/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pudsning af indendørs murstens
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 5114 gange
500 point
Dato : 16-05-07 10:28

Jeg har en lang væg i min stue beklædt ed brune mursten + et enkelt vindue. Smag ogbehag er forskelligt men jeg vil gerne have den gemt væk.

Min umiddelbare ide er at pudse den men har aldrig prøvet det før så hvordan skal jeg gribe det an og hvilke matrialer skal jeg bruge.

Andre muligheder end pudsning ? Gipsplader er ikke en mulighed efter min vurdering da det jo som sagt også er rundt om et vindue og der desuden er ført en skorsten op ad væggen.

VH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-05-07 11:40
Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 16-05-07 12:58

Få fat i en Fagmand,Murer, ellers kan det gå rigtig galt 1!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-05-07 15:03

Jeg ville nok anbefale en filsning, og har også selv gjort det, ved en murerstensvæg i vores stue, og efterpå ladet konen male den med hendes farve.
http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Hus+inde/Filsning.htm

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-05-07 15:06

Vil gerne have skjult murstenene fuldstændigt også konturene

Men ellers tak for ideen

VH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-07 15:14

Jeg skulle ellers lige til at foreslå filtsning, men prøv at se på denne side der er meget hjælp at hente

http://www.mur-tag.dk/muc/search/asp.asp?ord=Overfladebehandling

http://www.mur-tag.dk/muc/index.asp dette er forsiden, der er også nogle videosekvenser

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 500 point
Dato : 16-05-07 18:57

Hej Thomas

Du kan vælge at pudse med mørtel eller med knauf gipspuds.

Jeg vil anbefale dig at bruge knauf (Goldband Neu) gipspuds, det skal røres op med vand og kan påføres med en spartel, derefter glatter du det med spartlen og retter det med en lodstok, både vandret og lodret.

Til sidst kan du efterspartle med alm. vægspartel, og slibe væggen til den bliver glat, så det kan males eller tapseres.

Det er ikke nødvvendigt at bruge tykkere lag end det der er nødvendigt for at strukturen i murstenene er dækket.

Mvh

Kissan

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-05-07 11:48

Tak for svaret kissan. Gider du lige begrunde hvorfor du mener jeg ikke skal bruge mørtel

VH

Kommentar
Fra : lasse_murer

Dato : 12-08-07 21:43

Som murer vil jeg sige et par ting til dig..

Det er altid meget svært at give gode råd når man ikke selv kan se hvad der skal laves..

Men fortvivl ikke..

Det lyder som om at du skal bruge maxit`s Multi 292 som er en hydraulisk fiberpuds men kalk som bindemiddel.. Dertil kan du putte serpovæv på som også indeholder de fibre som pudsen.. Først lægger du 10mm puds (ikke før tør) Derefter sætter du vævet på og arbejder det ind i pudsen med et pudsebræt.. Efter en time lægger du 3 mm puds mere udenpå og filtser det sammen.. Derpå kan du farvefiltse eller male med sempexo maling.. Håber det var svar nok.. skriv til mig hvis der er andet du godt vil vide..

Mureren Lasse