/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
To monitorer på PC
Fra : Lionje
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 19-05-07 15:35

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg gerne vil have to skærme koblet på den samme PC?
Jeg har en digital skærm monteret i øjeblikket, men vil gerne have en analog skærm koblet på, som kan følges fra et andet sted i rummet. Grafikkortet har udgang til både digital og analog.
Kan en driver styre to skærme fra ét kort?
Desuden har jeg et ekstra kort med analog udgang. Kan PC'en have 2 grafikkort, og hvad kræves af drivere? Dette er måske lidt rodet formuleret, men jeg håber, der er én, der kan svare. venlig hilsen Jørn

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-05-07 15:41

Normalt kan man sagtens koble en digital og en analog på samme kort sammen uden de store problemer - alt dette foregår under egenskaber for grafikkortet.

MHT 2 grafikkort i sammen maskine skal jeg holde miog fra at udtale mig om -. da jeg ikke har prøvet dette - dog ved jeg at mit kort i min mediePC kan dette trick - men der er nogle specielle foranstaltninger der gør dette muligt!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-05-07 16:06

- jeg kører med 2 skærme på et NX7600GS AGP kort. Digitalt og analogt, det virker fint...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-05-07 16:16

hvad kort snakker vi om?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 16:23

Jeg har også kørt med toskærmsystem på et grafikkort.
2 stk Analog skærme og den ene på digital udgang med en converter fra fona til ca. 100 kr.
Man kan også få en converter fra analog til digital.

Når du har sat dem til og installeret driver til den anden skærm er den klar.

H-klik på skrivebordet > egenskaber > indstillinger > du kan så se to skærme og vælge hvilken der skal være hoved og udvidelsesskærm.
Så bliver det et stort skrivebord hvor skærm 2 kan bruges som fuldskærm til at afspille show ol.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-07 16:56

Det afhængewr af bundkort skærmkort og styresystem.

Jeg har et gammelt analogt grafikkort, som kan trække to skærme MED FORSKELLIGE BILLEDER.

Men det er ikke normalt.

Derimod er det normalt at man kan have to bundkort og forskellige billeder

Bruges til CAD hvor man har grafik på en kærm og tekstbaseret styring med ordrer på en anden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 17:23

På min kunne man da også arbejde med Autocad tegningen på den ene og tekst styring/værktøjer på den anden. Jeg har nu kun en enkelt 19" fladskærm i stedet for de to kæmpe 19" analoge skærme.
Som det så ud:
www.hirsenet.dk/windows.htm

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 19-05-07 17:39

Tak for de mange kommentarer.
Det er et Gforce 6600 kort med 256 mb ram. Skærmene er Sony 19" digital og en ældre analog 19".
Jeg har nu fået billede på begge skærme, men de følges ikke ad. Hvordan sættes de til at køre synkront?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 18:58

Hvad mener du med "følges ikke ad"

Har du et stort skrivebord

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 19-05-07 19:07

Nej, men jeg ville gerne have det der sker på den primære skærm til at vise sig på den sekundære. Ligesom på en projektor.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 19:23

Ok - det kan jeg ikke huske om man kan. Altså at de viser det samme på begge skiærme.
Jeg har kun brugt det som et bredt skrivebord hvor jeg kørte flere programmer på en gang.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-05-07 19:37

Det burde du kunne ændre hvis du højreklikker på skrivebordet, og så egenskaber. Så trykker du indstillinger og så avanceret.

Så trykker du på skræmkortet, (eksempelvis) geforce 6600

Så er det en af de øverste faneblade, hvor du kan ændre på sekunder og primær skærm.

Hvis de ikke passer sammen, så kan det være fordi at opløsningen ikke passer helt.

Det skal selvfølgelig stå som klon eller clon.

Hvis jeg kører clon, så får jeg det sådan at det ligner hinanden meget, men hvis jeg prøver at køre en film, så bliver den stor på den sekunderer skærm automatisk, men man kan lave andre ting på den primære skærm. (håber det hjælper)

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-07 19:46

Hvis du har installeret dit Gefors kort så har du en ekstra fane her:
h-klik på skrivebord >egenskaber > indstillinger > avanceret > fanen gefors > skrivebordsstyring.
Måske er der en instilling du kan bruge.
Jeg kan ikke teste det lige nu.

Kommentar
Fra : risper

Dato : 19-05-07 20:15

Jeg vil umiddelbart mene, at dette spørgsmål er stillet før og besvaret gentagne gange - benyt dog søgefunktionen på "KANDU"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mvh
Risper

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 25-05-07 10:07

Tak for svaret e.c.
Også tak til jer andre. Kombination af svarene har bragt mig videre.

Kommentar
Fra : e.c