/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lejekontrakt til forældres hus
Fra : Popcorn123
Vist : 2123 gange
100 point
Dato : 15-05-07 19:51

Hej derude.

Skal lige hører om en ting ;)
Mine forældre har købt en andelsbolig og jeg står og skal leje deres hus indtil de får solgt det. Problemet er at jeg vil gerne have boligstøtte imens, men kan mine forældre lave en lejekontrakt til mig? Uden de skal betale skat eller lignende af det? Kan man gøre det uden det ligner vi snyder?

Mvh Jeanette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-05-07 21:46

Jeg går ud fra du er over atten.

Du kan selvfølgelig leje dine forældres hus. Brug en standard lejekontrakt, som kan købes i en velassorteret boghandel.

Det er muligt at få boglisikring til boligen, men reglerne gør måske du ikke kan få noget, fordi der er for mange kvadratmeter. Du kan ikke nøjes med et værelse eller lignende og så få boligstøtte. Der skal indgå køkken som en del af boligen.

Dine forældre skal opgive indkomsten til skattevæsenet. Til gengæld kan de få fradrag for en række udgifter. Der skal regnes på tingene, og det vil være klogt at tale med skattevæsenet på forhånd, så der ikke kommer overraskelser.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 15-05-07 21:50

Tusinde tak for dit svar..
Ja jeg er, skal bo der med min søn, indtil vi finder en lejlighed..
Okay det må jeg hellere sige til dem så.. Men hvad hvis der ikke kommer kontrakt på skal de så oplyse noget til nogen`??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-05-07 22:06

Hvis du har barn/børn, så får du mere i boligsikring og må bebo flere kvm. Det er vist nok 65 + 20 pr. barn.

Uden kontrakt = ingen boligsikring. Og hvis I ikke oplyser noget, så er det i samme skuffe som sort arbejde...

Men du må måske bo gratis...? Det er ikke strafbart.

I øvrigt er der rigtig meget, der kan trækkes fra, hvis det gøres "på den rigtige måde".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-07 22:21

Her er en gratis lejekontrakt

http://www.abcsiden.dk/creatives/docs/ABC%20Lejekontrakt%20for%20beboelse.doc.doc

og her er en side vedr. det at leje sit hus ud (men det er stadig bedst at tale med skattefar)

http://www.tax.dk/pjecer/udlejning_hus.htm

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 16-05-07 13:52

Tak for linksene..
Jamen jeg skal give hvad de giver, mener de snakkede om 3100 kr pr. mdr plus el.. Men hvis man bare ikke siger noget og jeg betaler dem sort, er det så også ulovligt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-07 13:58

Det er ulovligt at betale sort Beløbet skal oplyses til skattevæsenet, men det er muligt at det beløb du nævner der er så lille, at dine forældre ikke skal betale skat af beløbet, men snak med skatteforvirringen om det, så i ikke risikerer noget.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 16-05-07 13:59

Ja det må de hellere gør, for det er jo en begrænset periode.. Muligvis kun 3-6 mdr..