/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Rensning/pudsning af guld
Fra : viskinge
Vist : 11144 gange
100 point
Dato : 14-05-07 22:32

Jeg har arvet et par 14 karats manchetknapper, som jeg skal bruge om et par måneder. De er absolut ikke slidte, men er lidt mørke "nede i krogene".
Det er dem, der kendte som "KNUDEN" og er faktisk blevet moderne igen.

Hvordan får jeg dem pæne, ensfarvet og blanke igen ???
Skal jeg indlevere dem til en guldsmed, eller kan jeg selv gøre noget??
Det er ikke sikkert, at jeg kommer til at bruge dem mere end 1 gang, inden for de næste 5 år.

MVH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 22:50

Guld kan godt blive lidt "mørk" med tiden, specielt 9 og 14 karat. Men tag smykket og gnub det godt i et stykke blødt stof, det vil give den flotte Guldglød tilbage i overfladen. Inde i de mindre kringelkroge vil der stadig kunne være lidt mørkere farvetoner, men det synes jeg ikke gør noget. Mange vil blot kalde det PATINA og synes at det viser at guldet er gammelt. Ægte 24 karat guld er jo et ædelmetal der ikke eroderes, så misfarvningerne skyldes at de metaller der er brugt til at minske guldets renhed KAN danne forbindelser med luft og syre fra fingre m.v.

Knuden HAR nogle kringelkroge hvor de vil være mørke. Lev med det, det er EN af Knudens charmer. EN totalt ren Knude vil stikke i øjnene på enhver kender som snyd og bedrag.

Som sagt: Puds overfladen og lad bunden stå lidt mørkere. Så er det også langt flottere.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-07 00:41

Der er ikke syre i hud. Hvad skulle det være for en slags syre, som tilmed kan angribe en guldlegering ?

Hvis det er guld tåler det næsten hvad som helst af rengøringmidler.

Ned i opvaskemaskinen med knapperne, Det tager en del af møget.

Men du kan da også nørkle med opvaskevand og en ikke for hård lille børste.

Guld er ikke så hårdt og kan godt ridses.

Det er aldrig 24 karat til smykker, for det ville være alt for blødt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-07 01:07

Transor ->

Læs hvad jeg skriver:
Citat
så misfarvningerne skyldes at de metaller der er brugt til at minske guldets renhed KAN danne forbindelser med luft og syre fra fingre m.v.

Jeg siger ikke at der er syre i HUD. Jeg siger syre fra fingre m.v.

Dermed mener jeg selvf. sved der sammen med luftens ilt kan erodere alle ikke rene stoffer.

Jeg siger heller ikke at det er Guldet der bliver angrebet af disse syrer, men at det er de andre stoffer der bliver angrebet.

I øvrigt burde du kende forskellen på Syrer og Baser.

Er noget IKKE en BASE så er det en SYRE i rent kemisk forstand.
Jeg har ikke påstået noget om 24 karat.

Citat
Hvis det er guld tåler det næsten hvad som helst af rengøringmidler.

Ned i opvaskemaskinen med knapperne, Det tager en del af møget.

Vrøvl: 9 eller 14 karat guld indeholder jo netop andre metaller end Guld. Disse kan og bliver angrebet at Ilt, syre o.s.v.

Jeg skal dog medgive at en tur i opvaskemaskinen er en rigtig god ide. Alm. skidt og møg bør altid fjernes.

Fingre sveder og sved sammen med ILT/Oxygen kan danne noget syrelignende, der KAN angribe mindre ædle metaller.

Læg venligst mærke til at jeg hele tiden skriver KAN ikke GØR.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-07 06:47

Min far, der er guldsmed, har altid sagt at man skal bruge lidt ammoniakvand (det vi andre kalder salmiakspiritus) og varmt vand. Det kan med fordel bruges til diamanter, der opsuger fedt og snavs som en magnet. Bagefter bruger jeg selv min el-tandbørste med en gl. børste til helt at rense ind i krogene.

Hjælper det ikk mod sølv?

hvis du har guldsmykker der trænger til at blive renset så hæld lidt lunkent vand i en skål og tilsæt en lille smule salminakspiritus og rens smykkerne med et stykke vat så bliver de så fine som ny.

herfra http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=208

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-07 15:28

Citat
Er noget IKKE en BASE så er det en SYRE i rent kemisk forstand

Vrøvl igen lille arne. Det er ikke enten eller syre / base. F.eks er HCO3-, H2PO4-, HPO43, H2O såkaldte amfolytter, som udviser båre syre og baseegenskaber.

Så lærte du osse lidt i dag..... kloge Åge

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-07 19:44

Der er amfolytter som f.eks vand.
Men der er da også stoffer som er hverken eller.
Er jern eller kviksølv syre eller base ?
Hvad er guld ?

Og hvad er det for en syre som dannes i fingrene ???

Guldlegeringer er også ædle og reagerer ikke med syre. Bare der er en rimelig finhed, som fx 14 karat.

fortyndet ammoniakvand er da et glimrende rengøringsmiddel. Det er jeg enig i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-07 20:13

Øhhh hvad sker der lige for transor???

Amfolyt er nævnt før dit indlæg. Jern og Kviksølv er hverken syre eller base.... Det er metaller

Citat
Hvad er guld ????
Guld er en ternet væske som bruges meget i Nordjylland til vaffelis om sommeren

Citat
Hvilken syre der dannes i fingerne??
Fingersyre såmænd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-07 20:20

Og til ham den blødkogte landsbytosse.... så hedder det ikke eroderer, når man taler om metaller, men korroderer.

Jeg har så ofte sagt til dig, at du skal holde snuden fra fremmedord og dem der er på mere end 3 bogstaver. Du kan ikke styre det alligevel, og det er jo ærgeligt, når man så gerne vil fremstå som Kloge Åge LOOOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-07 20:28

Hvor har tossearne begrebet 9 karat guld fra LOOOOOOL. Det må være noget han har fiflet med, da kan for 3 år i træk gik i 3. klasse og havde metalsløjd

Citat
Mærkning af guld
Tidligere blev guldets renhedsgrad angivet i såkaldt karat. Ordet karat stammer fra det italienske ordet "carato", det arabiske "quirat" og det græske "keraton". Disse ord er navnet på frugten fra Johannesbrødtræet. Frøet fra denne frugten blev nemlig brugt som vægttold af oldtidens handelsmænd - og dermed vor betegnelse karat.

Rent guld er 24 karat. Et guldstykke på 18 karat indeholder 18/24 guld og 6/24 af et andet metal. Det tilsættes nemlig andre metaller for at gøre guldet hårdere, for eksempel sølv eller kobber. I dag er det mest normalt at mærke guld med finhedsgrad i tusindedele.

De mest anvendte finhedsgrader er:

999 = rent guld = 24 karat
750 = 75,0% = 18 karat
585 = 68,6% = 14 karat
333 = 33,3 % = 8 karat

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-05-07 09:24

Nå, nu tror jeg selv, at jeg har fundet svaret. Jeg har nemlig en gammel ven, som var rejst til udlandet (langvarig) og vi havde faktisk mistet kontakten, men i onsdags kom der pludselig en mail fra ham. Han handler bla. med brugte guld & sølv smykker, og her hans metode til guldsmykker:

Prøv at bruge citronsyre og ajax + lidt lunken vand
Rens med en tandbørste eller sådan noget,og skyl poler efter med tør klud.

Den er så lidt anderledes end de andre foreslået metoder, så den vil jeg lige afprøve.
Kommer tilbage med resultatet, og så må vi jo trække lod om pointene.

MVH