/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke boote fra cd
Fra : metalfaust
Vist : 1202 gange
100 point
Dato : 18-05-07 17:17

Da mit styresystem er helt til rotterne lader der ikke til at være en anden udvej end at formatere hele pc'en og geninstallere XP påny. Jeg er i besiddelse af en XP-cd, men når jeg genstarter min pc og holder f12 nede, for at boote, sker der ganske enkelt ingenting. Systemet starte blot almindelig op. Hvad gør jeg, hvis jeg vil slette hele skidtet og installere påny?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 17:19

Hvad er det for en comp du har som skal bruge F12 til at starte på CD.
Er det en recovery CD du har.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 18-05-07 17:20

Prøv at trykke på F8 gentagne gange under opstart.
Så skulle der gerne komme en menu op, hvor du kan vælge at boote fra cd'en.

//Kettedk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-07 17:25

Prøv at ændre i BIOS at computeren skal starte fra cd skuffen, når du starter står der for eksempel Press delete to enter setup (sådan sskriver den til mig) så kommer du ind og kan ændre opstartsen, med pil taster går du ned til Advancet settings, det er der du skal ændre

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-05-07 17:30

Bootmenuen på forskellige enheder er: F8-F11 eller F12

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 18-05-07 17:51

Hey tak. Det er vist mig der stener lidt. Jeg mente jo f8 og ikke f12. Anyway, så har jeg prøvet at holde f8 nede under genstart med cd'en i, men i den menu jeg får op, kan jeg ikke vælge at boote fra cd'en. Hvad er det for noget bios-halløj, du nævner?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 17:55

du skal ind i bios for at ændre boot-rækkefølgen, så cd-drevet står som 1. boot-device

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-05-07 18:03

For at komme ind i BIOSmenuen før opstart skal du sandsynligvis holde Delete-tasten nede, når du starter....
Så skal du finde frem til et punkt, der hedder et eller andet i retning af "boot-sequence" eller noget, der ligner. Der skulle du kunne ændre på hvilket drev, der skal bruges til at boote fra....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-07 18:05

Nemlig hcma begynd som jeg skriver ovenfor, og hold øje med skærmen, lige før den begynder indlæsning af Windows, står der for eksempel Press delete to enter setup, det kan også være en anden tast, hold øje med skærmen, det står der og få så trykket før opstarten ruller videre, Tips: print vejledniingen ud hvis ikke du er sikker på at kunne huske: Advancet setting og cd drev som first device, slut af med F10 for at gemme og Ecs for at komme ud og genstarte, denne gang starter computeren fra cd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 18:12

Hvis du ikke ved hvad bios menu er, skal du have hjælp af en erfaren, for at klare den sag.

Man kan ikke formattere en Pc -jo med en stor hammer måske . Det du mener er formentlig soft formattering af harddisken.
Pas også på med det, for der er formentlig flere drivere, som du ikke ved du bruger, før du har slettet dem, og så er erkendelsen for sen.
Prøv at se alle indlæggene fra dem det er gået galt for.

Prøv hellere systemgendannelse til du er tilbage i en situation, hvor alt virker, som det skal.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-05-07 18:30

Jeg mener at når man har XP CD behøver man ikke og gøre noget den gør det hele selv.

dr.dem

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 18-05-07 18:39

Nu har jeg prøvet at trykke som en gal på del-tasten under opstart, men uden held. Den starter op som normalt. Den eneste kommando jeg har haft held med er f8, men her får jeg ingen valgmulighed for boote fra cd eller lign.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 18-05-07 18:42

Prøv med F2 istedet for. Altså til at komme ind i BIOS.

//kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 18:57

Det skal være lige når comp starter.
en af disse Del / F10 / F2 / F3 / klik klik klik klik
ikke fra genstart men fra slukket maskine

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 19:02

Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice.
(For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her:
http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til.
På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.
Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske
at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 19:03

glemte lige linket til bootdiske:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no18

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-05-07 19:05

.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-05-07 19:11

Citat
Nu har jeg prøvet at trykke som en gal på del-tasten under opstart, men uden held. Den starter op som normalt. Den eneste kommando jeg har haft held med er f8, men her får jeg ingen valgmulighed for boote fra cd eller lign.

Du har fra F1 til F12 lige efter du starter op trykker du det du skal HOV man kan også trykke Delknappen

dr.dem

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 50 point
Dato : 18-05-07 19:13

Kan ikke boote fra cd
18-05-07 17:19 : e.c
18-05-07 17:20 : kettedk
18-05-07 17:25 : o.v.n.
18-05-07 17:30 : peet49
18-05-07 17:51 : metalfaust
18-05-07 17:55 : hcma
18-05-07 18:03 : justuniverse
18-05-07 18:05 : o.v.n.
18-05-07 18:12 : transor
18-05-07 18:30 : dr_dem
18-05-07 18:39 : metalfaust
18-05-07 18:42 : kettedk
18-05-07 18:57 : e.c
18-05-07 19:02 : hcma
18-05-07 19:03 : hcma
18-05-07 19:05 : justuniverse
18-05-07 19:11 : dr_dem

Kan ikke boote fra cd
Fra : metalfaust Vist : 79 gange
100 point
Dato : 18-05-07 17:17

--------------------------------------------------------------------------------
Da mit styresystem er helt til rotterne lader der ikke til at være en anden udvej end at formatere hele pc'en og geninstallere XP påny. Jeg er i besiddelse af en XP-cd, men når jeg genstarter min pc og holder f12 nede, for at boote, sker der ganske enkelt ingenting. Systemet starte blot almindelig op. Hvad gør jeg, hvis jeg vil slette hele skidtet og installere påny?

--------------------------------------------------------------------------------
Favorit

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 17:19

--------------------------------------------------------------------------------
Hvad er det for en comp du har som skal bruge F12 til at starte på CD.
Er det en recovery CD du har.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 18-05-07 17:20

--------------------------------------------------------------------------------
Prøv at trykke på F8 gentagne gange under opstart.
Så skulle der gerne komme en menu op, hvor du kan vælge at boote fra cd'en.

//Kettedk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-07 17:25

--------------------------------------------------------------------------------
Prøv at ændre i BIOS at computeren skal starte fra cd skuffen, når du starter står der for eksempel Press delete to enter setup (sådan sskriver den til mig) så kommer du ind og kan ændre opstartsen, med pil taster går du ned til Advancet settings, det er der du skal ændre

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-05-07 17:30

--------------------------------------------------------------------------------
Bootmenuen på forskellige enheder er: F8-F11 eller F12

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 18-05-07 17:51

--------------------------------------------------------------------------------
Hey tak. Det er vist mig der stener lidt. Jeg mente jo f8 og ikke f12. Anyway, så har jeg prøvet at holde f8 nede under genstart med cd'en i, men i den menu jeg får op, kan jeg ikke vælge at boote fra cd'en. Hvad er det for noget bios-halløj, du nævner?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 17:55

--------------------------------------------------------------------------------
du skal ind i bios for at ændre boot-rækkefølgen, så cd-drevet står som 1. boot-device

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-05-07 18:03

--------------------------------------------------------------------------------
For at komme ind i BIOSmenuen før opstart skal du sandsynligvis holde Delete-tasten nede, når du starter....
Så skal du finde frem til et punkt, der hedder et eller andet i retning af "boot-sequence" eller noget, der ligner. Der skulle du kunne ændre på hvilket drev, der skal bruges til at boote fra....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-07 18:05

--------------------------------------------------------------------------------
Nemlig hcma begynd som jeg skriver ovenfor, og hold øje med skærmen, lige før den begynder indlæsning af Windows, står der for eksempel Press delete to enter setup, det kan også være en anden tast, hold øje med skærmen, det står der og få så trykket før opstarten ruller videre, Tips: print vejledniingen ud hvis ikke du er sikker på at kunne huske: Advancet setting og cd drev som first device, slut af med F10 for at gemme og Ecs for at komme ud og genstarte, denne gang starter computeren fra cd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 18:12

--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du ikke ved hvad bios menu er, skal du have hjælp af en erfaren, for at klare den sag.

Man kan ikke formattere en Pc -jo med en stor hammer måske . Det du mener er formentlig soft formattering af harddisken.
Pas også på med det, for der er formentlig flere drivere, som du ikke ved du bruger, før du har slettet dem, og så er erkendelsen for sen.
Prøv at se alle indlæggene fra dem det er gået galt for.

Prøv hellere systemgendannelse til du er tilbage i en situation, hvor alt virker, som det skal.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-05-07 18:30

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg mener at når man har XP CD behøver man ikke og gøre noget den gør det hele selv.

dr.dem

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 18-05-07 18:39

--------------------------------------------------------------------------------
Nu har jeg prøvet at trykke som en gal på del-tasten under opstart, men uden held. Den starter op som normalt. Den eneste kommando jeg har haft held med er f8, men her får jeg ingen valgmulighed for boote fra cd eller lign.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 18-05-07 18:42

--------------------------------------------------------------------------------
Prøv med F2 istedet for. Altså til at komme ind i BIOS.

//kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 18:57

--------------------------------------------------------------------------------
Det skal være lige når comp starter.
en af disse Del / F10 / F2 / F3 / klik klik klik klik
ikke fra genstart men fra slukket maskine

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 19:02

--------------------------------------------------------------------------------
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice.
(For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her:
http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til.
På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.
Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske
at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-07 19:03

--------------------------------------------------------------------------------
glemte lige linket til bootdiske:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no18
Citat
Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-05-07 19:05

--------------------------------------------------------------------------------
.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-05-07 19:21

Ja beklager alt det kom med men

dr.dem

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 18-05-07 22:21

metalfaust
Hvad er din puter for en,?? hjemme gjort, hvad er det for et bundkort ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 23:06

Citat
Jeg mener at når man har XP CD behøver man ikke og gøre noget den gør det hele selv.

Følger trop....

Glem bios...

Sæt CDen i (gerne medens komputeren ER tændt)

Cden starter selv og når du vil installere fra den starter den SELV systemet forfra med sig selv som boot....

Sådan har ALLE mine MS cder altid virket....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-05-07 13:03

Tak for de mange svar: ) Nu har jeg fået den til at boote fra cd'en, men dermå være en serious malfunction et eller andet sted, for når jeg kommer til den del i starten, hvor jeg kan slette/oprette partitioner, slukker den bare. Dette - at pc'en bliver for varm, eller rettere tror den bliver for varm - er hovedårsagen til, at jeg vil formatere min harddisk og geninstallere XP. Men det lader sig åbenbart ikke gøre...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-07 13:08

Slet partitionen med en gammeldags fdisk opret den igen og formater. Prøv så med XPèn igen så er jeg sikker på, det vil lykkes.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-07 13:08

Du kan hente en startdisk til 98 på www.bootdisk.com

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-05-07 13:17

Den må jeg nok lige have igen.... Hvordan gør jeg det, altså sletter partitionen med en gl. fdisk? Forresten er det XP jeg kører, ikke 98.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-05-07 13:27

Med fdisk kan du slette partitionen, oprette den igen, genstarte og formatere disken. Er disken formateret i NTFS, skal du slette "ikke DOS partiton"

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 19-05-07 13:55

Ok, tak. Men hvordan bærer jeg mig ad med det...? Hvor får jeg en fdisk fra?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-05-07 13:59
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-05-07 14:32
Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 20-05-07 11:32

Tak for svaret dr_dem.