/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - lave et filmarkiv
Fra : Kasper_Hviid
Vist : 1702 gange
256 point
Dato : 15-05-07 17:53

Jeg prøver at lave en oversigt over mine film i Excel.

Kolonne A: Hvilken DVD filmen ligger på. (Film 1, Film 2, Film 3 ...)
Kolonne B: Filmens navn
Kolonne C: Kategori (horror, komedie, dokumentar ...)

Men hvad gør man, hvis den hører under flere kategorier, så som Horror + Komedie? Er der nogle måder man kan lade dem have flere kategorier?

PS: Er der nogen gode tips til hvordan man laver en filmarkiv, er de også meget velkomne!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-07 18:04

Steen Hjelmstrand har lavet noget du kan bruge.
http://www.stoneware.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 18:06

Lav en kolonne til hver kategori.. - så skal der bare sættes krydser....

Ellers:

Skuespillere
Instruktør
Sprog
Undertekster
Årstal
Lyd - stereo - surround - mono
Spilletid

Der er masser af muligheder og de kan ALTID tilrettes hen af vejen når du laver det i Excel.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 18:07

Stones er god......

Men har du mere end 100 film koster det

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-05-07 18:30

hvad er der i vejen for at kategorisere en film f.eks. horrorcomedy, horror, comedy, crazecomedy, SlipStickComedy o.s.v.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 18:46

Hvis du vil sortere i Excel så markerer du alle kolonnerne > sorter
Et tip når du laver et stort stykke arbejde er at gemme i forløbende udgaver:
eks.
abc.xls
når du har arbejdet lidt > gem som
abc1.xls
og senere > gemsom
abc2.xls
osv.
Nu kan du altid vende tilbage til foregående udgave hvis det går i kludder.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 15-05-07 20:00

Jeg har selv brugt excel til mine dvd'ere. Simpelthen ved at lave simple kolonner med Navn, land, etc. Der er den mulighed ved excel, som jeg har brugt, at du kan kopiere data fra filmen fra eksempelvis Blockbuster (dansk) eller IMDB. Du kopierer data og lægger dem ind som kommentar i de enkelte films celler under filmens navn. Du gør som følger:
Kopier data
Højreklik på cellen med filmens navn
Vælg "Indsæt kommentar"
Marker kommentarfeltet og tryk ctrl + v
Voila....
De oplysninger du ikke har brug for kan du bare slette så den passer til dig.

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 256 point
Dato : 15-05-07 21:23

Til denne type opgave er det oplagt at bruge en database - altså Access i stedet for Excel.

I så fald ville man (i den simpleste form) lave en tabel med film-titler og en tabel med kategorier samt en tabel, som knytter kategorierne med film-titlerne. I den sidstnævnte tabel kan der være flere rækker med samme film-id, fordi samme film kan ligge inden for flere kategorier.

Hmm.... Jeg ved ikke, om det på så kort form er forståeligt for folk, som ikke er vant til at arbejde med databaser.

Men hvis man har mod på at kaste sig over Access og databaser er der helt klart meget at hente - det kræver blot lidt indlæring.

Simon

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 23:46

...og har man ikke brugt en farlig masse gysser på en officepakke der indeholder Access - så kan databasen laves i Open Office's databasedel - det er gratis!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 09:04

Essensen af det hele er at Kasper må lære sig at
konstruere en database med søgefunktioner.
Det kan ikke foklares på nogle linier her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-07 09:18

Og endnu et....

Har du WORKS indeholder den en super databasefunktion der minder MEGET om excel.....

Der har du heller ikke sorteringsproblemer da den pr. automatik holder sammen på rækkerne....

Dermed undgåes afmærkningsfejl....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-05-07 09:35

måske lidt off topic men....
...alt hvad der har med "Works" at gøre er begrænset i funktionalitet et eller andet sted som det altid viser sig man havde brug for.....

Det er min erfaring med "Works" - godtnok lidt rusten, da det heldigvis er flere år siden jeg sidst har haft været udsat for dette.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-07 09:46

Citat
godtnok lidt rusten

Ja.....

Snup en CARAMBA......

Den kan meget mere end du tror.....

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 16-05-07 10:04

Tak for de mange gode svar. Det ser ud til at jeg må til at lege med Access. Jeg har altid undret mig over hvad det lige var man kunne med Access i forhold til Excel, så kan jeg da få det opklaret!

Hm ... man kunne da for øvrigt også en søgefunktion i Excel via macroer ... Nå, jeg må se på sagerne.

Godkendelse af svar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 16-05-07 10:07

Tak for svaret

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-05-07 10:26

Jeg har et eksempel på en filmdatabase liggende.
Det ville jeg gerne sende til dig.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-05-07 10:45

Det var sørme let tjente point. Jeg føler mig næsten forpligtet til at prøve at give et lidt mere uddybende svar nu.

En simpel database med tre tabeller:

Film-tabellen

Id.......Titel.............................
1.........Pretty Woman...............
2.........Independence Day.........
3.........Dødbringende Våben.....

Kategori-tabellen

Id.......Genre..........................
1.........Sci-Fi...........................
2.........Romantik......................
3.........Action..........................
4.........Komedie.......................
5.........Krimi............................
6.........Thriller.........................

Film-kategori-tabellen

Film_id........Kategori_id......
1..................2......................
2..................1......................
2..................3......................
3..................3......................
3..................4......................

I film-kategori-tabellen sammenkædes (join'es) hver enkelt film med en eller flere kategorier. Det samme kan gøres med skuespillere mv., som der også kan være flere af i samme film.

Det, som det så handler om i databasesammenhæng, er at lave en eller flere SQL-forespørgsler (queries), som samenkæder (join'er) tabellerne og henter en liste over det ønskede. Det kan være en liste over film og deres kategorier. Det kan være en liste over kategorier og de film, som ligger inden for hver kategori. Det kan være en liste over skuespillere og de film, som de har medvirket i. Alt er sådan set muligt med SQL, når databasen er opbygget korrekt.

Det er desværre ikke noget, man lige lærer på én aften. Jeg har selv haft undervisning i SQL på universitetet, men jeg kender desværre ikke nogen hjemmesider eller bøger, som jeg han henvise til. Men jeg vil da tro, at der er masser at finde, hvis man leder efter det.

Jeg synes, du skal tage imod Rosco40's tilbud... Så er det i hvert fald nemmere at komme i gang.

God fornøjelse

Simon

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-07 11:10

Access er desværre ikke noget man lærer på et par dage

Derudover har access desværre den kedelige fejl at den "autogemmer"....

Ment sådan - at får du tastet forkert uden at opdage det, bliver fejlen gemt

Men har man først lært access til (næsten)bunden er det et super databaseprogram med utrolig mange muligheder, men som sagt også muligheder for fejl.....

Så anbefalelsesværdig til en nybegynder er det desværre IKKE......

Blot min mening....

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-05-07 12:25

Refi: vedr. dit sidste indlæg.

Dine kommentarer stemmer meget godt med vikeligheden....

Et problem mere, hvis man så synes at Access bliver interessant at lege med, bliver man bidt af det, hvilket skete for mig, for nogle år siden skulle jeg bruge en filmdatabase, opdagede access og tænkte det må kunne gøre det efter et par år (eller 3-4) var den færdig...næsten, man kan bare blive ved med at udbygge, forbedre osv.

så det er bare at kaste sig ud i det, det er svært til at begynde med, det bliver ikke nemmere (jo mere man lærer, des flere muligheder og funtioner opdager man der er i access), men det bliver måske sjovere....

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 16-05-07 23:21

Tak for forklaringen, Sion - indtil videre virker alt såre forståeligt. Jeg har faktisk et par SQL bøger liggende, så måske man skulle legitimere deres tilstedeværelse i min i forvejen ovebefolkede bogreol med reelt at beskæftige sig lidt med emnet?

Rosco40, send mig fluks din fine filmdatabase! Jeg har sendt dig en besked med min email-adresse som er kasperhviid på en gmail.com account.