/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning søges
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 589 gange
50 point
Dato : 17-05-07 23:12

AO Ganløse sogn 1812-1846 Opslag 13, nr. 8 har jeg meget svært ved at læse. Det drejer sig om Jens Andersen, født 29. juli 1817, døbt samme dag. Søn af hmd. Anders Sørensen og hustru .................. i Knardrup.
Kan ikke tyde hustruens navn samt hvem der var faddere.

Finn

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-05-07 23:15

Hej Præceptor.
Jeg forsøger lige igen.
Eriksdatter er et udemærket bud - men jeg vil hellere have at der står Nielsdatter. Kan du be- eller afkræfte den mulighed?

Finn

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 19-05-07 11:43

Får det til Kirsten Eriksdatter, (prøv hans konfirmation)
og fadderene ??? (fat i originalbogen)

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-05-07 02:13

Jeg kan bekræfte at fejlmulighederne pga. manglende farvning er store, men jeg mener ikke fejlmulighederne er så store at det kan bære en NielsDatter tydning. Det starter ihvertfald med et E og nummer 4 er et k = E..k.

Jeg kan kun læse det som EriksDatter.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-07 03:34

Noget andet er, at du nok har for stor tiltro til vi andres evner, hvis du regner med at vi kan tyde noget der hvor sværtningen mangler. Hvis der mangler så meget sværtning at du ikke selv kan se noget, så kan vi andre heller ikke se det.

Hvis der kun mangler lidt sværtning her og der, så kan vi i nogen tilfælde klare den med erfaringsbaseret gætteri, men det gælder hovedsageligt kun for faste udtryk og faste formuleringer. Faste udtryk, faste stednavne og faste formuleringer har det jo med at gå igen fra indførsel til indførsel. Men når det kommer til navne, så gælder det om at gætte så lidt som muligt, fordi der i navne kan forekomme mange betydningsfulde nuancer.

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-05-07 10:11

Tak for svaret præceptor.
Jeg giver dig ret i at det indimellem nemt kan blive rent gætteri. Nogle gange har jeg selv en ide om hvad der skal stå, men hører lige andres bud for at se om det er sammenfaldende, for så er chancen for at det er rigtigt lidt større.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-05-07 20:25

Det må vel være hende der er enke her under, og formentlig bor hos en søn:

Frederiksborg, Ølstykke, Ganløse, Knardrup By, et Huus, 18, FT-1834, C6108

Søren Andersen 30 Gift Huusmand lever af sin Jordlod
Stine Pedersdatter 24 Gift Hans Kone
Birthe Sørensdatter 4 Ugift Deres Barn
Anders Sørensen 1 Ugift Deres Barn
Kirsten Eriksdatter 63 Enke Undertagskone
Christen Andersen 19 Ugift Hendes Søn

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-05-07 20:49

Konfirmationen opslag 97, nummer 2, 1832-1851 skriften er stadig utydelig, men der står stadig Kirsten EriksDatter - og parret får iøvrigt en del børn hvoraf konfirmationerne findes i 1812-1846 og hvor skriften for nogle af disse konfirmationers vedkommende er tydelig.