/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
prøvelægning af fliser på pc
Fra : perchris
Vist : 5063 gange
300 point
Dato : 18-05-07 20:47

Hvilket tegneprogram kan jeg bruge til prøvelægning af fliser?
Jeg er ved at lave et rektangulært højbed, hvor det ene hjørne er skråt.
med super8 plantesten.
Det er virkelig et hestearbejde at beregne, fordi 3-4 fliser er på skrå
i det skrå hjørne af bedet.
Stenene vejer 20 kg stykket. og jeg gider ikke længere flytte rundt på dem.
Jeg har også prøvet at skære 20 fliser ud i pap og rokere rundt med dem
når jeg så har fundet noget der synes at passe og beregner efter
er den ene side altså 10 cm længere end den modsvarende.

Jeg tænker mig et program hvor jeg kan designe et antal fliser
hele, halve og på skrå. og så trække dem ind i billedet så
objekterne snapper sammen flade mod flade.
Fliserne er 8 kantede 50 lang 25 bred de 3 flader i hver ende er 10,3 cm
og de skal selvfølgelig alle kunne snappe sammen.

(Ps. Jeg er ikke online de næste dage)
Venlig hilsen Per

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 310 point
Dato : 18-05-07 21:29

Du kan bruge programmet PowerPoint eller Publisher.
I PowePoint kan du lave en plan over området og lave fliser som er nemme at flytte rundt med.
Med gruppering kan du flytte / kopiere flere fliser på een gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 22:51

Brug et stykke kvaddreret papir og en blyant. Det er meget nemmere end edb til den opgave.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 19-05-07 00:23

Hej Perchris

Jeg håber, du har god plads, for jeg lavede lige en tegning i Visio, der gav to løsninger:

1. løsning: 2. løsning: (principtegningerne er ikke fra Visio)
+---------/ +---------+
¦ / ¦ /
+-----/ +-------/

1. løsning: Bed med fire vinkler (med uret: 90+90+45+135 grader) går først op ved 5½ flise på den skrå side - hvilket giver en beddybde på 4 fliser - altså 2 meter. Fliserne kan snappes sammen, men den spidse vinkel vil kræve, at du skærer overlap af fliserne i det hjørne og løsningen bliver dermed lidt klodset.

2. løsning: Bed med fem vinkler (med uret: 90+90+90+135+135 grader). Samme løsning som do. men det spidse hjørne blive blødet op med ½ eller flere fliser, der står vinkeltret i forhold til de tre lige sider. Denne løsning giver en dybde på minimum 4½ flise - altså 2¼ meter, men fliserne skal til gengæld ikke skæres og de kan stadig "snappes" sammen.

Svaret på dit spørgsmål hedder Visio, som nu videreudvikles af Microsoft.

God fornøjelse
MichaelSP

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 19-05-07 00:26

Hej igen
Mine små bogstav-tegninger tiltede da fuldstændigt, da jeg sendte dem afsted. Du må forestille dig de to løsninger ved at læse vinklerne med uret fra nederste venstre hjørne.
Mvh. MichaelSP

Godkendelse af svar
Fra : perchris

Dato : 23-05-07 21:34

Tak for svaret e.c.
Hej e.c
Det gik fint med PowerPoint
Jeg gjorde sådan:
Jeg fik tegnet en halv flise (en ottekant)
og lavede et grid af ottekanter
printede 2 eksemplarer og klippede nogle strimler
af sammenhængende fliser ud af det ene ark.
det andet ark brugte jeg til at flytte rundt på.
Løsningen blev:
skrå side (Nordøst) 8 ottekanter
Nord 6, Øst 10, Syd 11 og Vest 5 ottekanter.
(Ps Hjørnefliserne er overlappende og talt 2 gange)
I alt 35 ottekanter = 17 1/2 Plantesten
Halveringen gik fint med en mejsel og ca. 200 små slag.
--
Hej MichaelSP
Jeg kendte slet ikke Microsoft Office Visio 2007
Jeg søgte på Google efter Microsoft Visio
Jeg fandt: Compare SmartDraw & Visio
www.SmartDraw.com 5 Reasons to Choose SmartDraw Instead of Visio. Try it Free!
7 dages trial.
Jeg prøvede det en halv aften og endelig fandt jeg ud af at tegne en ottekant.
Eminent godt program og det kunne sikkert bruges til at løse opgaven
ligesom Visio sikkert kunne, jeg blev da totalt forvirret ved at lede efter prisen
på Visio. alt fra 208 kr. til 4400 kr.

Det ærgrer mig lidt at jeg ikke gav dig de foretrukne mål på bedet, så havde du
jo løst opgaven.
Du kan bruge http://www.sendspace.com/ til at sende et link til en uploaded fil.
Jo mere jeg læser dit svar jo mere er jeg overbevist om at du faktisk løste opgaven.
Så du kan hente velfortjente 200 point på spørgsmålet "Til MichaelSP"
--
Hej transor
Du havde jo ret, at sætte sig ind i et nyt program til den opgave.
Jeg brugte tilnærmelsesvis din løsning med papiret.
Så du kan hente 100 point på spørgsmålet "Til transor"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-05-07 10:36

Jo tak - men egentlig så bruger jeg publisher (ligner PowerPoint) til at lave nemme tegninger, hvis ikke jeg går den lange vej med Autocad.
Men da ikke alle har programmet Publisher ville jeg ikke foreslå det program.

Men jeg havde nu kun løst opgaven på idé-plan.

Her ses min tegning af vores køkken for nogle år siden. lavet i Publisher

http://peecee.dk/?id=47808
http://peecee.dk/?id=47809