/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvilken fase til vaskemaskine?
Fra : kitkat1703
Vist : 1270 gange
20 point
Dato : 16-05-07 17:17

Jeg har en vaskemaskine der tager 1 fase, den skal tilsluttes et stik med 3 faser nul og jord. Da jeg bor i en svensk lejlighed er der en hovedsikring på hver fase som går hvis man tilslutter eks. komfur og vaskemaskine på samme fase og bruger dem samtidigt. Hvordan kan jeg nu finde ud af hvilken fase jeg skal bruge til vaskemaskinen. Både komfur og opvaskemaskine har kun 1 fase så jeg vil gerne undgå at bruge de samme faser som de bruger. Jeg har set at brun fase er brugt til en del af belysningen, kan jeg så gå ud fra at komfur og opvaskemaskine sidder på de to andre faser, og tilslutte vaskemaskinen den brune? Er der en standard man normalt følger eller en anden smart måde at finde ud af det på?
På forhånd tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 17:19

Ganske let.
Tænd komfur, fjernsikringen, så kender du den fase.
Og så videre.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 16-05-07 17:21

Opvaskemaskinen næste.
Den tredje fase, med spænding bruger du til vaskemaskinen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-07 17:50

Du kan ikke regne en sk.. med farverne. De er der kun for at narre godtroende tosser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 17:53

Transor siger noget.
Nogle kabler har to sorte og en brun til faser.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-07 20:50

Når du sætter din vaskemaskine til og tænder (ikke starter) så lyser vel en lampe.

Sluk for hovedafbryderen og tag alle sikringer ud.
Sæt mask. til fase 1 + nul + jord
tænd mask lyser den
ja..........
...............tænd komfur - lyser den
...............ja......... = den fase skal du så ikke bruge
...............nej........videre
................Tænd opvaskemaskinen - lyser den
.................ja = den fase skal du ikke bruge
Nej........
Sluk hovedafbryderen
Skift til ny fase
flyt sikring
Prøv det samme igen

Til sidst har du en sikring siddende som kun tænder for din vaskemaskine.

Men men men ....................der findes komfurer som bruger 2 X 230 volt altså to sikringer, og i det tilfælde ville jeg have opvaskemaskinen og vaskemaskinen på samme sikring

Godkendelse af svar
Fra : kitkat1703

Dato : 16-05-07 20:52

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 20:55

Velbekomme

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-05-07 12:32

Her er en lille (relateret) gåde:

Et hus har tre lamper på loftet, men de tilhørende kontakter sidder i kælderen (hvorfra man IKKE kan se lamperne på loftet). Hvordan finder man nemmest ud af, hvilken kontakt der hører til hvilken lampe?

Løsning 1: Gå i kælderen og tænd kontakt 1, gå på loftet og se hvilken lampe der lyser. Gå så i kælderen og tænd kontakt 2 og så på loftet for at se hvilken lampe der nu er begyndt at lyse. Den sidste kontakt hører naturligvis til den lampe der aldrig har lyst.

Men findes der en nemmere løsning?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 13:21

tænd to kontakter 1. og 2.
op på loftet
3. kontakt hører til den slukkede lampe "A"
skru lampen ud på "B"
den kontakt som gnistrer ved afbrydelse hører til lampe "C"
3. = A
(1.) = C
(2.) = B

I kælderen kan du nu tænde netop dem lampe du vil.
Husk at skrue lampen til igen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-05-07 16:09

To gange i kælderen, en gang på loftet.
Tja, det kunne måske virke. Måske ikke. Jeg testede på tre tilfældige kontakter herhjemme - kunne ikke se gnist fra nogen af dem, men jeg lavede ikke TOTAL mørklægning, kun 'ret mørkt'. Testede så ved at hive et stik ud af en stikkontakt. Det var nemmere.

Alternativt (en gang i kælderen, en gang på loftet): Tænd kontakt 1, vent to minutter og sluk så kontakt 1 og tænd kontakt 2. Gå så uden for mange svinkeærider op på loftet. Her finder du een varm slukket lampe (kontakt 1), een tændt (kontakt 2) og en kold slukket (kontakt 3).

PS: Også sparepærer bliver varme. Måske gør diodelamper ikke - jeg har aldrig haft en 220V diodepære.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 16:13

OK jeg overgiver mig.

Og mister så lidt motion.