/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gammelt terrassogulv
Fra : popsej
Vist : 8891 gange
20 point
Dato : 20-05-07 10:57

Jeg overtager en lejlighed med et gammelt terrassogulv. Der er ingen revner men gulvet har meget grimme belægninger af kalk, kalksæbe og snavs. Hvad gør jeg for at få det pænt??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-07 11:06

Prøv med brun sæbe.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 30 point
Dato : 20-05-07 11:28

der skal noget til for at fjerne kalken, jeg har selv haft lignende udfordring og købte et middel til at fjerne kalk på marmor, men det var stort set uvirksomt.
Hvis dit gulv er helt som du siger, så synes jeg du skal behandle det som noget meget verdifuldt og få det slebet og olieret - så er det smukkere end noget andet gulv. Jeg gjorde det selv, men det var ekstremt tidskrævende og nu er der jo firmaer der har specialiseret sig i det...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-07 11:28

værdifuldt er nok et bedre ord...

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-05-07 11:48

Hej

Du kan bruge edikesyre, det angriber ikke metal som Saltsyre, tynd det lidt med vand og gentag behandlingen til alt kalken er væk.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-05-07 13:28

Alle former for syre kan gøre gulvet ru og skjoldet.
Terassogulv har et stort kalkindhold lige som marmor og tåler derfor ikke syrer.
Afslibning er nok eneste løsning.
Du kan evt. forsøge med rystepudser/excentersliber med meget fint slibepapir og/eller en fin carborundumsten m. vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-07 15:24

Bjarne har ret. Eddikesyre fjerner kalken og ødelægger gulvet . Der er kun rystepudser eller pudsekork og håndkraft som dur. Begge dele med sandpapir .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-07 15:25

Brun sæbe fjerner ikke kalk, tværtimod sammen med vand danner det mere kalksæbe.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 20-05-07 16:34
Kommentar
Fra : TheCatWoman

Dato : 20-05-07 17:58

Halløj!

Punkt 1 : Brug aldrig kalk-fjerner på terazzo.....terazzo er granitskærver støbt i cement...og der er kalk i cement! -Regn selv ud hvad der sker? -hele skidtet går i opløsning!

Nej, brug som før nævnt en form for pudsemaskine og gerne en excentersliber.....og giv så hele gulvet når du er i gang -først groft og dernest fint og tilsidst meget fint!

Lav så en grød-blanding af sæbespåner og vand og smør det ud over i et godt tykt lag -og lad det ligge et stykke tid! dernæst skrabes det af og gulvet vasket i alm. sæbespånevand!

Dernæst kan man bruge en pudsemaskine med sådan en blød hætte-overdel og så polere hele gulvet op med! Hvis det stadig trænger gentages proceduren med sæbespåneblandingen....

Der er kun "the hard way" men det blir godt, det kan jeg love dig! -ved det, for jeg har prøvet det selv -Go fornøjelse!

TheCatWoman

Godkendelse af svar
Fra : popsej

Dato : 20-05-07 22:05

Tak for svaret jomfruane. Dit råd er nok det rigtigste, nemlig at overlade opgaven til en professionel, men det var det jeg ville prøve at undgå og i stedet finde en rigtig god "gør det selv" løsning. Mon nogen har førsøgt med en slibeskive på en boremaskine eller lignende mekanisk værktøj. Jeg kunne forestille mig at der skal vandslibes, men hvordan gør man så det???
En god ide efterlyses

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-05-07 22:17

Slibeskive på boremaskine duer ikke fordi den vil lave for mange slibespor.
Håndkraft eller excentersliber/rystepudser.
Vandslibning til sidst med håndkraft.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-05-07 08:56

Hej igen, jeg brugte en exentersliber med papir til stenpudsning, - det tog en måned fordi det var malet først og var helt utroligt anstrengende/støjende så jeg kun kunne klare et par timer ad gangen.
Du vil ikke fortryde at hyre en proffesionel.

forresten så er det altså marmor der er ilagt - det er derfor man ikke må bruge kalkfjerner.