/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjemsendelse fra arbejdsplads
Fra : Krassus
Vist : 2089 gange
110 point
Dato : 20-05-07 13:28

Hvis man er ansat som funktionær og arbejder 10-12 timer om ugen, fast hver uge, er det så lovligt for arbejdsgiveren at sende dig hjem ?? altså, hvis der fx. ikke er noget at lave? altså man er jo ikke funktionær hvis man over en periode på 13 uger ikke arbejder mere end 8 timer eller sådan noget. og jeg har så læst funktionærloven igennem og kan ikke finde nogen paragraffer om at arbejdsgiveren må/ikke må sende dig hjem, når der ikke er noget at lave og man har et fast vagtskema med faste vagter hver uge (der er ikke tale om et skema der skifter)?? jeg studerer bla. erhvervsret så hvis i kunne begrunde jeres svar i en lov, så jeg selv kunne læse lidt videre om dette ?

Kris

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-07 13:35

Det vil kræve lidt/meget mere om dine ansættelsesforhold osv.....

Ligeledes HVOR du er ansat...

Selv en lovtekst vil ikke hjælpe meget der da der ALTID er undtagelser at tage højde for.....

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 20-05-07 13:44

Jeg er ansat som funktionær ifølge funktionærloven. Jeg er ansat i et outsourcet callcenter, hvor jeg arbejder deltid. men jeg arbejder side om side med fuldtidsansatte der ligeligedes er ansat som funktionær. hvad mere er der brug for at vide ? det er jo et principielt spørgsmål om hvorvidt man må sende en ansat med schedulerede timer hjem uden løn, grundet at der ikke er noget at lave?
det kan jo svinge meget hvor meget der at lave når man sidder som IT supporter i et callcenter?
men jeg skal jo alligevel stå til rådighed 10-12 timer om ugen, så kan de da ikke vælge og vrage hvorvidt jeg skal have lån for at stå til rådighed?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-07 14:28

Du er selvfølgelig medlem af en ordentlig fagforening - Spørg dem!

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 20-05-07 15:40

meget konstruktivt svar.... forudsat at jeg som studerende havde massere af penge, så havde jeg været medlem af en fagforening, så havde jeg ganske rigtigt spurgt dem. MEN nu er jeg ikke medlem af en fagforening, og derfor spørger jeg i dette forum.
i øvrigt, selvfølgelig skriver du næste gang et meget konstruktivt svar........... ironi kan jeg ikke bruge til noget...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-07 16:36

Det er da det eneste konstuktive svar, der findes. Det koster ikke ret meget at være medlem af fagforeningen, når du er studerende. Arbejdsgiverne ved da nok hvem af deres medarbejdere der er medlem af en fagforening, og hvem der er medlem af en sangforening eller slet ikke er medlem af noget. Du kan alligel spørge på fagforeningen- HK vel, du skal nok få et konstruktivt svar. Derefter er det muligt, at de råder dig til, at melde dig ind, som studerende( Jeg ved, at i 1980 kostede det 10 kr for et år hos HK)- det må kunne betale sig.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-07 16:56

Det er slet ikke let ,at være på en arbejsplads, hvis man kun vil snakkes efter munden , som hjemme hos mor! Der er måske flere, der bliver sendt hjem på grund af surhed end fordi, der ikke lige er fuldt arbejde de næste par timer, Prøv at læse dit spørgsmål igennem igen, og derefter dit indlæg til svarerne

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-05-07 17:13

Det kan ikke blive dit økonomiske problem, at du bliver sendt hjem "i utide", hvis du ellers har papir på, at du er ansat i x timer pr. uge.

Har ikke tid til at søge efter passende § lige nu, men vil prøve at søge senere.

Men hvis du læser erhvervsret, så prøv at spørge din lærer...

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 20-05-07 17:25

Hej Krassus

Har i overenskomst på din arbejdsplads ? Det er faktisk ret afgørende for at give et fyldestgørende svar.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 20-05-07 17:32

Re: ysseven

okay, super det vil jeg være meget glad for hvis du gad. som sagt har jeg læst funktionærloven igennem og kan ikke finde noget med det. men tænkte at der nok evt. var en anden lov med det. Jeg har erhvervsret eksamen på fredag og har derfor desværre ikke flere timer at gå til :(

Re: valde
man høster som man sår, du har et ironisk tonefald, jeg svarer i et ironisk tonefald....
hvad angår min faktiske alder og min nuværende bolig situation så syntes jeg du udviser megen modenhed for en som kan huske at det kostede 10kr. om året dengang i 1980... du har sikkert hørt om inflation, og hvis ikke... så er du velkommen til at stille et spørgsmål om det på denne side, og jeg skal med glæde give dig et svar uden vedhæftet ironisk tonefald....

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 20-05-07 17:35

En ting mere

Hvad står der i din ansættelseskontrakt? Funktionær/ funktionær lignende eller timelønnet. Står der en fast md. løn eller timebetaling?? For du har vel en ansættelseskontrakt - ikk? Vi skal altså have nogle flere oplysninger. Især når det drejer sig om et call center. De har mange brådne kar i deres rækker.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-07 18:19

Når du har læst både ditten og datten. Så ved du også, at de første tre måneder er prøvetid. Inden for de tre måneder, kan man sendes hjem uden begrundelse. Når arbejdsgiveren siger arbejdsmangel ,er han dækket ind. Ikke engang fagforeningen vil forlange, at arbejdsgiveren skal beholde en vranten medarbejder der ikke er beskægtigelse til.
Apropo inflation, du lovede, at belære mig om hvor stor inflationen har været efter 1980! Den har ikke været stor, prøv at sammenligne med før 1980. De 10 kr. i årlig kontingent for studerende var en symbolsk betaling, og den har ikke noget med inflation, at gøre. Hvor stor er samme kontingent i dag? Du må vide det, da du siger, at du ikke har råd til det, Også under henvisning til den store viden du siger du har om inflatio!
Hvis du er blevet fyret indenfor de første tre måneder så glem det, find et andet arbejde og regn ikke med, at blive ansat, som kong gullerod lige med det samme. Hvor mange gange har du ikke allerede sagt ,at du var ansat som komg gullerod - nåe ja funktionær sagde du vist. Du synes jeg har en ironisk stil jamen, så okay, hellere en let humoristisk tilgang til tingene end din overlegne, bedrevidende facong-

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 20-05-07 18:58

Til Valde

Jeg tror ikke Krassus mener at han/hun erfyret - men derimod sendt hjem en enkelt dag - og derfor ikke får løn for de timer der var planlagt.

Det er ihvertilfælde sådan jeg forstår spørgsmålet. Kan vi lige få det præciseret Krassus.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-07 19:05

Dorthehou - Allerede den første svarer prøvede at spørge ind til forskelligt, han fik et overlegent intetsigende svar

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-05-07 19:14

Hvor mange timer m.v. står der i din kontrakt...? Fast antal eller efter behov...?

Der er jo mange love foruden Funktionærloven. Bl.a. deltidsloven.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-07 23:38

Det hjælper INTET med en lovtekst hvis du ikke hører under loven.....

Derfor er relevante oplysninger det eneste der kan give et relevant svar.....

Så til en begyndelse:

Har du kontrakt (og hvad står i den vedr. timetal)
Hvor længe har du arbejdet der.
Har firmaet overenskomst (kan de overhovedet ansætte funktionærer)

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 14:29

OKay her er så de oplysninger i har bedt om, i min ansættelseskontrakt står der som jeg påpegede følgende:

1) funktionærloven finder anvendelse for nærværende ansættelsesforhold

2) funktionæren arbejder efter løbende vagtplaner, hvortil der kan forekomme ændringer med kortere varsel

3) hvis funktionæren pålægges overarbejde .... blabla

4) tavshedspligt

5) uberettigget til at søge arbejde, der konflikterer med nuværende job

6) politik med optagelse af screenshots etc

7) funktionærlovens fastsatte opsigelsesvarsler er gældende

8) funktionæren har ret til ferie som i ferieloven

9) sygdom

10) ændringer i forhold mht, ansættelse skal aftales skriftligt.

Arbejdstid er 8timers beskæftigelse igennemsnit pr uge over 13 ugers periode

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 14:47

Citat
Arbejdstid er 8timers beskæftigelse igennemsnit pr uge over 13 ugers periode

Ergo er der INTET til hinder for at hjemsende dig UDEN løn.....

De timer kan du få på et andet tidspunkt indenfor de 13 uger.....

Du skal blot have løn for 104 timer indenfor 13 uger.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 14:48

Citat
Hvis man er ansat som funktionær og arbejder 10-12 timer om ugen, fast hver uge, er det så lovligt for arbejdsgiveren at sende dig hjem

Du er måske allerede i overskud med timer ?????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-05-07 14:53

8 timer i gennemsnit om ugen i en 13 ugers periode. Det kan du da sagtens opnå, selv om der ikke er arbejde en enkelt dag. den formulering kan vel oversættes til en time eller to en gang i mellem, underforstået når vi har brug for dig.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 14:57

Der står jo ikke noget om at de decideret må sende mig hjem.... mit skema er jo fastlagt, således reserverer jeg jo de timer jeg står på i skemaet til arbejde, og således bør jeg også få løn for de timer jeg reserverer og har tænkt mig at arbejde i?? det med de 8 timer er jo blot det faktum at jeg lige meget hvad skal have løn for 8 timer, om jeg arbejder dem eller ej. det var mere principielt med at jeg møder op på jobbet, går igang med at arbejde og så kan risikere 2-3 timer inde i vagten at blive sendt hjem uden varsel ? det er da forkert i mine øjne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:09

Citat
2) funktionæren arbejder efter løbende vagtplaner, hvortil der kan forekomme ændringer med kortere varsel

Så træder denne i kraft.....

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 16:10

1) valde.... find nu på noget andet at lave....

2) refi, min definition af kortere varsel er et par dage, en uge evt. men da ikke som du antydere et par timer... jeg er endnu ikke blevet sendt hjem endnu, men emnet blev nævnt på min arbejdsplads og min nysgerrighed fik mig til at undersøge emnet nærmere ved at læse funktionærloven igennem, og da der intet står i den var jeg lidt på bar bund ?

det var mere principielt at jeg lige så godt kunne arbejde et andet sted i de timer hvor jeg nu fx. blev sendt hjem, og det derfor var en tabt indtjening for mig... og det mener jeg da ikke de har mulighed for at påføre mig, med så kort varsel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:26

Citat
min definition af kortere varsel er et par dage

Firmaet er åbenbart af anden opfattelse (er du sikker på det ikke er uddybet et andet sted)

Citat
uberettigget til at søge arbejde, der konflikterer med nuværende job

Der er jo ingen der forbyder dig at tage andet arbejde samtidig - blot det ikke konflikter....

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 16:50

Det skulle ikke forstås som om jeg ikke kan have et andet job, hvilket jeg har i forvejen. Men jeg kan jo ikke love at komme i de timer som jeg oprindeligt har tilsidesat til at sidde i supportcenter, og hvis jeg så skulle blive sendt hjem er det jo en slags "tabt arbejdsfortjeneste" altså personligt er jeg jo i stand til at udføre arbejdet, der er bare ikke noget.. det kan jo ikke være mit problem? jeg bør da have løn for de timer jeg har sat til side til at udføre mit arbejde.
I min kontrakt står der ingen uddybelse af udtrykket "med kortere varsel" :(

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-05-07 17:03

Ja krøsus det er da det første fornuftige du har sagt! Der var nogen der troede at du villle have et godt råd: Men nej, du vil snakkes efter munden. Jeg kan nemt finde nogen mere fornuftige

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 17:57

årh luk nu skuffen..... jeg ville være glad hvis det var dit sidste indlæg i det her spørgsmål tak.
jeg vil ha at vide hvad virksomheden har af mulighed for at benytte sig af hjemsendelse, da jeg mener de slet ikke HAR nogen mulighed for dette.....

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 55 point
Dato : 23-05-07 18:11

Var det ikke en idé at forklare din arbejdsgiver dit dilemma og så bede om at få specificeret varslet - på skrift...!?

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 23-05-07 18:13

jo, det er jo nok vejen frem. lukker diskussionen nu.... tfs ysseven...