/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Respekt for spørgsmål !
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 680 gange
200 point
Dato : 18-05-07 12:47

Er meget imponeret og glad for folks hjælpsomhed meeeen når man stiller et spørgsmål så oplever jeg tit at det vælter ind med svar, svar der kan deles i 3 hovedgrupper.

Den mindste gruppe : Dem der enten konkret ved noget om emnet eller undersøger sagen og deler deres viden.

Den mellemstore gruppe : Dem der gætter men reelt intet ved

Den største gruppe: Dem der tror de ved noget eller også ved noget om noget andet der ligner men bare nyder at fyrer tonsvis af indlæg af.

Hvis man har spurgt om noget man intet ved om og man så skal sidde og sortere i en masse svar der godt nok er givet af god vilje men i mere eller mindre grad mangler indsigt i det der spørges om ja så er man skidt hjulpen og hvem har glæde af det.

Jeg er ikke sur eller fornærmet, det er jo mig selv der vælger om jeg ønsker at lægge spørgsmål ud men jeg opfordrer allerhøfligst til en lidt bedre diciplin blandt de mange der sender svar ind

VH

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-05-07 12:54

Jeg tror og gætter på at jeg tilhører den mindste gruppe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 12:55

Nogle uvidende svar kan give en ny indfaldsvinkel til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 13:01

Det var så skoletiden. Hvad med konfirmationen, gymnasiet og videre uddannelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 13:02

Forkert aflevering af posten.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-05-07 13:03

Ja, nu er du jo ikke så tit på for tiden, tedd

Du har sikkert ret, Thomas - men alligevel synes jeg, at det kan være meget svært, at dele op i grupper.

Det skrevne kan SÅ let misforståes. Vi tolker jo hver især, hvad vi læser og her kan man nok ikke nøjes med tre grupper

Jeg opfatter det som en samtale om et bestemt emne (som regel), og IRL kommer man også med små bemærkninger. Nogle bliver sure over det lille 'smil' af og til.

Seriøsitet kan sagtens gå hånd i hånd!

Hannemosteren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-07 13:04

Den der tror at vide alt... ved slet ingen ting
Sagde en eller anden klog Kineser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 13:16

Den gælder kun i Kina.
Det ved jeg alt om

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-07 13:26

Teil...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 13:47

Jeg bevæger mig måske over i den fjerde hovedgruppe: Den respekløse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-05-07 13:50

Hvorfor have respekt for et spørgsmål, når mennesker heller ikke har respekt for andre i trafikken. Det er da endnu mere risikofyldt.

Nu er det jo sådan at ti kloge har svært ved at svare på et dumt spørgsmål. Ikke alle spørgsmål er lige oplysende, så man kan få noget fornuftigt ud af det. Så det bør du have i tankerne, når du stiller spørgsmål.
Et godt stillet spørgsmål med detaljer, giver også et hurtigt svar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-07 13:58

Interessant spørgsmål, som nogen af os der beskæftiger os mere med at svare på ting end at spørge, nok vil have en helt anden opfattelse af

Citat
Hvis man har spurgt om noget man intet ved om og man så skal sidde og sortere i en masse svar der godt nok er givet af god vilje men i mere eller mindre grad mangler indsigt i det der spørges om ja så er man skidt hjulpen og hvem har glæde af det.

Der spørges selvfølgelig om ting folk ikke ved noget om, ellers var der jo ingen grund til at spørge, og de der kommenterer, svarer efter bedste evne.

Og dermed oplever vi mindst lige så ofte, at folk accepterer et forkert svar

Så derfor synes jeg, at det er meget skråsikkert at dele dem der skriver kommentarer op i sådan tre grupper

Jeg mener faktisk det er mere uhensigtsnæssigt når en spørger ukritisk accepterer et forkert svar, enten fordi en kommentar "stryger vedkommende med håret"...eller får det svar vedkommende gerne vil høre...for at få bekræftet vedkommendes egen fejlagtige opfattelse af tingene

Et gammelt ord siger, at der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme svar.....men det passer ikke

For et spørgsmål stillet kun for at blive bekræftet i en fejlagtig overbevisning, eller hvor folk ikke kan tåle at "høre sandheden" det er i mine øjne et dumt og overflødigt spørgsmål og komplet spild af tid for de der sidder og forsøger at hjælpe med et korrekt svar på ting der spørges om

mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-05-07 14:00

Jeg syntes nu ikke det er et problem, men måske fordi jeg tilhører alle 3 grupper + Teil's fjerde gruppe

Når jeg kigger i din historik Thomas.Haugaard, så ser det nu heller ikke ud som at det har været et problem i dine spørgsmål !

Derimod syntes jeg at det er respektløse spørgere der annullerer et spørgsmål, uden at sige tak til de brugere der har forsøgt at hjælpe ud fra bedste evne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 18-05-07 14:29

Gammel Ordsprog:

"-Den, der siger noget der ikke kan misforståes...
har ikke sagt noget"

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-07 15:15

Citat
Jeg mener faktisk det er mere uhensigtsnæssigt når en spørger ukritisk accepterer et forkert svar, enten fordi en kommentar "stryger vedkommende med håret"...eller får det svar vedkommende gerne vil høre...for at få bekræftet vedkommendes egen fejlagtige opfattelse af tingene

- ovenstående er så rigtigt som det overhovedet kan være! Den situation ser man meget ofte!

Udover dette, vil jeg tilslutte mig ønsket om mere seriøsitet når 'det gælder' - derimod finder jeg det helt fint med lidt hyggepludren i de tråde hvor den slags hører til.
Et seriøst spørgsmål kræver seriøse svar - så er den ikke længere.

Jeg vil tilføje at jeg er ked af at nogle tråde som virkelig kunne gå hen og blive meget interessante, ALT for tit pludselig blive spoleret af det jeg kalder 'personfnidder' - jeg bliver noget så arrig når det sker (men undlader, for det meste, at gøre opmærksom på det, for så ryger jeg selv med i puljen).
Kunne dé der har behov for at skælde ud, nedgøre og latterliggøre andre i tråden, dog ikke bare oprette en ny tråd og dér får afløb for deres galde / frustration? Dét ville jeg blive glad for. Vi ser det tiere og tiere og det er så trist.
Når man ser disse tråde, så ser man at folk ikke går af vejen for at kalde hinanden for både det ene og det andet - kunne disse mennesker dog bare holde deres vrede ude af de seriøse og interessante tråde (pænt tak, på forhånd! )

Så ja - lad os slå et slag for den gode gamle høflighed som vi vel alle kender til, og er i stand til at benytte os af.

Til Thomas.Haugaard >>

- Det er et rigtig godt spørgsmål du har stillet her - lad os håbe at en masse ser det

God weekend til Jer allesammen!
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-05-07 15:25

@severino hvis et spørgsmål er stillet ufyldestgørende så er man jo ikke tvunget til at spørge eller alternativt kan man man jo stille uddybende spørgsmål.

Hvad trafikken har med den sag at skaffe fatter jeg ikke logikken i.

@dova jeg er ikke enig i at der findes dumme spørgsmål hvis de er stillet ud fra en ærlig overbevisning.

@bentjuul hvorfor er det respektløst at undlade at give point såfremt man føler man ikke har fået et svar man kan bruge til noget ? Ville du mene at jeg skulle give point til et ubrugeligt svar ?

VH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-05-07 15:52

Du skriver
Citat
bentjuul hvorfor er det respektløst at undlade at give point såfremt man føler man ikke har fået et svar man kan bruge til noget ? Ville du mene at jeg skulle give point til et ubrugeligt svar ?

Jeg skrev
Citat
Derimod syntes jeg at det er respektløse spørgere der annullerer et spørgsmål, uden at sige tak til de brugere der har forsøgt at hjælpe ud fra bedste evne.

Hvilket betyder at man godt kan sige tak til de brugere der har forsøgt at hjælpe, inden spørgsmålet bliver annulleret.

Så det handler ikke om point, men respekt for andre brugere der har brugt tid på et spørgsmål.

//bentjuul

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 16:06

Nu er dette jo ikke en "betalingskanal" med professionelle mennesker og en vidensbank.
Dette er bare et forum for alm. vidensdeling, og det gælder stor som lille viden.
Kandu er faktisk unikt for der er plads til alle mulige og umulige med lidt viden.
Eyvind ( som nok tilhører en del af dine "seriøst" opdelte grupper)

Ps. Der findes et stort antal fora, som er "meget bedre" end Kandu.
Men måske knap så hyggelige.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 18:20

Du har ret , der er alt for mange svar fra folk, som ikke engang begriber hvad spørgsmålet handler om, selv når spørgeren har forklaret sig godt.

Det er i det hele taget et problem at nettet vrimler med vrøvl og falske påstande.
Hvis man skal søge viden via kandu eller tilsvarende steder på nettet, kræver det indsigt, at skelne , hvad der er løsagtige påstande, og hvad der er seriøse indlæg.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-05-07 20:47

En sjat eddike:

Transor - DU kan mene, at spørgsmålet er letforståeligt - fint, men vi er ikke alle lige kloge!

Og alt kan altså ikke være perfekt, selvom nogle af os forventer det!

Hvem skal dømme andres meninger?

Der er vist nogle, der skal have fødderne ned på jorden igen........

Hanne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-05-07 20:49

godt brølt moster

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-05-07 21:19

Jeg takker for de mange gode tilbagemeldinger

VH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 21:20

Nemlig Moster.

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-05-07 09:01

Jeg synes, at det er fint at starte en diskussion om kvaliteten af spørgsmål og svar.

Nu er jeg ikke så 'gammel' på kandu, og har brugt en del tid bare på at læse og læse, og er rent faktisk blevet meget klogere - og tak for det - måske derfor, har jeg heller ikke haft nødig at stille så mange spørgsmål - endnu, men det kommer nok!!

Men noget af det som jeg netop synes er det fine her på kandu, er den bredde, dybde og højde - for slet ikke at forglemme alle de meget kreative svar - og bestemt heller ikke at forglemme de morsomme svar,,, eller de hyggelige,,,, eller de venlige!!. Det er helt bestemt super med de kloge svar dét kan jeg slet ikke undvære, men ofte fremkommer 'dét kloge' netop, som noget der springer ud af det forunderlige fletværk, der opstår af alle de gode viljer og de ivrige deltagere.

Ofte diskuterer folk ihærdigt indbyrdes midt i trådene og det er bestemt noget der oftest tilfører besvarelser større kvalitet. Som jeg ser denne verden, så består den af rigtigt mange sandheder - det dér med én sandhed og én facitliste, det kan man oftest glemme alt om i den virkelige verden (-er flertal??)!!!

Om ikke andet, så går min konklusion noget i retning af,,,,
at i hvert fald til de spørgsmål jeg måtte stille,
da vil jeg måske overveje fremover,
OGSÅ at uddele points til det mest kreative eller
mest kunstneriske indslag....

Min mini konklusion: Hurra for bredden og de 200.017 (=antal brugere på kandu) grupper svar!!!

hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-05-07 09:07

Hov...

rettelse....

NU:
Citat
Brugere : 200019

verdenen vil åbenbart ikke stå stille !!

-
join

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 19-05-07 11:26

Ja Join

Og nogle tror, de alle er nummer éet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-05-07 12:51

)

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-05-07 13:18

Tak for svaret vil.du. Synes selv der blev en fin lille meningsudveksling ud af det som forhåbentlig får nogen til at tænke sig om inden de sender uigennemtænkte svar af sted sådan bare pr automatik bare for at kunne få lov til at lege klogeåge

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-05-07 20:26

Ja man kan da altid håbe men egentlig tror jeg ikke at meget vil ændres - men hva' så laver vi bare en ny tråd om ønsket høflighed

Selv tak Thomas og god 'det-der-er-tilbage weekend

Venlig hilsen Dorthe