/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
køre til Kroatien
Fra : frueyde
Vist : 2970 gange
200 point
Dato : 18-05-07 09:33

Hejsa
til sommer skal vi på ferie til kroatien, det er vores første tur dertil og vi skal selv køre derned. mine børn har knoklet for at spare feriepenge op og nu skal de veksles, så er spørgsmålet skal det være kuna eller euro?
høre også meget gerne fra andre der har kørt derned i bil om jeres rute osv.

hilsen frueyde

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 18-05-07 10:04

Jeg ville vælge Euro, men du kan da godt ha lidt kuna ved siden af.(hvis du kan få dem endnu?)

Jeg ville vælge Euro udfra, at hvis du får penge tilbage, så er det næsten umuligt at få vekslet kuna.

Vi kørte via Tjekkiket og var et par dage i Prag, videre til Plitvice Nationalpark, den må i bare ikke snyde jer selv for at se.

Videre af den nye motorvej til Zadar, men hvor skal i være i Kroatien??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-07 10:05

I dette link ser det ud til at du kan få svar på alle dine evt. spørgsmål.

Rigtig god ferie

http://www.hanses-campingsider.dk/lande/kroatienland.htm

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-05-07 10:11

Jeg har selv kørt til Kroatien for nyligt - til øen Krk i det nordlige Kroatien.
Vi var 2, der kørte på skift - via Gedser-Rostock. Vi kørte den "direkte" vej via Berlin (omfartsvej) og udelukkende på Autobahn/motorvej. Det tog 12 timer.
Den sidste del af turen Slovenien/Kroatien er på amtsveje med mange hårnålesving.
Husk, at hvis I satser på GPS er den sidste del ikke dækket, så papirkort er nødvendige.
Der var ingen problemer med myndigheder ved grænseovergange, hvor personale nærmest var ikke-eksisterende.
Krk er et typisk turistområde, hvor alle priser også er opgivet i Euro (tilbagebetaling ofte i Kuna).
Så veksling burde ikke være nødvendig - spar vekselgebyret.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-05-07 10:32

Ps

Vi undgik Tjekkiet (efter anbefaling) og kørte via Østrig - Ljubljana - Rijeka.
Alternativt er en hurtig vej Østrig - Trieste - Rijeka. Du får her længere dækning på GPS'en.

Rettelse Krk ligger naturligvis i det vestlige Kroatien.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-05-07 10:41

Lige et yderligere PS.

På den sidste del af turen er der flere nyetablerede (korte) motorvejsstrækninger, som er betalingsveje. Betaling i Euro (små beløb) eller VISA/Mastercard.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-07 10:42

Vi valgte bevidst at kører igennem Tjekkiet, da vi gerne ville til Prag. Derfra kørte vi igennem Østrig og til nationalparken i Kroatien, videre af den nye motorvej til Zadar. Motorvejen var ikke helt færdigbygget på det tidspunkt, men det er den nu.

Hjemturen tog vi via kystvejen, en meget meget smuk tur, men med hårnålesving, sådan nogle er ikke lige mig, og slet ikke med en campingvogn på krogen, men jeg kunne nu godt nyde turen trods svingene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 17:01

Det er en del år siden jeg har været den vej.
Men der er tre erfaringer jeg vil delagtiggøre dig i.
Den direkte vej via Saltzburg, og Villach mod kroatien indebærer en meget stejl pasveg, som kræver god motorkraft- og ikke påhæng. Kør i stedet et lille smut ind om italien og uden om den værste vej.

Vejen tværs over istrien er lunefuld, og mange kører for stærkt.
Undgå den helst.

Kystvejen syd for Rijeka er langsommere og tager mere tid end man skulle tro , når man ser på kortet. Men der er smukt og Plitvice skal man ikke gå glip af.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 18-05-07 22:27

tak for alle de gode svar, vi har snakket med ambassaden i dag ang. medicin og spurgte så lige der, de siger vi stadig skal have kuna mange steder, så vi sørger for lidt af det hele.
hilsen frueyde

Godkendelse af svar
Fra : frueyde

Dato : 18-05-07 22:28

Tak for svaret Nordsted1. og i andre men Nordsted svarede først .......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-07 22:44

Selv tak, og endnu engang rigtig god ferie

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-05-07 10:54

Helt i orden - hovedsagen er da, at du har fået lidt info, du kan bruge til noget.

Forstår ikke helt ambassadens forslag. Efter min erfaring fra april måned i år er, at alle store forretninger/restauranter m.m. modtager/opgiver priser i Euro og tilbagebetaler i samme.
Mindre ditto modtager Euro og tilbagebetaler i Kuna. Vi oparbejdede på denne måde en mindre beholdning af Kuna, der kunne bruges i mindre forretninger/iskiosker.
Restbeholdningen blev brugt på betalingsvejene på vej hjem.

Vi havde ikke vekslet til Kuna ved afrejse fra DK og fik som sagt heller ikke brug for det.