/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny PC og XP PRO startdisketter
Fra : anyway
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 17-05-07 22:10

Har nogen en forklaring på, hvorfor jeg ikke kan bruge mine 6 win xp pro bootdisketter på min nye computer. Den skriver ved diskette 1: "Ugyldig systemdisk. Disk 1/0-fejl. Udskift disketten og tast......".
1) Harddisken er formateret med en en win98 diskette
2) Jeg har hentet nye bootdisketter uden forandring.
3) Jeg har bootet med 6 stk XP pro SP1 og og SP2. Det går fint indtil installationstidspunktet.
Så kan jeg kun komme videre med enten en SP1 eller SP2 cd og det er en almindelig XP PRO jeg
har.

Jeg har formateret mange gange på mine andre maskiner med disketterne uden problemer!
Har nogen en løsning i "ærmet" - Hvis det er nemmere, er min e-mail tingvej@stofanet.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 22:17

Hvorfor bruge start disketter, hvad er det du ønsker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 22:19

Citat
Ugyldig systemdisk. Disk 1/0-fejl

Disken er IKKE systemformateret.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 22:20

Hvis du har XP-pro hvorfor så bruge disketter.....

Sæt CDen i.......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 22:23

Også min ringe mening Refi, men lad nu spørgeren forklare hvad meningen er

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-05-07 22:30

refi, hcad mener du med at "Disken ikke er systemformateret".

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 22:35

Hvorfor smider du ikke XP disken i og lader den formatere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 22:40

Citat
refi, hcad mener du med at "Disken ikke er systemformateret".

Jeg mener den ikke er systemformateret....

Og dermed IKKE bootbar....

Men stadig - hvorfor disketter og ikke CD ???????

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-05-07 22:51

Min originale XP CD er defekt - viser det sig og jeg kan først få en ny om nogle dage. Derfor har jeg lånt en anden cd, som ikke er bootable.
Jeg har lige fået min nye PC og er selvfølgelig utålmodig efter at får dyret installeret.
Jeg har en original XP Home, men det er jo lidt bøvlet at lave en install. med den, når det er XP PRO jeg vil have.
Så vidt jeg ved, er det vist ikke ulovligt at bruge en anden CD, når man har originalen liggende.

Altså hvad er her og nu løsningen. Alt andet har ingen interesse.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 17-05-07 22:56

For at tage den fra 3) af, så skal du lade CD´en ligge parat, så du kan installere med denne, efter du har bootet op med de 6 SP1 og 2 disketter. . Grunden til at det går fint, indtil installationstidspunktet er, at man kun kan installere med CD´er. Og så kan du jo ellers - når du altså når frem til installation af windows - starte med SP1.

Når din HD er formatteret med en 98-diskette, vil der blive skabt et FAT-filsystem i maskinen. Og...XP kører jo normalt med NTFS-filsystemet.
Så virker installation stadigt ikke, så gen-formatter med XP disketten.

Hvad har du i øvrigt af windows på dine andre maskiner..?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 22:57

Har du forsøgt at starte med den der XP home, den kan afbrydes uden at instalere, bare for at sikre sig at det ikke er computeren det er galt med du må gerne bruge en anden cd til instalation, når du har licensen på plads

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 23:00

Citat
Derfor har jeg lånt en anden cd, som ikke er bootable.

De er ALLE bootable...

Citat
Jeg har en original XP Home, men det er jo lidt bøvlet at lave en install. med den, når det er XP PRO jeg vil have.

Nææh....

Installer du bare den - så kan du lægge pro oveni når du får den.....

Citat
Så vidt jeg ved, er det vist ikke ulovligt at bruge en anden CD, når man har originalen liggende

Det har du ret i.....Bare du bruger DIT nummer....

Her og nu løsning....

Installer HOME....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-05-07 23:11

mystik:
Citat
For at tage den fra 3) af, så skal du lade CD´en ligge parat, så du kan installere med denne, efter du har bootet op med de 6 SP1 og 2 disketter. . Grunden til at det går fint, indtil installationstidspunktet er, at man kun kan installere med CD´er. Og så kan du jo ellers - når du altså når frem til installation af windows - starte med SP1.

Jeg har jo netop ikke en cd med sp1, som den kræver når jeg er kommet så langt - kun en gammel almindelig XP PRO.
Citat
Når din HD er formatteret med en 98-diskette, vil der blive skabt et FAT-filsystem i maskinen. Og...XP kører jo normalt med NTFS-filsystemet.
Så virker installation stadigt ikke, så gen-formatter med XP disketten.

Jeg har gen-formateret og normalt kører jeg fat32, så det burde ikke være noget problem.

refi:
Citat
De er ALLE bootable...

Ikke den jeg har lånt. Det må jo så være en ulovlig en.

o.v.n. Den booter fint med Home

Kommentar
Fra : risper

Dato : 17-05-07 23:15

Til mystic

Ikke helt korrekt - win xp (32 BIT UDGAVEN) giver dig valgmulighed for installation med FAT32 eller NTFS - du kan senere ændre dette til NTFS - men ikke omvendt!!

Risper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 23:16

Citat
Den booter fint med Home

Jamen så er det jo den du skal installere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 23:19

Citat
o.v.n. Den booter fint med Home
fik lige en mistanke om det kunne være cd drevet som ikke virkede, men så læg bare den home på og pro ovenpå, når du får en som boote som Refi skriver

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-05-07 23:23

refi + o.v.n. -> Det med at lægge oven i, er der vist mange der har dårlige erfaringer med. De fleste "kloge" jeg har læst tip af, anbefaler altid en "ren" install.

Hvis der ikke kommer andre løsninger, må jeg bide i det sure æble og kontakte ms og så vente - øv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 23:28

Citat
refi + o.v.n. -> Det med at lægge oven i, er der vist mange der har dårlige erfaringer med

Har ALDRIG haft problemer med det.....

Du behøver jo ikke lægge flere hundrede programmer ind for de par dage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-07 23:29

Det var også ment som en nødløsning, du kan da formatere igen og få en ren pro instalation, når engang--------- om meget længe du får fat på en bootbar pro

Annuller spørgsmålet
Fra : anyway

Dato : 17-05-07 23:34

Jeg kan lige så godt lukke, når ikke det kan lade sig gøre.