/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gl. tapet ned - hvad skal op?
Fra : Nallesen
Vist : 4397 gange
20 point
Dato : 16-05-07 23:52

Vi skal have noget gammelt tapet fjernet fra vores vægge. Jeg overvejer herefter at anskaffe enten nyt tapet, glasvæv, glasfilt eller savsmuldstapet. Hvidt/råhvidt. Men det er lidt svært at overskue hvad der er bedst ift. pris, udseende og holdbarhed.
Er der nogle der kan anbefale noget frem for andet og meget gerne også henvisninger til et sted hvor man kan anskaffe det billigt. Gerne via nettet - ellers omkring Skive.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 17-05-07 01:09

Hejsa

Som maler, vil jeg da gerne anbefale noget Rutex/Savsmuldstapet, eller glasvæv.
Pris variere fra kvalitet. Og hvad er man villig på at bruge på det?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-05-07 01:14

Glasfilt vil jeg helt sikkert sige.

Det får en flot glat/jævn overflade.

Glasvæv kan være svært selv at sætte op (svært og svært) hvis ikke samlingerne passer 100 % ses det -.- + 1 løber,,og tapetet er grimt. desuden lander der med tiden støv i de små firkanter,,,og tapetet virker nusset.

Savsmulds tapet går nemt istykker... og der hvor savsmuld har været, vil der være en hvis plet.

Hvis du sætter Glasfilt op, og kan se samlingerne, så slip samlingerne med sand papir inden du maler sidste gang.
MEN, det kræver en go forbehandlet væg.... der må ikke være fejl i fuldspartlingen.

(det kan man IKKE gøre med glas væv)

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-05-07 01:16

Edit: Man kan IKKE spartle på Glasvæven*

skulle der havde stået.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-05-07 01:17

Edit igen: man kan IKKE slipe samlingerne på glasvæven ...sgu der stå -.-

smutter i seng...go nat

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-05-07 01:17

For 3 år siden fik jeg savsmulds tapet mega billigt fra Stark. De kunne dengang gøre det billigere end alle andre.

Savsmulds tapet dækker efter min mening bedst de små fejl der kan være på væggene.

Glasvæv koster en del mere..

Mit råd er, forhør dig om priserne, de store byggemarkeder er til at snakke rabet med

Holdbarhed - En maling med høj glans skulle være nemmest at holde ren = kan vaskes. Men det er jeg helt sikker på at Laika_pigen er bedst til at fortælle

- Anden

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 20 point
Dato : 17-05-07 08:41

Savsmuldtapet er absolut det billigste, og kedeligste.
Filt virker institutionsagtigt, men er godt i rum med stort slid, entreer o.s.v..
Jeg arbejder i et byggemarked og vi anbefaler mljøvæv. eller miljøtapet som det også kaldes. Det findes i forskellige strukturer, fra næsten ingen ting til det der ligner pudsede vægge. Det sættes op med vævlim, altså limen smøres på væggen tigesom med alm. væv og det males bagefter, du kan ikke se samlingerne, og alt efter hvilken maling du vælger f. eks glans 40 så er det fuldt vaskbart. Det samler ikke støv. Det koster ca det same som filt, men er dyrere end savsmuldstapet.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 17-05-07 09:35

Problemløser er sagen. Uden at du skal kæmpe med at spatle væggen fuldstædig glat, får du en væg som er helt i orden, samtidig med at den, grundet tykkelsen, har en dejlig blød overflade.

Det er dyrt, men arbejdet er væsentligt lettere end med alt det andet.

Godkendelse af svar
Fra : Nallesen

Dato : 18-05-07 09:58

Tak for svaret stig54.