/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tricky....
Fra : refi
Vist : 964 gange
100 point
Dato : 21-05-07 17:18

Kort og godt:

Er det lovligt at køre med cykelhjælm på en knallert/scooter ?????

Mit barnebarn kom og spurgte og faderen kunne ikke give ham svar.....

Jeg kan heller ikke finde noget der forbyder det.....

Kan I ?????

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-07 17:45

Jeg tror ikke, at en cykelhjelm er lovlig til knallert eller lignende! Deraf navnet "cykel-hjelm"...

Der står noget brugbart øverst på side 15:

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/hjelmtaelling_26_11_04.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-07 17:52

Det er "Hul i hovedet" at gøre forsøget, min datter har efter en flyvetur over en bil, gemt sin knallertstyrhjelm til evigt minde, det var den der reddede hendes liv. - så hun idag, kun har et lille men

En cykelhjelm er slet ikke så solid som en knallerthjelm, havde det været sådan en min datter havde brugt, tror jeg heller ikke hun havde overlevet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-07 17:55

Du kan da skrive til Lone Hald og spørge hende

http://www.sikkertrafik.dk/455000c

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-07 17:58

Citat
Styrthjelme

§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

står der bl.a. i linket fra før.... hvis hjelmen var beregnet til cykel, hedder det vel en cykelhjelm??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-05-07 18:15

Nu er det jo sådan, at en lov klan påbyde noget og en helt anden kan påbyde hvordan og så er der cirkulærer og bekendtgørelser som udfærdiges af resortministerens embedsmænd.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19980051805

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-07 18:41

Lov med noter siger følgende:

Citat
LBKG 2006-11-08 nr 1100 Færdselsloven §81
--------------------------------------------------------------------------------
§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.
Stk. 2. Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at anvende sikkerhedssele. 398)
Stk. 3. 399) Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8 år, men endnu ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm.
Stk. 4. Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.
Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for pligten til at anvende styrthjelm. 400)

Noter til §81

398) Trehjulede motorcykler og knallerter kan være udstyret med sikkerhedssele, der i så fald skal anvendes.
399) Alderen for personer, der under motorcykelkørsel skal anvende godkendt styrthjelm er ved L 1997 468 nedsat fra 12 år til 8 år, efter at Sundhedsstyrelsen havde oplyst, at børn i 8 års alderen, efter styrelsens vurdering, har en struktur i hals og nakke, der er tilstrækkelig udviklet til at tåle den belastning, som en styrthjelm medfører ved deceleration. Overtrædelse af § 81, stk. 3, er efter L 2005 363 omfattet af reglerne om et klippekortsystem for førerretsindehavere, jf. § 125, stk. 2, nr. 1.
400) Jf. bkg 1998 518 om styrthjelme, om fritagelse for pligten til at anvende styrthjelm (kap 2) og om krav til styrthjelme (kap 1). Fritagelse kan kun meddeles ved lægeerklæring, jf. vejl 1998 160 til landets læger. Hjelmene skal være godkendte efter nordisk eller europæisk standard.

Så en cykelhjelm dutter ikke...!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-07 20:15

Hjelmen skal være godkendt til knallertkørsel

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/ny_laerervejledning_til_knallertpro.pdf

side 4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 22:39

Altsammen meget godt - og alligevel.....

Jeg har endnu ikke set at der står at "cykelhjælm" er forbudt....

Det kræver hjælmen er godkendt - OK....

Men kunne en cykelhjælm ikke være det....

At "vi" kalder dem cykelhjælme er jo ikke ensbetydende med at det KUN er cyklister der anvender dem - de bliver brugt til mange andre ting....

Hastigheden duer heller ikke - en cykel kører ligeså stærkt som en knallert....

Jeg er såmænd ikke i tvivl om at det nok ikke er lovligt, men mangler et sted hvor det står...

Giro-rytterne kører op til 100 km/t med cykelhjælm....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 22:41

Hov....

Ret lige selv alle de æer til eer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-07 22:46

refi, du lyder helt amerikansk

Så skulle der jo også stå at styrthjelm ikke var beregnet til cykel

Husk du må heller ikke komme katten i microovnen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-07 23:04

Fandt en gammel tråd, hvor Bertel Haarder slår fast, at du skal bruge styrthjelm og ikke cykelhjelm:

http://cando.dk/unet584263.aspx

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-07 23:29

Ring dog til politiet, de kan vel fortælle dig om en cykelhjelm er godkendt, som hovedbeklædning til en knallertkører på offentlig vej

Nu er der jo også forskel på hvad, der er påkrævet. Så vidt jeg ved, er det ikke påkrævet at have hjelm på, når man cykler, men det er det til gengæld, når man kører på knallert.

Citat
Det kræver hjælmen er godkendt - OK....

Men kunne en cykelhjælm ikke være det....

Spørg i forretningen eller politiet, jeg tror du får det samme svar : Nej

Når du så taler med politiet, så spørg lige hvor det står Så kan du altid skrive det som et tip.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 23:44

Ja - vi når nok ikke længere med det......

Jeg må bede "knægten" om at tage sin cykelhjelm med næste gang så vi kan se om den er godkendt....

Men det er da ufatteligt at det ikke er beskrevet nogen steder

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 23:47

Tak for svaret ans.

Ren lodtrækning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-07 23:51

Er det så dig , barnebarnet eller faderen, der skal bruge cykelhjelmen, hvis den er godkendt

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 11:21

Refi >>
Citat
Jeg er såmænd ikke i tvivl om at det nok ikke er lovligt, men mangler et sted hvor det står....

Jamen det står der da:

Ovenfor står skrevet
Citat
LBKG 2006-11-08 nr 1100 Færdselsloven §81
--------------------------------------------------------------------------------
§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

I samme indlæg er refereret til BEK nr 518 af 03/07/1998 http://kortlink.dk/3wvp hvor der står:

Citat
§ 1. Styrthjelme må kun markedsføres og anvendes, hvis de er godkendt i henhold til bestemmelserne i: ....

Så selvfølgelig - hvis du går ud og finder en godkendt styrthjelm, og så insisterer på at kalde den en cykelhjelm, så er det lovligt at køre med *den* cykelhjelm. Hvsi du kalder den en himstregims, ja - så må man...

Nej - jeg kan IKKE føre bevis for at der ikke et eller andet sted findes en godkendt styrthjelm som sælges som en cykelhjelm. Et sådant bevis er umuligt medmindre man har undersøgt *alt*. Men jeg tvivler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-07 11:35

Problematikken opstod egentlig KUN fordi man på cykel TIT kører stærkere end på en f.eks. 30-knallert.....

Og da cykelhjelm er tilladt der burde den vel egentlig også være det ved 30-knallert

Så konklusionen må blive.....

På cykel må du køre 80 UDEN hjelm (cykelhjelm anbefales), men på 30-knallert er en STYRTHJELM lovbefalet...

Jeg har svært ved at se logikken....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 12:08

Ja, DET har du ret i.

Eneste forsvar for lovgiverne (og jeg ved det er et sølle forsvar) er at cyklisten tit er 'blødere' end andre trafikanter og derfor (måske) er mere påpasselig.