/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalp og rygning?!
Fra : fisherprice
Vist : 1493 gange
200 point
Dato : 14-05-07 22:19

Hej

Vi skal ud og se vores forhåbentlig kommende hvalp her i weekenden. Men vi kom til at tænke på, hvad nu hvis opdrætteren er ryger?? Betyder det noget for hvalpen? (vi ryger ikke selv så det er jo "kun" de første 8 uger der er tale om plus selvfølgelig den tid den var i maven).

Bør man sige nej tak hvis opdrætteren er ryger??

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-05-07 22:29

Nej, hvis du er i trænings øjemed med en lille hvalp så påvirker det hunden i ca. 1 time efter den har været i et røg lokale. Derefter er den lige så fremragende som alle andre hunde.
Så det vil da være en fordel, at i ikke er rygere, så vil i have en hund fremover der har en yderst god næse.

Så det skal i ikke være bange for.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 22:31

Nej det skal I ikke. Hvalpen lever ikke inde i opdrætterens stue de første 8 uger. Den lever sammen med sin mor og resten af kuldet i en velegnet hundegård.

Det I skal se på er om hundegården hvor hundene lever er ren og velholdt, så er det rimeligt ligegyldigt om opdrætteren er Cigar-ryger eller ej.

Hvis hundene lever i en Svinesti der er fyldt med lort og tis. Hvis hundene ser ud til at være magre og være bange for menneskelig kontakt: SÅ har I grund til at finde en anden opdrætter. Men en smøg eller en pibe i munden på opdrætteren, har absolut ingen indflydelse på kvaliteten af jeres hund.

Hellere en sund og glad hund opdrættet af en glad ryger, end en syg svækling opdrættet af en IKKE RYGENDE hundemishandler.

Det var ellers en god tanke. Men glem den.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 22:41

Jo, hvis hvalpen har været i kontakt med røg af nogen form (inklussive udstødningsgasser), så er den komplet ubrugelig og ulevedygtig......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-07 22:49

Det er nemli' rigtigt justuniverse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 22:52

Meget morsomt drenge

Men ikke specielt seriøst.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-05-07 22:59

det er ikke en seriøs behandling af det spørgsmål.

Nu har jeg i mere end 30 år set hvordan en hund trives både med røg og uden røg, der er ikke nogen nævne værdi forskel, alle levede i flot liv og trivedes godt,
dog kan en hund fravælge røg ved at nyse og på den måde fortælle at den ikke kan lide røg og den vil også gå væk fra den der ryger især hvis hunden ikke bryder sig om røgen. Det er en oplevelse jeg har set i min hverdag.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 23:04

bevis54 ->

Ja du har fuldstændig ret. Men hvis du KUN forholder dig til selve spørgsmålet, der jo drejer sig om købet af en hvalp, må du da give mig ret i mit svar?

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-05-07 23:13

det er forsåvidt ligegyldigt om det er en ryger eller ikke ryger der har hvalpekuldet,
det vigtigste er at hvalpen er sund, rask, glad, livlig, og imødekommende.
så det er jo dine ord Arne.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 23:18

Bevis54 ->

OK - Så er det lissom sat på plads.

Mange hilsener fra

Arne

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:19

Perspektiv, drenge....
Er en 8 måneders hvalp på nogen måde skadet for livet, hvis nogle mennesker har røget i nærheden af den (sandsynligvis mest i fri luft)? Næppe.....

Prøv lige at realisere...

Når jeg tænker på min egen barndom, hvad røg angår, så er mine odds.... 0 mod uendeligt....
Og jeg kan da skrive..... Det har jeg ikike hørt om, at hunde kan.....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:24

.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-07 23:37

justuniverse ->

I din første kommentar skriver du:

Citat
Jo, hvis hvalpen har været i kontakt med røg af nogen form (inklussive udstødningsgasser), så er den komplet ubrugelig og ulevedygtig......

Synes du selv at det er en seriøs kommentar?

Såvel Jeg som bevis54 synes det er en MEGET useriøs bemærkning. Du skriver i din profil at du ikke forstår hvorfor nogen kan finde på at Blackliste andre.

Hvis du bare én gang til kommer ind i en tråd og kommer med en SÅ idiotisk bemærkning. SÅ ryger du omgående på min Blackliste. Like it or Not.

Nøjes med at komme med kommentarer når du seriøst tror at dine kommentarer kan være til hjælp for spørgeren.

Du har åbenbart lyst til at debattere, men det skal du ikke gøre i et seriøst ment spørgsmål.

Har du lyst til at debattere, kan du gøre det ved at rejse et spørgsmål i kategorien SMALLTALK.

Du skal ikke bruge dette spørgsmål til at rejse debat.

Opfør dig ordentligt Knægt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-07 23:45

Citat
Bør man sige nej tak hvis opdrætteren er ryger

Næ, hvorfor skulle du dog det, den eneste sammenhæng der umiddelbart er mellem hunde og rygning er, at på visse offentlige steder er begge dele ikke tilladt

Nej, spøg til side, der findes ikke noget om, at "passiv rygning" skulle påvirke hunde.

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-05-07 23:46

justuniverse ->
med det generalie blad du har i din profil burde du kunne svare meget bedre. Så røg eller ikke røg så tal pænt og svar lige på det enkelte spørgsmål som er oprettet på en seriøs måde.

Kun seriøse svar kan accepteres.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-05-07 07:44

Der skulle ikke være noget i vejen for og købe en hvalp af en ryger. Jeg kan ikke forestille mig, at opdrætteren har stået over hvalpene og pustet tunge skyer af røg ned i hovedet på dem.

Der er mennesker der ryger hele deres liv, uden og tage skade, så hvis hvalpene har været passive ryger i deres kort liv, kan jeg ikke forstille mig at de har taget skade af det.

Sammenlagt handler det måske om, at de har røget 20 smøger.

Lykke til med jeres vovse, det er en rigtig god årstid og anskaffe hvalp på.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 08:01

"Nej det skal I ikke. Hvalpen lever ikke inde i opdrætterens stue de første 8 uger. Den lever sammen med sin mor og resten af kuldet i en velegnet hundegård."

AJ, hvem har dog bildt dig det sludder ind?

fisherprice, vi er 3 storrygere her i huset og den gamle hund på 12 lever i bedste velgående.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-07 08:21

Hallåååå landsbytosse.

Du skal ikke be' nogen om at opføre sig ordentligt, eller hvad og hvornår man må skrive i en tråd. Det rager ikke dig. Kan du ikke li' tonen, så fis af.

INGEN vil savne dig. Heller ikke de 33 brugere, som du er så skide bange for, at du er nødt til at black liste dem, for at de ikke skal fortælle sandheden om rigets største misfoster...... arne jakobsen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-05-07 11:06

Uha, jeg forstår slet ikke du vil have en hund. Hunde ER onde!!

Kig på linket længere nede (hvis du tør)

Det er en flok vilde hunde der angriber og dræber en krokodille. Alfahannen bider krokodillen i snuden og holder den fast, mens en anden hund holder fast i krokodillens hale. Således immobiliseret, angribes krokodillens bløde mave af den tredje hund.

Advarsel. Ikke for folk med sarte nerver. http://img140.imageshack.us/my.php?image=pic16635eu7.jpg

Den hensynsløse brutalitet der her udvises ligner mere end bare jagtinstinkt. Det ser ud til at hundene nærmest nyder det.

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 15-05-07 11:12

For bare ti-tyve år siden var der ikke fokus på hvorvidt det var skadeligt for børn, når Deres forældre og andre omgivelser røg. Det har i den´ grad udviklet og ændret sig.
Hvorfor skulle det være anderledes IKKE skadeligt for hunde. Konsekvensen af passiv røg er både individuel og svær at måle.
Således er det nok, indtil videre, et spørgsmål om egen overbevisning, (- og hvornår forskere tager hul på emnet).
Spørgsmål om røg er oftest årsag til diskussion, fordomme og foragt, siger min erfaring. Og der er nok lige så mange meninger, som der er rygere/ikke-rygere.

Hvis I ønsker en god familiehund er det bedst, at den har boet inde i huset med familie, børn, lyde osv (ikke i en udendørs hundegård), prægningen er så vigtig de første fire uger! Hvor meget røg hvalpen har haft i sit miljø afhænger således også af, hvor den er placeret ift eventuelle rygere omkring den.

God fornøjelse med hvalpen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-05-07 11:14

Ja sikke kamphunde.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-05-07 11:19

Ja det er barske små sataner.

Dog er der fundet andre optagelser, hvor krokodillen står og kaster småsten efter hundene, smågrinende. Der er altid to sider af en sag og i denne situation fik en ekstremt provokerende og sarkastisk krokodille nok bare hvad den fortjente.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-05-07 11:22

Jeg trækker påstanden om ondskab tilbage.

Det tidligere billede må simpelthen have været et eksempel på hævndrab...For minsandten om ikke krokodillen tidligere overfaldt og åd en af hundenes venner.

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/glamourdogstore_1946_15075409

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 15-05-07 11:23

creamygirl :

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-05-07 12:07

Bare tænk som resten af samfundet, gør i øjeblikket:

Hvis du har set en der ryger i virkeligheden, dør du helt sikkert af lungekræft inden 6 måneder.

Hvis du har set en der ryger på et billed, eller på tv, er du død af lungekræft inden 12 måneder.

Tænk dog på de små hundehvalpe, hvad kan de dog ikke være udsat for, inden du overtager dem!!

Hvad nu hvis de har fået et rap i røven med en kæp, og du overtager hvalpen, når den er 8 uger gammel, ja så er det helt nødvendigt, at du går til en hundepsykolog resten af dens levetid!!!

Ja undskyld, jeg kunne ikke lade være:
Men min svirgerinde døde af lungekræft, selv om hun aldrig havde røget.
Det er da altid rart at hører om folk, der tager sorger (og død) på forskud.

OG HUSK NU PÅ: ALLE ANDRE TING ER TOTALT UFARLIGE, BARE IKKE TOBAKSRØG !!!!!!

MVH

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-05-07 20:01

Hej fisherprice.
Hvis det er så farlig at vokse op i et hjem, hvor der blev røget, som det påstået. Er vi mange der ikke skulle være blevet gamle nok til at få børn. Jeg har leveret flere hvalpe ud fra et hjem, hvor der bliver røget og hvalpene har været i nærheden af os 24 timer i døgnet. Der er ingen af dem der har taget skade.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-05-07 22:00

Må jeg foreslå den kommende køber af en hvalp en tur på biblioteket. Her skal du låne litteratur om hvalpe, deres stimulering og pasning. Ser du, DET er nemlig vigtigt for en hvalp.

Du mangler viden og fantasi til at se, hvad der er væsenligt i forbindelse med et hvalpekøb.

Du kan ikke umiddelbart overføre menneskeadfærd og værdier til en hvalp. Derfor bliver dit spørgsmål lidt uvæsenligt og skævt for erfarne hundeejere. Du får derfor en række useriøse svar, men lad dig ikke påvirke af det, men søg som nævnt mere viden om hvalpe, det vil gøre din fornøjelse med hvalpen større.

God fornøjelse.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-05-07 22:02

Citat
med det generalie blad du har i din profil burde du kunne svare meget bedre.

Bevi54: Tak for anerkendelsen og tilliden.

Citat
Så røg eller ikke røg så tal pænt og svar lige på det enkelte spørgsmål som er oprettet på en seriøs måde.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg har gjort mig fortjent til den irettesættelse. Jeg taler da meget pænt. Men om jeg vil svare lige på et spørgsmål er min sag.
Overej evt, om der blev forsøgt med humor?

Citat
Kun seriøse svar kan accepteres.

Hvis tingene er som de burde være, så er det da slet ikke noget du bestemmer. Det må vel være op til fisherprice hvis svar, der skal accepteres, eller hvad?

arne.jakobsen: Det er vel heller ikke din opgave at bestemme, hvad og hvordan folk skal svare? Men apropos idioti, så vil jeg aldrig blackliste dig (alligevel )

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-07 22:13

Det kan godt være det lyder moder bestemt, men jeg fik ubehag ved dit ordvalg og det har den der oprettede dette spørgsmål ikke fortjent. Så vej dine ord i en pænere tone, det er det vi andre gør.
Og her behøves ikke at være morskab eller direkte drillerier, ej heller mopning af nogen, vi skal alle være her og føle, at tråden bliver ført i et pænt generiøst sprog.
Og så skal det handle om røg eller ikke røg til hunde.

Der vil jeg gentage, at det er ligegyldigt om den har været i røg i 8 uger,
den kommer jo til at leve røgfrit fremover.
Pøj pøj med valg af hund.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 16-05-07 15:21

dumme mig at tro at røg såvel som alt muligt andet gift kan skade dyr, herunder hunde.

Idioter, med meget få undtagelser! Hvorfor svare så tåbeligt på noget der rent faktisk ikke nødvendigvis er uden betydning!!?

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 16-05-07 15:22

Tak for svaret bevi54. Omend jeg ikke mener der er noget som helst der er lige gyldigt mht røg!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-05-07 15:44

Nej det kan du have så meget ret i. Held og lykke med din kommende hund fremover.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-05-07 16:20

Lykke til med jeres vovsebaby

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-05-07 01:22

fisherprice: Jeg vil også ønske held og lykke med "den lille ny". Men jeg må understrege, at jeg ikke ser mig selv som en idiot. Som jeg husker det var det, du spurgte om følgende:
Citat
Bør man sige nej tak hvis opdrætteren er ryger??

Lad mig først slå fast, at vi er fuldstændig enige om, at røg skader. Da selvfølgeligt også hunde. Men det var ikke det, jeg "hørte" som spørgsmålet.

(og bevi54, du er mere end velkommen til at læse med)
Men syntes at spørgsmålet var så hysterisk funderet, at jeg var nødt til at forholde mig humoristisk til det for ikke at blive bitter og indestænkt. Når jeg tænker på den nød og lidelse, der er i verden... selv indenfor vores eget lands grænser.
Jeg er måske kynisk eller "forkert" i visse menneskers øjne, men hunde har en lavere prioritet i min verden end mennesker. Og det gør mig urolig, når mennesker favorisere dyr fremfor mennesker. Derfor var mit svar ironisk, tangerende til sarkastisk. (og enig... man kan diskutere, hvor vidt det er morsomt. Men for mig er det (uanset den humoristiske værdi) mindst lige så seriøst som det, eller de svar, der var forventede. Det er bare et spørgsmål om, hvordan det bliver modtaget og forstået.) Nu kan jeg se, at det var berettiget at være ironisk - eftersom, at du til slut kan stemple stort set alle som idioter fordi du godt selv kendte det svar, du i forvejen søgte.

Under alle omstændigheder vil jeg gerne beklage, hvis jeg har stødt nogen eller måske ligefrem gjort dem kede af det? Det har overhovedet ikke været meningen. Det eneste, der var meningen var at fremkalde et (måske i værste tilfælde overbærende) smil. Men jeg bliver hele tiden klogere

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-05-07 05:52

ja det gør vi alle, god dag til dig justuniverse.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-05-07 15:45

Citat
Idioter, med meget få undtagelser! Hvorfor svare så tåbeligt på noget der rent faktisk ikke nødvendigvis er uden betydning!!?

- det risikerer man, når man stiller et tåbeligt spørgsmål...