/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser på Peugeot 306
Fra : Baracca
Vist : 4436 gange
100 point
Dato : 20-01-03 18:35

Jeg har en Peugeot 306 XS 1,6 fra 1995, som snart skal til syn. Jeg er imidlertid lidt i tvivl om bremserne. Efter at have kørt i andre biler har jeg lagt mærke til at Peugeoten ikke bremser specielt godt. Det viser sig umidelbart ved, at der er ret stor frigang og jeg synes ikke rigtig jeg kan få bremsen til at bide ordentlig. Jeg mener, ved at anseeligt pedaltryk burde bremserne da blokere (bilen er uden ABS). Foran er der nye skiver og klodser og bagi er der nye hjulcylindre og bremsebakker. Der burde ikke være noget i vejen der.
Er der nogen der ved, om det er normalt at der er så lang frigang på 306'eren og hvad der kan være i vejen siden den ikke bremser særlig godt?

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 110 point
Dato : 20-01-03 18:51

Nu er det vel ikke sådan at bremsen "fjedrer", for det store frigang tyder meget på der mangler bremsevædske og eller (specielt) at der skal luftes ud, der må være luft i systemet

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-01-03 18:56

Udluftning foregår ved at man løsner en skruetap (der er et hul i) og een træder bremse ibund så der kommer vædske ud, hvorefter skruen spændes - inden bremsepedalen slippes. Det "operation" foretages ved alle fire bremsecylindre.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-01-03 19:03

det kan godt skyldes at det hele er nyt da det først skal slides til.. det med lang vandring kan skyldes at den ikke er just nok op i bag, det kan også bevirke at den ike bremser så godt da den næste ikke vil bremse i bag og at du pumber en masse væske om til bag bremsen i stedet for til for bremsen..

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-01-03 19:16

så er det forde at du ikke ved hvad du taler om.. en slap bagbremse er lig med en lang vandring

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-01-03 19:25

så er det fordi du ikke aner hvad du taler om... en udluftning ligger klodserne "til" og bremsepedalen bliver "hård" og lille frigang, det kunne da lige passe man skulle sidde og pumpe på bremsen. Den justering DU taler om kan kun være håndbremsen og - så er det bremsekablet under vognen der skal strammes.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-01-03 19:35

når du taler om at det kun kan være håndbremsen burde du skilde en tromlebremse ad og se på hvordan du grundjuster en tromlebremse.. det gør du ved at juster bakkerne helt ud så de ligger tæt til tromlen. der efter kan du juster din håndbremse op. hvis du ikke gør det får du en slap bagbremse og lang vandring på pedalen. for uanset hvor meget du pumper kan du jo ikke pumpe en grundjustering op af din tromlebremse. de virker jo ikke helt som en skivebremse.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 20-01-03 20:57

Der findes et par prøver man selv kan lave. Find et egnet sted med plads og ingen trafik. Få bilen op på 30-50 km/t og brems alt-hvad-du-kan, så finder du ud af hvordan den reagerer og om den kan blokere på hjulene. Næste forsøg laver du på samme måde, men slipper rattet lige inden du bremser - så finder du ud af om vognen bremser lige (hvad den skal!!).
Med det du skriver i spørgsmålet, med stor frigang (skal der ikke være), ikke bremser så godt, bremsen ikke bider ordentligt o.s.v., og hvis den ikke kan blokere + bremse lige - kan du være sikker på at den ikke går gennem syn.

Som vi jo alle kan huske fra da vi tog kørekort : "Pedalen skal have ca 1 cm. frigang og må HØJST kunne trædes halvvejs ned. Bremsemodstanden skal mærkes hård og må ikke synke mens den holde nedtrådt" (citat fra Køreskolens teoribog).

Så der er nok ingen vej uden om en justering af bagbremser som geu skriver, derefter en udluftning af hele bremsesystemet som lillemig skriver og derefter skal din håndbremse selvfølgelig også reguleres.
Husk at lave udluftningen sammen med en der har prøvet det før - man kan virkeligt komme galt afsted hvis man ikke gør det ordentligt.

Der bliver taget temmeligt hårdt fat i håndbremsen til syn, så det er også vigtigt at denne virker korrekt, og heller ikke har for stor "frigang".

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 20-01-03 22:08

Tak for svaret lillemig.

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 03-02-03 00:18

Hvis der skulle være nogle af jer, der har svaret på dette indlæg, kan jeg hermed fortælle, at jeg haar fået kigget på det, og fundet problemet. Problemet var, at bagbremsen ikke lagde ordentlig til, da selvjusteringsmekanismen ikke har været samlet korrekt eller er gået i stykker. Således får den øverste tværgående fjeder lov til at trække bakkerne væk fra tromlen og der er en lang frigang. Da bilen skulle til syn, blev det løst midlertidigt ved at stramme håndbremsen op, for at få lagt bakkerne til. Det er ganske vist som at pisse i bukserne, men lige nu bremser bilen, som den skal og den gik gennem syn uden anmærkninger!