/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vands hårdhed omsat til mg
Fra : lyngballe
Vist : 3529 gange
100 point
Dato : 21-05-07 20:40

Middelhård vand angives som 8º–12º dH
men hvad betyder disse dH-angivelser af vands hårdhed omregnet til mg pr. liter?

vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-05-07 21:29

Man beregner hvor meget caCo3 der er i vandet.
Jeg har uploaded en skala til dig her så du kan se hvad DE graderne, skal omsættes til:

http://www.thulinsite.dk/water_hardness.pdf

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-07 21:54

vands hårhed opgives i danske hårdhedsgrader dh hårheden består dels af kalk (calcium) og dels af magnesiun, se her: http://www.korsoerforsyning.dk/mod_inc/?p=itemModule&id=642&kind=9

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-07 23:36

http://www.natlab.dk/vandets_hardhed/
http://www.susaa-vand.dk/index.php?ID=55&lang=da&TLID=

vands hårhed opgives ikke i mg, men i hårhedsgrader. vel fordi hårdheden består af to ting nemlig calcium og magnesium. Selvfølgelig kan man bestemme vandet indhold af calcium i mg/l og mg magnesium pr liter, Det er jo sæbeforbruget nan er interesseret i, derfor bestemmer man tit hårheden ved at titrere med en standard søbeopløsning og opgiver den i danske hårhedsgrader. Det antyder jo at der i andre lande med mindre kalkindhold har andre grader.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-07 00:51

Det er ikke CaCO3 som hårdheden i ° refererer til

1 hårdhedsgrad svarer til 10 mg CaO pt liter.

Det kan man så omregne til hvad enten det opløste er hydogencarbonation eller en magnesiumion.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 06:34

Når man producerer forskellige levnedsmidler kan det være vigtigt at få analyseret hvor meget calcium og andre salte man har i vandet. Man kan enten vælge at lave en hurtig bestemmelse. En hurtigbestemmelse er en lille stik som dyppes i vandet og man få en tal med det samme, men så får man "kun" oplyst ca. hvor meget calcium carbonate der eri vandet, skal man have de helt nøjagtige værdier skal man lave en desideret analyse, som er dyr og tidskrævende, men så får man også et nøjagtigt tal helt ned i ppm (parts per million) for alle de salte som måtte være i vandet.

Grunden til at man regner i CaCo3 er at det som regelt er nok når man snakker kemiske reaktioner i levnedsmidler f.eks. reaktionen med pektin eller andre fortykninksmidler som er afhængige af calcium.

http://www.thulinsite.dk/water_hardness.pdf

Er taget fra en indlægsseddel til en hurtiganalyse fra firmaet Merck.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 11:53

Enten man siger ppm eller mg/l er da et fedt, ppm er dt amerikanske parts per million, I Amerika står milliom for tusind, Så tro ikke det er mere nøjagtig end mg/l

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 12:03

Når man snakker ppm så indikerer man at der arbejdes med større måle nøjagtighed.

ppm er "parts per million" om du er i Danmark eller i USA.

Man ville aldrig opgive en analyse af f.eks. tungmetaller i mg (når vi snakker levnedsmidler, er det ikke på nogen måde er accepteret i mg doser) men altid i ppm da der som regelt vil kunne analyseres 2 ppm, hvilket ville blive 0.0000xxxxx mg.

Men det var jo egentlig ikke det tråden gik på.

Men blot hvad dH, omregnes til mg Caco3 pr liter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 12:49

Thulin vil du skrive under på det - så vil jeg have mine lærepenge tilbage, Jeg har eksamen som abcf laborant. Nej tusind på dansk hedder million i USA derfor kan man uden videre sammenligne det europæiske mg/l med det amerikanske ppm. Jeg har taget massevis af vandprøver og levnedsmiddelprøverfor amtet, bl. andet

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 13:03

Jeg sammen ligner mg/l med mg/l og ppm(DK) med ppm(USA)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 13:21

Den forstod jeg ikke
mg/l er da mg/l. I USA (Eterhånden også i resten af verden) bruger man ppm , som er det samme.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 22-05-07 13:31

Jeg takker for alle indlæg; mest tak til thulin, der oven i købet svarede præcist på, hvad jeg spurgte om.
Og hvorfor jeg spurgte:
Ikke noget med storvask,
men noget med at vi får tudet ørerne fulde af hvor vigtigt det er for vores kalktilførsel at vi drikker mælk.
Og nu ser det for mig ud som om der er stort set lige så meget kalk i vand som i mælk.
Er mælkens funktion som "kalkforsyner" da så bare et stort Arla-reklamenummer???
Vl h
Lyngballe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 13:42

:-?
Selfølgelig er det noget sludder- lige så meget kalk i vand som i mælk :-?

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 22-05-07 15:22

Valde, hvad bygger du det "selvfølgelige" på??
Hvilke tal for mg/l for henholdsvis mælk og vand er du selv kommet til som udgangspunkt for din vurdering?

Vl h
L

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 16:20

når man har arbejdet med at analysere mælk og vandprøver i adskillige ar. så bliver det selvfølgeligt!
Jeg har også vist at de tal thulin snakker om er forkerte med en faktor 10.