/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Har fædre ingen rettigheder
Fra : Whisper01
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 18-05-07 10:17

Jeg har en ven som er udsat for en magtsyg eks kone. Hun bruger klart barnet som våben i det spil for at trække barnets far rundt i manegen. Hun stiller hele tiden regler for hvornår han må have samvær med sin datter. F.eks :" hvis du ikke stiller op med bil og trailer til hest her i weekenden får du ikke ......... at se" eller "hvis du ikke bestiller smed her og nu får du ikke lov til at være sammen med .... den kommende weekend". Nu truer hun med at han heller ikke får datteren i sommerferien igen hvis han ikke gør ting efter hendes hoved!!!!!!!!! magen til pyskopat.......

Min ven har forsøgt at få hjælp gennem statsamtet, men her kan han intet stille op moderen ender altid med at få ret. Hvad kan han gøre for at han kan få lov til at se sit barn uden at barnets mor skal stille urimelige krav op for samvær. Hun har sågar blandet sig i at barnet ikke har sit eget værelse/ seng at sove i når hun er på besøg. Altså ikke alle mulighed for at indrette hjem eller købe nyt hus med det samme når man flytter sammen med papbørn m.m. Man indretter sig indtil chancen er for at udvide sit hjem????

Jeg ved godt at man kan rette henvendelse til foreningen far, men hvad kan de i praksis gøre?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 10:30

I praksis kan ingen gøre noget.....

Men der er vel lagt en samkvemsplan ved skilsmissen....

Ellers er det den vej der skal gåes....

Om man så syntes det er særlig sjovt at politi osv. tropper op hvergang barnet skal hentes er en anden sag....

Nu melder historien jo intet om hvor gammel barnet er og dets stilling til problemet....

Men der er HELT SIKKERT noget der kan gøres... Det kræver meget mere baggrundsviden...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-05-07 10:38

Først skal din ven sørge for at have en samkvemsretsresolution der er godkendt af statsamtet. Hvis din vens kone ikke retter sig efter den eller stiller yderligere krav så kan samværet gennemføres ved hjælp af fogden.

Om foreningen Far kan der både siges positivt og negativt. Man har som far faktisk en del rettigheder om end ikke nok.

Statsamtet kan give råd og vejledning og og en advokat men forstand på familieret er også en mulighed.

VH

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 18-05-07 10:42

Barnet er 8 år gammel
Jo jo der blev lagt en plan, en som moderen havde skrevet hjemmefra medbragt i statsamtet og som kører efter hendes velbefindenhed. Ændrer i det når det passer hende, eller hvis hun plusdelig står og mangler en "barnepige"

Nej faderen er ikke typen der vil udsætte sit barn for hele balladen med politi for at få lov til at se hende. Han har pænt hoppet på tungen for "husfredens skyld". Nu er jeg kommet ind i billedet,
min holdning er, at alle børn har ret til EN MOR OG EN FAR. Børnene kan ikke gøre for at forældrene ikke kan finde ud af det sammen.
Tvivler på at moderen er interesseret i at høre barnets indstilling til tingene :(

Det ødelægger steminingen, det gør mig ked af at se min ven så presset og ked af at han ikke kan se sin datter når det er hans weekend efter planen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-05-07 10:59

Hvis planen er godkendt i statsamtet har moderen ingen ret til at ændre i den uden samtykke fra enten faderen eller statsamtet.

Hvis faderen mener at husfreden er vigtigere end samværet er det hans og alene hans vurdering som vi alle skal være yderst varsomme med at blande os i selv om vi er nok så uenige.

Hvad det er i orden at finde sig i kommer jo an på personen.

Det eneste der ikke må ske er at der bliver krig mellem forældrene og barnet bliver brugt som våben.

Så i mine øjne er din opgave som din vens ven som er bekymret for barnet at hjælpe med til at sørge for at der bliver lavet løsninger i mindelighed. Når først man begynder at råbe af hinanden så holder man samtidigt op med at tænke og høre efter hvad den anden siger.

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 11:02

Citat
Han har pænt hoppet på tungen for "husfredens skyld"

Og bliver han ved med det er der ikke noget at gøre

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-05-07 11:08

Moderen kan altså ikke ændre noget i samværsresolutionen, fastsat af amtet !!!
Det er kun statsamtet der kan ændre den !!! skal der ændres noget (det kan hun sagtens ansøge om, men så skal de begge til møde i statsamtet, inden ændringerne kan finde sted. Et tillæg eller en ny aftale udstedes skriftligt.
Er du sikker på den eksisterer ????????

Han har jo fået (sansynligvis) weekendsamvær. Det skal moderen overholde, ellers er det direkte i fogedretten. De kan ikke gøre det store i første omgang, men hvis hun bliver ved med ikke at overholde reglerne, kan der ske ting og sager.

Moderen kan stort set ikke blande sig i noget som helst, når barnet er hos faderen. Heller hvor de skal opholde sig, eller hvem de er sammen med.
Men det kommer jo an på hvad der står i resolutionen.

Men du har helt ret i, at fædrene normalt er næsten uden rettigheder.
Prøv også at gå ind på www.familieadvokaten.dk og kig i brevkassen. Det er gratis at kigge her, og der spørgsmål og svar, på noget lign.

MVH

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 18-05-07 15:33

kære thomas
det er jo det jeg gør, fungere som den "tænkende" part. Det er barnets mor der bruger beskidte tricks, der gør både datter og faderen ked af det. Hvem hun forsøger at straffe med sine gestapo metoder tror jeg ikke hun har fornuft nok til at tænke sig til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 15:39

Det er så faderen der skal gøre noget.....

Du eller vi KAN intet gøre.....

Alle ideer og gode råd hjælper INTET, hvis faderen er en "vatpind" og ikke tør/vil gøre noget....

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-05-07 09:51

Hejsa Whisper01

En lille kommentar fra en som selv har været det samme helvede igennem.

Den tanke som gennemsyrer hele faderens sind er at man ikke ønker at miste sit barn ! !

Og det tror man virkelig at man gør - MEN det gør man ikke !!

Jeg har kæmpet 17 år med min eks. og har idag en pragtfuld velfungerende "knægt" på snart 18 år. Så sent som igår sad han og jeg og talte om hvorfor jeg i sin tid havde forladt hans mor og han kan idag godt forstå det for han oplever en række at de "kvaliteter" hos hende som var årsagen til at jeg forlod hende.

Det tager tid for at nå dertil men han vil aldrig miste sit barn!

Det skal han hele tiden holde sig for øje når tingene ser mest sort ud. Jeg har prøvet hele turen -
-Jeg sagde stop for hendes krav (livet skal jo gå videre)
-Statsamt kom med plan for hver anden weekend (IKKE eksen!)
-Barnet var der ikke når jeg skulle hente ham
-Krav fra hendes side om det ene og det andet

Og det som virkede for mig var at holde mig til aftalen fra Statsamtet og ikke gå i diskussion med eks-konen. Dertil var der for mange følelser indvolveret og endte altid med at jeg havnede i det røde felt. Da jeg så mødte min nuværende kone som har kendt knægten fra han var 2,5 år tog hun langsomt over hver gang eksen ringede - og gør det den dag idag!

Jeg giftede mig med den forkerte kvinde og fik et barn med hende - Big mistake - men ved at holde fast i det af Statsamtet fastlagte blev det tåleligt og gennem de sidste 4 år har jeg i den grad fået min søn tilbage. Nu forstår han nemlig at sagen har 2 sider - men det er hårdt i de første år at høre barnet sige de ting som eksen har indpodet i barnet. Men det går over - tro mig!

Mit råd er derfor
- Få Statsamtet til at fastlægge en plan og den skal hun overholde ! Uanset hvilke argumenter hun måtte fremkomme med
- Sig Nej til alt irrelevant som ikke vedrører barnet
- Det ændrer sig når eksen får en ny kæreste ( for mit vedkommende gik der næsten 10 år før hun forstod at jeg ikke kom tilbage)
-Vær en god far og sørg for at ikke involvere barnet i diskussionerne
-Vær fast i troen på at barnet altid vil ønske at have en far og at barnet nok skal tage affære om ikke før så når det bliver gammelt nok til at forstå sammenhængen.

Det vigtigste i kampen med en forsmået eks-kone er at få hende til at forstå - Vi har et barn sammen og det er det - resten er slut ! Du har dit liv og jeg har mit og i fællesskab skal vi sørge for at vort barn får den bedste barndom!

Go`kamp
Bluesky

Kommentar
Fra : sara85

Dato : 25-07-07 19:53

Hvis moderen han annulert noget samvær kan han søge erstatnings samvær for det han har midstet med sin datter, moderen kan ikk gå ind og ændre på noget som er blevet fastsat, og hvis der skulle komme en forældremyndigheds sag ud at det, taler det for hans fordel, men efter de nye regler som træder i kraft her 1. oktober 2007 kan dommeren desvære dømme til fælles forældremyndighed hvilket overhoved ikk er godt for de børn som har en psykisk syg eller alkoholisered mor eller far, har selv været en del igennen med statsamtet og de tager desvære mere hensyn til forældrene end børenen... håber virkelig det går iorden for datterens skyld...