/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male på linolium
Fra : jesper.s
Vist : 1640 gange
85 point
Dato : 17-05-07 09:09

Hej.

Er det muligt at male på linolium, da det er på vægge og ikke er særligt pænt?

På forhånd Tak!

God sommer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-07 09:25

Det er ikke det man normalt gør, men hvis du vil prøve skal linoliummen matslibes og vaske ned med vand blandet med salmiakspiritus for at affedte. Derefter skal der grundes med isolerings/stopgrunder på terpentinbasis for at få ordentlig vedhæftning, derefter kan du male med hvilken farvetype du vil.
Ovenpå terpentinbaserede produkter kan du male med både terpentin eller vandbaserede malinger men ikke omvendt.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 85 point
Dato : 17-05-07 10:50

Hej Jesper

Jeg har ofte malet på linolium, først rengøring, så maling med vandbaseret spærrende grunder, derefter en god maling. Enkelt nemt og billigt.

Mvh
Kissan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-05-07 08:29

Hvis voks og fedtefingre er fjernet, er det en fornem malebund for hvilken som helst malebase
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-05-07 08:30

På vægge! Linoleum? Er du sikker på, det ikke er vinyl? For så har du et problem.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 21-05-07 09:41

Det er blødt, og magen til det der er på gulvet, så jeg næsten sikker på det er linolium. Er vinyl ikke mere hårdt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-05-07 10:20

Vinyl er oftest blødt og lugter kemisk de første mange år. Linoleum klistrer man meget sjældent på vægge og det lugter mere "organisk"
Hvilken behandling har det tidligere fået?
Sidst jeg var udsat for sådan noget, blev det flået ned, resterne af limen kradset af, pudsen repareret inden der kom fliser på.
Men du kan jo spørge din lokale farvehandler, om han har noget, der binder på vinyl.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 15-06-07 08:42

Tak for svaret kissan.