/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gerigt/fodliste.
Fra : Mosebaek
Vist : 3425 gange
50 point
Dato : 16-05-07 07:35

Jeg har et lille problem,derfor lægger jeg det ud til Kandu folket,selvom det er tidlig på dagen.Jeg har sat nye døre i indv.i huset.Der medfølger almue gerigter.Jeg skal også montere fodlister på gulvene.Det skal også være i "Almue".Spørgsmålet er: Har fodlister og gerigter ens dimensioner.(Bruge gerigter som fodlister).
Hvis man ser gerigten i profil/snit,er den kileformet.Bredere forneden - tyndere foroven.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-07 08:37

Vi har også almue, vi har brugt det samme til både lister og gerikter, for at få det pænt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-07 08:55

Når vi tænker os brættet står på gulvet,er den 1,5 cm forneden og 1 cm foroven.Gi`det ikke anledning til problemer i hjørnerne,hvor de skal samles i en 45 gr. vinkel.
(Ikke sikkert min forklaring er forståeligt,men jeg gør mit bedste).

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 16-05-07 09:01

Jeg forstår godt hvad du mener, men det ser nu helt pænt og fornuftigt ud hos os, den tyndeste del, den øverste, forbliver jo den øverste, dvs rundt om dørene, er den tyndeste henholdsvis, venstre side, top og højreside, da vi jo har brugt det samme over hele stuen, istedet for gerigter og fodlister

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-07 09:55

Tak for svaret Nordsted1.Jeg har lige "foretaget en prøveopstilling" og det virker som du har beskrevet.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-07 09:56

Selv tak - god arbejdslyst

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 16-05-07 10:24

Et gericht har en rundet kant og en kant, der er vinkelret på bagsiden. Denne kant er typisk 19 til 25 mm. Gerictes tykke side skal vende væk fra døren. En fodliste ligner umiddelbart et gericht, men den tykke side er ikke helt i vinkel. Formålet er at kunne få forsiden helt ned til gulvet. Desuden slutter rundingen på oversiden i en (næsten) vandret "platte". Platten gør at man kan fuge bag panelet.
Bruger du en fodliste som gericht får du et problem med at støde fodlisten tæt op til gerichtet, da dettes yderste smalkant ikke er i vinkel.

Desuden lander et gericht lavet af fodpanel ikke på karmen med en runding, men med en platte. Gerichtet bør være tykkere end fodpanelet, så man ikke ser ind i fodpanelet endetræ . disse to sidste forhold er nu ren æstetik.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 16-05-07 10:28

UPS! Nordsted : Aldrig Aldrig! montere gerichter med den smalle del af profilet udaf. Komplet umuligt at skære sammen med fodpanelet. Blotter desuden luften mellem gulv og væg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-07 10:35

Klemme vi har ikke både fodpanel og gericht, vi har brugt den samme over det hele, netop for ikke at få problemer med mønsteret

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 16-05-07 10:49

Jeg tror ikke jeg er med. Har du samlet fodpanel og gericht på gerring nederst på døren?