/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er der sket med mennesker
Fra : beckski
Vist : 927 gange
20 point
Dato : 17-05-07 16:14

Jeg undres over at vi er blevet så upersonlige...!!!

Hvorfor siger vi 'man føler sig jo lidt træt til tider' ... eller 'man må jo tage chancen nu' når 'man' mener at det er en selv, der føler sig træt?!! Vi burde vel sige 'Jeg føler mig jo lidt træt til tider' og bruge jeg i stedet ....

- prøv at lægge mærke til det, når folk snakker sammen...........

Desuden slog det mig forleden, at vi heller ikke kan finde ud af at lave en konkret aftale mere. 'hvad siger du til at gå i byen i weekenden?' 'ja, lad os se på det' ... intet konkret og 'man' bliver nødt til at følge op på det. .... 'ja, vi må snart ses' .... hvad kan jeg bruge det til ??

har vi ikke tid??

er kalenderen ikke med ???

er vi blevet til facader i stedet for mennesker ?!?!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 16:17

På et tidspunkt var det ikke god tone at sige for meget jeg og jeg og jeg.............derfor.
Så det er vi holdt op med.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-05-07 16:22

Hvad mener du så lige med og skrive VI.

JEG bruger kun man, når jeg ved jeg kan generelleserer en ting, altså tillade mig og trække alle med.

Du bruger VI i dit indlæg, så er du altså ikke en disse bedere end alle dem der siger MAN

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:24

Det kommer jo an på hvem man er

Jeg tror egentlig ikke det har ændret sig nævneværdigt, der er bare øget fokus på det, og det er da en nem måde at fraskrive sig ansvaret for tanker eller handlinger ved at sige man synes...../ man gør.....

Med hensyn til det der med at lave aftaler... Så kan det jo være svært at finde frem til om det er et generelt problem, eller om din omgangskreds bare prøver at undgå dig

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 16:26

når en person direkte snakker om sig selv, bør han/hun vel sige JEG !?!?!?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:27

Der er jo ikke nogen der ka nsige hvad nogen bør eller ikke bør.... Medmindre du mener at det er noget MAN gør?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-05-07 16:32

Jeg vil i den grad give beckski ret. Jeg siger ofte til folk der siger man eller VI, som beckski selv gør, at jeg vil ikke finde mig i og blive omtalt som vi eller man.

Jeg er et selvstændigt væsen, der godt kan svarer for mig selv og vil ikke indrages i noget jeg ikke kender til og det bliver jeg når nogle siger man eller vi.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-05-07 16:32

Det hedder : Bush/Fogh effekten

..at alle er sig selv og sine egne nærmest.

Det er en MEGET liberal tankegang, at man hylder 'friheden' til at 'handle' uden indblanding fra 'de svage' ...især for den mest velbeslåede del af befolkningen.

Understøttet af en idé om, at man skal (kunne) hjælpe sig selv
...FØR det ku' falde een ind; at have 'overskud' til hjælpe andre!

Ved at sige; 'man' tilslutter 'man' sig jo majorteten af den ansvarsforflyttende del af befolkningen, som i selvgodens tegn plæderer for ..og prøver at retfærdiggøre; 'man' i libaralsmens tegn er:

En nyttig Idiot.

Altså:

En egoistisk, selvhævdende og egennyttig person, udstyret med et lidt for stort selvværd og en mindst lige så stor selvglæde.

..på bekostning af andres behov/trængsler
..og med det velbjergede flertals og magtelitens velsignelse.

</ET INDIGNERET BØVS ...FRA: MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:37

molokyle........ ÆVL og irrelevant

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 16:38

m.a.o. molo ..... hvad siger du så???
at
siger man 'man', så er man ????????????
siger man 'jeg', så er man ?????????????

jeg ikke forstå

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-05-07 16:38

Ps. For at skære det ud i PAP og bukke det i NEON:

Prøv selv at indsætte 'den slags menneskers' argumentation:

'man føler sig jo lidt træt til tider' .........

'DANSKERNE føler sig jo lidt træt til tider'.

Det er dét ..jeg mener

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-07 16:38

Det med at lave en fast aftale, syntes jeg ofte at jeg har lagt mærke til blandt de unge, f.eks når de skal mødes, få siger øjeblikkeligt ja, de skal først hører hvem der muligvis kommer med eller finde ud af om der sker andre ting som de hellere vil deltage i - underlig indstilling at ha' - eller være til en fest, og så smutte videre til en anden fest, for så at komme tilbage, jeg mener at når man er til fest, så bliver man der.

På msn, kan jeg også se, at flere af de unge, skriver kommentarer, f.eks - man har lige fået ny bil, selv om det er personen selv, men jeg har da aldrig hørt de unge omtale sig selv om man istedet for jeg, men de gør det ofte på msn når de skal skrive noget om sig selv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-05-07 16:40

Det er 'nemmere' at udtale sig på ANDRES vegne ...end på sine egne

..sålænge det er 'normen' og med 'magtens' velsignelse.

..mener 'man'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 16:40

Jeg tor at man siger man i stedet for nogle/nogen.
Men jeg tro ikke at man demed fraskriver sig noget ansvar og medmenneskelighed.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 17-05-07 16:41

det ber vel bare et udtryk for dårlige kommunikative evner, man bør altid tid tale for sig selv, jeg syntes jeg vil etc
med hensyn til aftaler tror jeg, at mange unge er så vant til at sappe rundt, med sms osv. at de er nødt til at hold døren åben for nye og mere interesante mulighederså derfor laver de måske sjældent faste aftaler

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-05-07 16:42

Jeg har lært mine børn og sige JEG. så derfor nordsted, hvordan kan du skrive DE UNGE, mine børn er 19 og 21 og siger ikke man. så lad værer med og generaliserer

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 16:44

Nordsted1 --- glad for din kommentar, men hvad betyder det ?! - hvad sker der for folk ?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 16:46

knh15 ---- det er vel en generalisering jeg søger ... en forklaring på hvorfor mennesker, dansker, man, vi, nogen skriver/siger som vi, de gør....
og hvis du har lært dine unger at sige sådan, så håber jeg for dem, at de har lært at stave bedre end dig.....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-05-07 16:47

Vel talt MOLO .

Men er du ikke selv liberal ? Socialliberal ganske vist, meeeeen alligevel liberal

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-05-07 16:48

Folk der generaliserer, ved og sige man og vi, er efter min mening folk der ikke tør stå ved sine ord og handlinger.

Nej helt ærligt, så tror jeg ikke ret mange tænker over, at sige jeg og mig og min. Det med man og vi er blevet en almendelig talemåde,,,,,,, men den kan til tidere få mig helt ud af flippen, for det er ikke alt jeg vil stå til ansvar for.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 17-05-07 16:56

citat
"og hvis du har lært dine unger at sige sådan, så håber jeg for dem, at de har lært at stave bedre end dig....."

Er det med fare for at få ørerne i maskinen ikke lidt lavt at synke i en diskution om generaliseringer

en ting er at blive lettere ophidset, men persolig????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-07 16:59

knh15

Prøv lige at læs mit indlæg igen, jeg skrev bl.a.

Citat
flere af de unge

Citat
jeg har da aldrig hørt de unge omtale sig selv om man istedet for jeg

Forøvrigt tror jeg det er et modefænomen, og at det går over igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-05-07 17:07

e.c ->
Citat
Jeg tor at man siger man i stedet for nogle/nogen.
Men jeg tro ikke at man demed fraskriver sig noget ansvar og medmenneskelighed.

..men det tror JEG

stl_s -> Joeh... jeg er skam liber(-e-)al og mener, at alle skal kunne komme til orde ..hvis de taler for 'sig selv'. Det som bekymrer mig er, at mange taler på andres vegne, når de siger 'man' ... i stedet for, at ytre sig på egne vegne. Og det er så vidt jeg har forstået også beckski's kongstanke

Var det måske ikke iflg. den fallerede skatteministers og nu siddende regeringsleder AFR's ord at:

Det er 'danskernes' ønske, at deltage i Iraq krigen ...bl.a. fordi 'man' har fået bevis for eksistensen af Sadam's masseødelæggelsesvåben, hvilke er en trussel over for alle civiliserede samfund ..ikke blot i vesten, men over hele verden?

..oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 17:11

hov hov... det her handler vel ikke om politik ???

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-05-07 17:39

Det er da påfaldende så mange "man`er" der optræder her i tråden

Citat
Jeg tor at [B]man [/B]siger man i stedet for nogle/nogen.
Men jeg tro ikke at [B]man[/B] demed fraskriver sig noget ansvar og medmenneskelighed.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-07 17:54
Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 17:56

Længe siden, CLAN .....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-07 17:57

Ja, jow... jeg kommer og går alt efter jobbet og lillemor's "do it honey list"
men jeg er her da ind imm.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-05-07 19:32

JEG må støtte meningen om de løse aftaler.. Det sker for tit, "Vi må ses engang", "Det ser vi til", "det må vi lige ordne en dag" osv..

Eller det med at komme og gå fra fester.. Kan ikke klare det!! Muligvis fordi jeg sjældent drikker, og det så er mig det går ud over, når der skal køres.. Hvis MAN er inviteret, har accepteret invitationen og er ankommet til festen, så har MAN fandeme også bare at blive der, det er jo en aftale at MAN er kommet.. For JEG bliver der sgu! Som det efterhånden kun er fåtallet af min aldersgruppe og dem der er yngre der mener. (JEG er 26..)

Men det drejer sig vel om at der er mange der har en for "lallet" holdning!

JEG blev faktisk lidt småsur da jeg læste Beckski's indlæg, men kun fordi jeg er helt enig med hvad han skriver.

- Anden

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 17-05-07 20:25

uhhh, jeg savner de gode gamle dage hvor der ikke var stress og hvor alle havde tid til hinanden. Men sådan er udviklingen jo kørt af sporet.
Til stor glæde for vores regering og diverse arbejdsledere, så
producerer og arbejder vi mere end tidligere, og skal jo nærmest have importeret arbejdskraft for at følge med produktions-ræs-toget, istedet for at stangnere og sige STOP.

Men jeg kan da se hvad det har medført indtil nu. Stress og mindre tid til børn og resten af familien, og som du nævner - til hinanden.

Jeg er gudskelov stået af toget i tide.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 07:30

Det er muligt at der ikke ønskes diskuteret politik hér i tråden, men jeg vil have lov til, i denne forbindelse (diskusionen af brugen af ordet 'man'), at lufte min bekymring for den omsiggribende trend at generalisere på andres vegne. Derfor nævnte jeg Bush og Fogh. De er rollemodeller for store dele af den danske befolkning og jeg finder det derfor relevant at nævne nogen af deres udsagn. Et andet eksempel på 'farligheden' ved en sådan sprogbrug finder man hos Bush. Han udtalte uden at tøve efter 11 september, da han søsatte den stort anlagt kamp mod terror:

Hvis 'man' ikke er med os? ..så er 'man' imod os!

Dermed argumenterede han for, at såfremt 'nogen' ikke var enig i amerikansk udenrigspolitik, så var 'vedkommende' at betragte som illegal kombatant og derfor et legitimt mål for det amerikanske militær og sat uden for almindelig international lov og ret.

Dette tog AFR sig ad notam og førte danmark i krig.

Dette skriver jeg IKKE for at debatere amerikansk eller dansk udenrigspolitik, men alene for at anskueliggøre, at spogbrug ikke er noget i småtingsafdelingen for folkeskolelærere og alm. pendanter, men i høj grad har betydning for hvorledes vi opfatter verdenen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 08:14

taunusanden --- TAK!!! og jeg er 'kun' 25 år
Så sendt som i går så jeg om knægten der druknede, fik hjertemassage i 1½ time og overlevede.
Moderen blev interviewet om hvad HUN følte og svarede hele tiden MAN ....
det var ikke til at holde ud!!!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-05-07 09:02

beckski antyder at det er en tendens der er kommet indenfor den seneste tid. Ja, muligvis. Jeg husker at min udemærkede dansklærer i folkeskolen talte mod denne tendens. Det er 50 år siden. Eller prøv at læse 'Livsens ondskab' - der var også en udpræget uvilje mod 1. person.

Iøvrigt er det vel OK at tale om "man" hvis man virkelig har et ønske om at generalisere - er bevidst om det. Hvor var Pia og DF henne hvis dette sproglige værktøj ikke havde eksisteret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 09:23

henrikkrebs -> Nemlig. Det er blevet almindeligt for politikere at benytte 'man' i stedet for, at konkretisere sine udsagn. Ikke blot fra DF's side, men så sandelig også i regeringspartierne V og C.

Dette opfattes så af den alm. vælger som 'god tone', at føre debat på dette grundlag.

Det hedder ikke længere: Jeg mener... eller: Vi i partiet mener, men man mener...

Ansvarsforflyttelse og forsimpling af komplicerede sammenhænge, med en skjult agenda for øje.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 09:26

Pia K siger da altid: jeg og DF mener ............???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-07 09:31

Den politiske "del" vil jeg blande mig uden om, da det er som med UFO'er... jo mere man diskutere det, jo dybere synker man + det hele fra start af er en tvivlsom affære, da der er lige så mange synspunkter osv. som der er mennesker til. Ta' folketinget... ikke engang her kan man blive enig om tingene.
Husk på at ting aldrig er, som det ser ud overfladisk set. Et menneske er som et isbjerg, man ser max. 20 %.
En anden ting... det man ser udenfor og omkring sig selv, ja det er ting man selv består af, bevidst eller ubevidst, hvis det "rammer" én. Jeg henviser her til projektionsmekanismer.
Kan I alle ha' en rigtig god dag
Søren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 09:40

beckski -> Hun siger nu også: Som muslimsk tørklædebærende kvinde er 'man' undertrykt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 09:50

kan du omformulere det til noget bedre ??
for det er en generalisering og det er det hun vil sige ............
om du så er enig med hende eller ej, er op til dig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-05-07 11:31

...man kan godt bruge man, når man synes man bør gøre det ....

...jeg kan godt bruge jeg, når jeg synes jeg bør gøre det ....

...jeg kan godt bruge man, når man synes jeg bør gøre det ....

...man kan godt bruge jeg, når jeg synes man bør gøre det ....! (helt bestemt!)

Brug "man" når DU vil generalisere eller gætte på andres synspunkter o. lign.!
Brug "jeg" når DU vil fortælle hvordan DU gør, og hvilke synspunkter DU har.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 11:40

ja!!! præcist !!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-07 11:40

Jeg tror nu de unge bruger det som "modeord" endnu en ødelæggelse af det danske sprog

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 12:34

Ja, jeg kan nemt omformulere en sådan sentens:

Citat
Som muslimsk tørklædebærende kvinde er 'man' undertrykt.

1.) Nogen muslimske tørklædeklædte kvinder er undertrykte.

2.) Muslimske tørklædeklædte kvinder er i nogen tilfælde undertrykte.

3.) Nogen kvinder er undertrykte.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 12:37

..og så vil jeg bestemt give berpox ret i at, ordet 'man' bestemt har sin plads i det danske sprog

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 12:42

En anden 'sprogblomst' jeg også stejler over, er det lige så udbredte i debatsammenhænge: JAMEN..

..enten hedder det : JA...

..eller også heddet det: Nej...

Hverken: Ja, men... eller: Nej, men...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 12:42

Jamen, molo ... Pia K mener jo at ALLE med tørklæde på er undertrykte ..............
hvorfor så sige 'nogle' ??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 12:46

hvorfor er 'jamen' i ordbogen ???
hvornår skal det så bruges ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 12:53

Nej det 'mener' Pia ikke ...for så ville hun personligt give udtryk for dette. Hun 'konstaterer'; at ALLE muslimske kvinder som bærer tørklæde er undertrykte.

Ordet 'man' står sikkert også i RETSKRIVNINGSordbogen

..men jamen er en sammentrækning af JA og MEN... hvilket nok bedst beskrives/forklares i et konversationsleksikon. Et sådant besidder jeg dog ikke, men du kan jo prøve at få brugen af udtrykket uddybet her: http://www.dsn.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 12:55

ikke desto mindre eksisterer ordet i retskrivningsordbogen !

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 13:00

..det gør 'man' som sagt også beckski

Alligevel 'støder' brugen dig

Således har JEG det med JAMEN....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-05-07 13:04

at det er en facade at bruge jamen ???
at det er upersonligt at bruge jamen ??

hmmmm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-07 18:36

Næeh... det kan næppe kaldes et upersonligt argument, men måske et utroværdigt argument?

</MOLOKYLE>