/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Plasering af radiator
Fra : Epkoll
Vist : 743 gange
100 point
Dato : 20-01-03 16:07

Hvor er det bedst at plasere radiatorer i et bolighus, under vindugerne eller bag dørerne ind til værelserne hvor der er aligevel er godt plads, jeg spørger fordi at vindugerne som blir brugt nu til dags er thermo og holder godt på varmen.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-01-03 16:18

Man stiller radiator under vinduet for at bryde den luftstrømmning der sker i et rum når luften køles ned ved vinduet (selv for termoruder).

Den koldere luft søger mod gulvet, og hvis radiatoren var i modsatte ende af rummet vil den varme luft fra denne stige op mod loftet og forstærke cirkulationen med utilfredstillende "træk" på gulvet.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-03 16:30

KeFir har ret. Selv når man laver gulvvarme plejer man at lave et par ekstra sving ved vinduerne. Der kører man normalt også fremløbet (altså det varmeste) yderst. En variant (jeg ved ikke om det kan fåes mere) hedder Van-Pan. Der anvender man en slags fodpaneler med indbygget varme. Disse havde/har dog en ringe effekt per løbende meter og er/har aldrig været nogen kollossal succes. Men rent faktisk skal og bør man også være obs på store kolde vægflader. Disse kan også give kedelige kuldedrops. Jeg så en meget interessant variant for ikke så længe siden. Der indbyggede man noget der lignede gulvvarme - men i den nederste meter på væggene - altså ydervæggene. Dvs i praksis en kæmpestor radiator. Det vil naturligvis kræve en hulens god isolering i væggene, men systemets funktion lød tiltalende.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 20-01-03 20:07

Det med konsekvent at placere radiatoren under vinduet er ikke længere nødvendigvis den rigtige løsning. Det kommer an på hvilken vinduestype du har i, og hvordan din ydervæg er isoleret. Radiatoren bør som princip placeres på den koldeste flade - og det er ikke skillevæggene.
Vi har netop renoveret vores ejendom og stod med valget om at flytte vores radiatorer hen under vinduet (og vælge en rude med 2 lag glas) eller vælge den dyre rude med energiglas og 3 lag. Vi valgte den dyre rude, men herved undgik vi at flytte radiatoerene, da energiruderne nu er det bedst isolerede sted i ydermurene, så regnskabet gik nogenlunde lige op i anlægsudgifter. På længere sigt forventer vi oveni en besparelse pga. de højisolerede ruder.

Kommentar
Fra : mokkaboy

Dato : 01-05-03 15:24

man behøver ikke at placere sine radiatore under vinduet eftersom det er luften der sørger at cirkulere varmen rundt hvis huste ellers er isoleret godt er det igen problem at sætte en radiator op i modsatte ende end vinduet