/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
TIlslutning gulvafløb
Fra : jtlaursen
Vist : 2983 gange
50 point
Dato : 20-05-07 21:22

Jeg har et rum hvori jeg ønsker at etablere et gulvafløb, jeg ved at der under betongulvet løber et pvc-rør (110mm mener jeg) og det ville selvfølgelig være nærliggende at tilslutte til dette. Men hvordan gør jeg det? Jeg kan jo ikke bare sætte f.eks. et T-stykke på da jeg ikke er i stand til at skubbe røret i gulvet frem og tilbage og derved få det ud over kraverne. Det må jo været et alm. forekommende problem, så spørgsmålet er vel nærmest "hvad hedder rør-dimsen der skal bruges til en sådan tilkobling"?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-07 23:50

Du skal vide hvad du vil gøre og tænke dig godt om.
Hvis det rør kommer fra et andet afløb , som ligger højere, kan det meget vel være at du får afløbsvand ud på gulvet, når du trækker i snoren, tømmer badekarret eller vaskemaskinen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-07 23:57

110/50 reduktion
http://www.billigvvs.dk/Afl%F8b%20%26%20kloak/Afl%F8b%20Wavin%20varianter/fdf5bcdd09d53fc9a66489aa820e162d.html
Skydemuffe
http://www.billigvvs.dk/Afl%F8b%20%26%20kloak/Pvc%20Kloakr%F8r%20-%20Fittings/b190631ae96f5420322498657bb0eeec.html
(Grenrør)T-stykke:
http://www.billigvvs.dk/Afl%F8b%20%26%20kloak/Pvc%20Kloakr%F8r%20-%20Fittings/c8daf3887d75b38491cb094a9b786b37.html
Kan også bruge et 90 graders (89 grader)

Skydemuffen skal være uden et fast anslag i midten, mener den så kaldes dobbeltmuffe, så altså ikke køb en dobbeltmuffe:
http://www.billigvvs.dk/Afl%F8b%20%26%20kloak/Pvc%20Kloakr%F8r%20-%20Fittings/e63aeaafa4b7ac4aa8460e53bfe4736d.html

Udførsel: Sav et passende stykke af, så grenrøret let kan sættes ind, men sæt det ikke på endnu.

Skub skydemuffen helt ind på afløbssiden.
Sæt grenrør på(Enten en 45 g eller en 89 g) grenrøret skal hvis det ligges ned, have et svagt fald.
Muffesiden ind på højeste del, og spidsenden mod faldet.
Skub skydemuffen tilbage helt over grenrørets spids-ende, og ibund.
Brug sæbe eller glidepasta.
Sæt reduktionen på.
Må selvfølgelig kun udføres af VVS folk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-07 09:41

Benyt glidecrem (ikke spray da det tørrer hurtigt) til samling med glidemuffe.
Alt kloak arbejde som foretages nedstøbt på jord skal udføres af en kloakmester (Autoriseret)
Alle afløb som kobles direkte på udløbsrøret skal have vandlås.
Den afsavede kant skal files i kanten så tætningsringen let passerer.
I betongennemgangen skal monteres glidetætning.

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 24-05-07 20:27

Citat
Du skal vide hvad du vil gøre og tænke dig godt om.
Hvis det rør kommer fra et andet afløb , som ligger højere, kan det meget vel være at du får afløbsvand ud på gulvet, når du trækker i snoren, tømmer badekarret eller vaskemaskinen.

God beskrivelse/svar pallebhansen, takker.