/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvem har tegnet Dragør søbad?
Fra : jomfruane
Vist : 612 gange
500 point
Dato : 20-05-07 12:33

Hej jeg har søgt på google, men har ret dårlig tid og håber nogen vil kunne hjælpe - jeg har brug for at vide hvem der har tegnet Dragør søbad - altså det nuværende.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-05-07 12:37
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-07 12:41

Jeg har været på den side, men intet sted står der at arne jacobsen har tegnet det nuværende. Det er omtalt i del 10 ad "dengang og nu" men denne er der ikke adgang til på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-07 12:45

Det nye projekt blev vedtaget af byrådet den 8. november 1932. og blev støttet af daværende borgmester Axel Agerlin sammen med Dragør Turistforening.

Arne Jacobsen blev valgt til at tegne den nye strandpark. Flertallet i byrådet ønskede at Dragør skulle have sit eget „Bellevue“. Mindretallet var bange for at byen ikke kunne bære et projekt af den størrelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-07 12:47
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-07 12:47

det nuværende er fra 1976

strandparken er noget andet end søbadet. Strandparken var et gigantisk projekt der blev nedrevet efter 8 år...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-07 12:48

det er et svært spørgsmål, men meget vigtigt for mig at få rigtigt så jeg håber i gidder blive ved!

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 260 point
Dato : 20-05-07 13:29

Det nemmeste er jo at spørge "søbadet" eller kommunen.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-07 13:56

Citat
Kort uddrag fra bogen "Dengang og Nu. Del 8", hvor 5 af de 12 afsnit handler om Arne Jacobsens store flotte badeetablissement i Dragør. Et anlæg, der blev bygget året efter Bellevue Badet, men hvis levetid var meget begrænset. Byggeriet, der var meget større end Bellevue, fejlede ikke noget.

Badeetablissementet er det eneste af Arne Jacobsens byggerier i Danmark, der ikke eksisterer mere.

er du sikker på betegnelsen er korrekt - dragør søbad ???

http://www.danskefilm.dk/index2.html kig her - det fremgår vist klart nok det er ham der har tegnet det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-07 14:05

miritdk

Læs selv dit link til danske film.

Der fremgår det klart og tydeligt at

Citat
Kommunen købte Dragør Søbad i 1949 og byggede en hel ny badeanstalt i 1976, da den gamle "sejlede væk" under en storm

Arne Jacobsen døde i 1971 !!!!!

jomfruane

Ring til kommunen i morgen, de kan fortælle dig det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-07 14:18

tilføj selv IKKE - tak for reminder ans

tror ikke det er aj der har tegnget det nuværende - oversigt over hans værker her:
http://www.arne-jacobsen.com/neobuilder.20020207131329950000001385782006.html

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-07 16:52

mange tak for forsøgene, de kom dog ikke længere end jeg selv.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 29-05-07 19:05

Lars Tøgern - de hjalp mig på Dragør lokalarkiv, men der er ikke mange oplysninger om ham i det hele taget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 19:38

Det var da godt det lykkedes