/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ATA66 vs. ATA100
Fra : harddrive
Vist : 354 gange
40 point
Dato : 20-01-03 21:29

Er der nogen hastighed at hente ved at udskifte bundkortets ATA33/66 controller med en ATA100/133 controller, når der sidder en IBM gxp 180 harddisk i computeren (bundkort sl-65fv+ via apollo pro133) p3 1000?

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-03 21:38

Jeg ved ikke hvad det koster, men ja der er hastighed at hendte, den IBM kører IDE/ATA100 eller rettere den kan køre det, men så også et andet 80' kabel med de tynde ledninger... hvis ikke du har det?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-01-03 21:48

Helt sikkert. 99% af tilfældene sidder flaskehalsen i/på harddisken, så ja du vil kunne mærke forskellen

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-01-03 21:57

Hej harddrive
Jeg ved ikke om du kan bruge dette lille tips til noget.

Tips & Tricks

Ultra DMA66 mode (UDMA66) er som standard deaktiveret på Windows 2000 og XP computere med Intel chipset, selvom ens chipset understøtte denne type - og det er en sådan disk man benytter. Det er ikke en fejl, men bevist af Microsoft (?).

Windows XP understøtter dog direkte Ultra DMA 100 ved hjælp af de to Promise controller som systemet selv kan finde.

Benytter man UDMA66 diske og vil have lidt mere fart over feltet, kan man benytte følgende fremgangsmåde :

1. Vær sikker på at enheden understøtter UDMA66 mode.

2. Finde det følgende sted i registreringsdatabasen :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000

3. Find/tilføj værdien EnableUDMA66 af REG_DWORD typen, og sæt denne til 1. Dette aktiverer understøttelsen af Ultra DMA66.

Genstart computeren.
MVH Brian

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-01-03 23:33

brianni>
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan "hulen" et OS kan finde IDE100 (promis) eller andre kontroller på det mobo??
http://www.expertcom.com/Desktop/soltek/65FV+/SL65FV+.htm

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-01-03 23:40

Hej lillemig
Nu var det jo ikke et svar til spørgsmålet
men derimod et tip som jeg have liggende
derfor skriver jeg også som du kan læse
"Jeg ved ikke om du kan bruge dette lille tips til noget"
MVH Brian

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-01-03 23:43

Og så ert altså et Via chipset det drejer sig om

Godkendelse af svar
Fra : harddrive

Dato : 21-01-03 08:30

Tak for svaret lillemig.