/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Slot eller kloster
Fra : tararam
Vist : 874 gange
50 point
Dato : 16-05-07 08:44

Hvad er egentlig i bygnings konstruktionen, forskellen mellem et slot og et kloster. Jeg samler og tager billeder af Danske slotte, men mange af dem er klostre, og mener så ikke de hører med til slotte, selv om de bygningsmæssigt ser ens ud. Er det alene det, at de har huset munke og nonner der gør slotte til klostre ?

Ikke noget vigtigt spørgsmål, men vil gerne høre andres meninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 08:55

Forskellen er vel hvad bygningerne bruges til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 09:16

Du kan ikke trække en skarp skillelinie mellem slot og kloster.
Nogle slotte har i perioder været brugt som kloster.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-07 09:20
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-07 09:30

Politikens Nudansk ordbog

kloster [ —klƒsdƒ ] subst. -et (el. klostret), klostre, klostrene
1. en fællesbolig med tilhørende kirke for munke el. nonner. Det første kristne kloster blev grundlagt af eremitten Pakhomios i Egypten omkring 320. Klostervæsnet fik senere en østlig form hvis regler blev udformet af Basileios den Store, og en vestlig, den romerskkatolske kirkes klosterform, hovedsagelig efter Benedikt af Nursias regler (529). 2. en religiøs institution. · gå i kloster blive optaget som nonne el. munk i et kloster. ! af latin claustrum 'aflukke, slå på dør, skodde, dæmning'

slot [ —slƒt ] subst. -tet, -te, -tene
1. en stor, fornem bygning som er el. har været bolig for kongelige el. adelige personer. ! af nedertysk slot 'lås, befæstet sted, borg'

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 16-05-07 10:18

Endelig en "Lidelsesfælle".Jeg har billeder og omtale af 679 danske slotte og herregårde.Men der er da nok gået lidt inflation i begrebet "slotte".Ved mange af herregårdene kaldes "stuehuset" jo også for slot.Jeg går ikke så meget op i om det er en slot eller hovedbygning.Men alderen på bygningen betyder meget mere for mig.Det er jo fantastisk at se bygninger,der er 4,5,6 hundrede år,eller endnu mere,stadig står flot og solidt.Jeg bor selv i et hus der er 35 år gammel,der trænger til en grundig reparation.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-07 10:27

Jeg synes det er meget sværere, at kende forskel på et slot og en kongsgård!
Et kloster kan være et munkekloster eller et nonnekloster. Der hører kirke til.
Et par eksempler her fra egnen: Vrejlev Kloster med tilhørende klosterkirke, som nu bruges som sognekirke. Klosterets hovedbygning er nu hovedbygning til herregården "Vrejlev Kloster"!

Børglum kloster med tilhørende kirke, den er kun i brug i turistsæsonen. klosterets hovedbygning er nu hovedbygning til herregården "Børglum Kloster" I ældre skrifter benævnes den undertiden som kongsgård. Jeg mener ikke kongen har boet der: Men den må vel så have været ejet af kongen. Hvad mon så et slot er? Jeg tror det er noget pompøst, som har været fast bolig for kongefamillien.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-07 15:43

Ved reformationen gik der kuk i betegnelsen,

Kongen beslaglagde kirkens gods, og især de rige klostre bekom ham vel. Den reformation blev han nemt tilhænger af.
De betydningsfulde folk, som havde støttet ham i kampen, blev så belønnet med en herregård i form af et tidligere kloster. Siden da har en herregård kunnet hedde kloster, og det betød ikke at der boede munke eller nonner i den. Tværtimod, de blev på nær kameleitterne forbudt. De munke ( sortebrøre og gråbrødre) som ikke omvendte sig, blev drevet ud af landet.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 17-05-07 08:56

Tak for svaret Mosebaek.