/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fedtbrønd/køkkenbrønd
Fra : vaxen
Vist : 11655 gange
100 point
Dato : 14-05-07 22:02

Hvor langt nede sidder afløbet til en septiktank i en fedtbrønd?

Vaxen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 22:10

Hos mig er det ca. 0,9-1 meter nede.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 22:10

Og det er så afløb til sivebrønd i mit tilfælde......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-05-07 22:17

Hmmm...

Vi har to af slagsen - begge med problemer disse dage, og min mand har tømt ned til omkring halvanden meter på begge - uden at noget afløb er kommet til syne...

Mystisk, mærkeligt..

Vaxen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 22:43

...hvor langt nede sidder rørtilslutningen fra fedtudskiller til sivebrønd i sivebrønden?

Den må jo sidde lavere end afløbet i fedtudskilleren - husk dog, at afløbet i fedtudskilleren enten kan have form som et T-rør (så havde I nok set det), eller som min gamle brønd, med en udvendig S-lås (en vandlås a la den på toilettet) - spul evt baglæns fra brønden. Vandslange med en god strålespids burde kunne gøre det.

PLUMP siger det så, når der er hul igennem..... husk at rense fedtudskillerne mindst 1-2 gange årligt fremover

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-07 09:53

Tak for dit svar Berbox - havde det bare været så enkelt...

Problemet er sandsynligvis et helt andet sted (Her bander jeg lige over, at der aldrig er tegninger over kloakrørene når man køber gamle huse).
Vi har to fedtbrønde, som der er fin gennemløb til fra vask til brønd. Men begge løber over, vandet kan ikke komme væk fra brønden.

Min mand har nu tømt dem begge ned til omkring halvanden meter, og der dukker ikke noget afløbsrør op ud til septiktanken....

Vores frygt er, at der er en sammenstyrtning af eventuelle kloakrør under huset, men indtil vi finde rørene, bliver det jo lidt svært at få afklaret.
Samtidig undrer vi os lidt, for placeringen af de to fedtbrønde taler faktisk lidt i mod, at der skulle være fælles rør til septiktanken......

Eksisterer der fedtbrønde, der fungerer lidt som en sivebrønd uden forbindelse andre steder hen?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-07 09:56

Hov, manglede lige at svare på et spørgsmål kan jeg se:

Hvor langt nede røret sidder i sivebrønden... Jaaaa.... vi har sjovt nok ingen sivebrønd, vi har kun septiktanken. Og her stopper logikken. For her er kun to rør ud og de er noget højere oppe end de halvanden meter, vi kan se på de to fedtbrønde.... Faktisk ligger de omkring en meter under jordoverfladen, så det er ikke just logisk.

Jeg fatter ingenting af det system...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-07 10:08

Der var engang hvor man ikke ville have køkken/bryggers afløbet i septiktanken og så var der kun en fedtbrønd med nedsivning. Det er ikke lovligt, men kan findes på meget gamle huse.

Dette kunne måske få din logik på plads igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-07 10:11

Glemte lige!
Nedsivningen fra fedtbrønden kan sagtens være det ret så dybe rør, der sikkert er uden bund.
Fedtet vil jo flyde ovenpå og kan dermed fjernes løbende.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-07 10:54

Jo, BjarneD, det ville jo sætte nogle ting på plads i mit hovede

Mit hus er fra 1900 - er det gammelt nok?

Men - så opstår der jo et andet problem... Hvorfor hulen virker ingen af fedtbrøndene lige pludselig? (Det er lidt lyv for den ene blev dum et par måneder før den anden).

Jeg tænker på, om det er på grund af opstigende grundvand, men det har jo været voldsomt tørt i et langt stykke tid...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-07 11:08

Vi har haft en lang meget våd vinter og det kan være en del af årsagen.
Hvis vandstanden bliver høj på grund af nedbør og smeltevand vil sivet trække dårligt hvis det overhovedet virker og derfor kan det slamme til.
Nu er mit hus 29 år yngre og siv og septiktank meget, meget yngre,men jeg oplever skam også problemer når sneen smelter og i et stykke tid bagefter.
Sidste år gik det ikke i orden af sig selv og jeg fik derfor sivet (slanger) spulet hvilket hjalp.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-07 11:35

Hmmm.. faktisk har vi hernede sydpå haft en vinter, der har været mere tør en sædvanligt...

Forstår det ikke rigtigt....

Nå, men vi må se, om vi kan finde bunden et eller andet sted og så se, hvad der sker dernede...

Der ligger en del slam forneden... Måske det forhindrer en ordentlig nedsivning...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-07 11:39

Slam kan lukke meget effektivt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-07 11:51

Der er ikke andet for, end at vi må få tømt den helt og så komme i gang med at få alt slammet op fra bunden i begge tanke...

Og så har vi lært noget nyt - fedtbrønde skal renses en gang i mellem... Det anede vi ikke, så vi er blevet klogere

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 12:43

...lyder lidt mystisk hvis der ikke er afløb til sivebrønd eller i det mindste sivedræn ....

Der er nok ikke andet for end at komme igang med tømme-arbejdet og evt. også gravearbejdet for at få frilagt installationen, så den kan inspiceres.

Kommentar
Fra : acdana

Dato : 02-06-07 23:47

Der kunne måske være et andet problem, som kan være drilagtige.
Hvis dækslet et tæt og der ikke er nogen form for udluftning fra brønden virker den ikke ordentlig.
Prøv at fjerne dækslet og se om den så virker.
Samme problem kan man komme ud for i almindelige kloaksystemer til offentlig net.
Her er der ofte en udluftning føret over tag. Der findes også nogle wacumventiler, Durgoventil, men de virker kun ved undertryk og ikke overtryk i afløbssystemet.