige instruktioner i at bruge den og få en masse tips om, hvad du bør være OBS på i din måleperiode. Og efterfølgende vil de også hjælpe dig med at fortolke dine måleresultater.

De låner 2 slags målere ud.
En der fx kan sættes på et køleskab/fryser, og som skal sidde i mindst 2 døgn, og en der kan måle dit standby- og andre konstante forbrug (fx. dit PC-udstyr) som du skal måle på i ganske få minutter, for derefter at opskalere til årsforbrug.

Du skal være opmærksom på, at den måler, der er god til fx køleskab og andre relative store brugsgenstande, bestemt ikke er egnet til de små og til standbyforbrugene. Her viser de forkert.

Jeg kan i øvrigt henvise til min egen hjemmeside http://www.energinord.dk/dk/privat/spar_el/ hvor der er et hav af gode råd, som vi gerne deler med "fremmede" kunder.

Du skriver, at du bruger 15 kWh pr døgn. Det bliver ca. 5500 kWh - og det er da ikke helt vildt her om vinteren - men det kommer helt an på boligens størrelse og hvor mange, der er i husstanden. Der er en tommelfingerregel, der siger, at hver person bruger 1000 kWh og huset 1000 kWh. Prøv om det giver et fingerpeg på et helt forkert forbrug.

En anden og meget almindelig årsag til et stort forbrug er, at fryser/køleskab står forkert. Fryseren står vel ikke med indfrysningsknappen aktiveret? Men inden du måler på disse to brugsgenstande, skal du sikre dig, at temperaturen ikke er for lav (ca. -18 i fryseren og + 5 i køleskabet). Når du måler i køleskabet, skal du stille et glas vand midt i køleskabet, og ca. et døgn efter kan du starte målingen ved at komme termometrets føler i vandet - og have selve termometer udenfor. Du kan se her, hvilken type termometer jeg tænker på: http://www.energinord.dk/dk/butikken/diverse/

Nu er det ikke sådan at I har jeres eget vandværk? For så er der mange andre gode råd at få.

Pc-udstyr, der 'aldrig' slukkes er også en grim ting, men det kan du selv konstatere, når du låner 'standby-måleren' på elselskabet.

Håber, at mit indlæg hjælper dig, men ellers vender du bare tilbage.

//Knud

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-01-03 20:43

Hejsa Knud.....Tak for dit indlæg.....
Vi er 2 personer i en lejlighed på 100 kvadratmeter.... I et gammel hus, hvor installationerne er gamle... Vi har hver sin computer...Det tager selvfølgelig strøm....Men vi synes at det er i overkanten, at vi har brugt 1700 KWH på 4 måneder....Det er ihvertfald, hvad måleren fortæller...
Pusigt at den at hjemmesiden du henviser til, er vores el-selskab...
Vi har tænkt på og få en elektrikker til og kigge på det....
Er rimelig træt af alt det her elhalløj.....Det er sku trælst, at vi ikke ved, hvad der bruger al den strøm...

Her kommer en liste over al el vi bruger i lejligheden, måske det kan hjælpe lidt.

Køkkenet

2 alm. pærer i loftet
Emhætte
Køleskab (1 år gammelt)
Fryser ( Heller ikke særlig gammel)
Keramisk Komfur Voss
El-koger ( som vi ikke bruger særlig tit)
Brødrister (som vi meget sjælent bruger)
Minihakker og håndmixer, men det bliver ikke brugt ret meget

Badeværelse
1 alm. pærer i loftet.

Stuen

2 computere m/ router (bliver brugt meget)
Minianlæg ( der faktisk kun bruges til og hører radio på)
1 skrivebordslampe
3 alm.pærer
3 Halogénlamper
3 pærer der sidder på en skive i loftet. (ikke særlig tit, at de er tændt)
Forstærker (for det meste på standby eller helt slukket)
Fjernsyn ( Standby-knappen går automatisk ud, efter det har været slukket i 2 timer)
Dvd (Står på Standby)
Reciver (står også på standby)
Højtalere ( som vi sjældent bruger)

Soveværelse

En clockradio
3 alm. pærer i loftet
Lader til mobiltelefon

Gang

2 energisparer pærer

Kan være vi skulle investere i nogle flere elsparer pærer

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 27-01-03 20:57

Istedet for at løbe rundt og tænde alt muligt skulle du prøve at tage HPFIér bare at teste det. Det står altid på den at den skal testet mindst en gang om året.. og så er det lige jeg syntes at du brude test det når du ved at de er hjemme nedenunder. hvis de brokker sig... så har du dem... Elrådet anbefaler faktisk at man tester sin HPFI hver måned da sådan en godt kan sætte sig...

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 27-01-03 21:12

Ja "Nuserpige", det var da skægt at du er 'lokal'. Men det giver jo nogle andre og gode muligheder for dig.

Vi har et godt tilbud, nemlig at få en energirådgiver ud i hjemmet for ganske få penge. Eller måske i første omgang snakke med hende i tlf. (naturligvis uden beregning).

Send en mail til mig på ks@energinord.dk, med jeres kundenummer (se elregningen) og/eller navn, adresse, tlf.nr med træffetid, så vil jeg skabe kontakten til hende, og forklare problemstillingen. Hun kan helt sikkert hjælpe jer til en lavere elregning - det har hun gjort mange gange før med stor succes.

Hvis du synes, så vil jeg godt udskrive alle de gode råd, du har fået og give dem til hende, så har I da noget at snakke om. *G*

Men glem lige i første omgang alle råd om at betale en elektriker for at finde fejlen/afprøvning af måler (det kan han simpelthen ikke, uden at det kommer til at koste en bondegård - det er en erfaring jeg desværre har).

//Knud

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-01-03 21:16

Det er ikke stor tiltro du har til os ks9000!
For at afbryde alle grupper og sætte et tangampéremeter på målerledningerne , tager altså ikke flere timer !!!

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 27-01-03 21:31

Fromsej:
- En forkert forbundet måler giver normalt ikke anledning til et større forbrug - tværtimod.
- En el-installatør kan ikke tjekke en måler på en måde, så resulatet bliver korrekt. Desuden er målerparken underlagt en certificering. Så han må slet ikke pille.
- Et tangampermeter kan ikke bruges til at tjekke en måler med - man kender jo ikke cos phi.
- Sorry, jeg mente, at et tjek af installationen koster en bondegård. Men det er normalt helt nyttesløs, især hvis der er relæbeskyttelse af installationen. Der er mange andre og mere åbenlyse ting at se efter først.

//Knud

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-01-03 21:37

Det er sgu' service

Held og lykke Nuserpige.
Det er ved at blive en hel roman det her Så hvis du er sød, så husker du lige slutningen når mysteriet er løst

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-01-03 21:38

Nu var det heller ikke måleren som sådan jeg ville tjekke men om der var forbrug når alle grupper er slukket!

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-01-03 21:52

Tak...Ja det er ved og blive en hel roman
Håber snart og få løst det elproblem...
Tak til alle for deres indsats i sagen
Skal nok give besked om, hvad der videre sker...
Qnuzer Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 28-01-03 15:31

Tak for svaret ks9000 og for hjælpen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-03-03 18:09

Hej Allesammen.....
Ja energirådgiverens råd har ikke hjulpet meget.... Det eneste han kunne sige var, at vi skulle prøve og slukke for alt i nogle timer, når vi ikke var hjemme, og se om der evt. er noget der kører på vores måler...men det har vi ikke fået det vilde ud af....
Nu måler jeg hver uge, hvor stort vores forbrug er....og det ligger på omkring 80 KWH....
Forstår det stadig ikke....men det er nok heller ikke sikkert, at jeg skal...