/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ejer / Bruger vedr. forsikring
Fra : jysch
Vist : 2798 gange
100 point
Dato : 14-05-07 02:09

Vi skal have tegnet en forsikring på en bil og er lidt i tvivl om hvordan?

A. 30 år og aldrig selvstændig haft bil, men har kørt jævnligt.
B. 56 år og elitebillist, og haft bil i over 30 år.

Skal A stå som ejer og B som bruger eller omvendt, for at få den billigste forsikring?

Det haster lidt med svar da bilen skal omregistreres mandag.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-07 04:37

B som ejer og A som bruger, A har ingen ancinitet og vil få en meget dyr forsikring, dog noget billigere end hvis A var under 25

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-05-07 05:36

Det skal være B han er elitebilist og det er ud fra det man beregner præmien.
Jeg har aldrig hørt om at de spørger om brugeren om han eller hun er elitebilist. Det bliver kun registreret på diverse papirer.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 14-05-07 06:38

Det kommer an på om det er far/søn/datter eller mor/søn/datter er det det, så som ovenfor skrevet. Men er det som er sammenleverske, er der underordnet, idet A så automatiske overtager / får B's ancenitet.. Sammenleverske kan nemlig opnå samme acenitet som sin sammeleverske. Dette har man vedtaget i de fleste forsikringsselskaber for to som lever sammen i ægteskabslignede forhold, er det jo typisk kun den ene som opnår acenetit, men den anden part skal ikke stå ringere i forhold til evt. seperation mm.. dødsfald....

MVH
Mulleni

P.S pas på at bruger og ejer er registreret på samme adresse, man må jo OFFICEL ikke lave det nummer mere med at søn/datter kan få en billigere præmie... (bare lige til en orientering)

Det sikreste er at spørge selskabet i skal forsikres under!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-07 06:43

En almindelig forsikring tegnes ikke på føreren , men på bilen. Ejerens forhold ( og bilens type) er normalt ene om at betyde noget for præmien. Der skal normalt til forsikringen ikke angives nogen bruger. Men lad nu være med at angive en falsk ejer.
Det er dumt at lyve for forsikring og tegne på falske præmisser. Den dag skaden sker, kan selskabet med god grund reducere erstatning, eller kræve regres ved ansvar, svarende til den manglende præmiedel.

Accepteret svar
Fra : tararam

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-07 08:40

Man beregner præmien efter den person der står som brugeren af bilen. Det er ligegyldigt hvem der er ejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-07 10:25

Det er ALTID bruger af bilen der står for forsikringen og vægtafgiften......og derfor beregnes forsikringspræmien ud fra brugers anciennitet.

Men modellen med at spare forsikring er KUN lovlig, såfremt I er samlevende eller gift...
Og hvis I er det, bør I lave det sådan , at B bare står som ejer af bilen uden anden påtegning om brugerskabet, da samlevere/ægtefæller har samme rettigheder til at benytte bilen uanset hvem af de to der står som ejer.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-07 10:28

Citat
En almindelig forsikring tegnes ikke på føreren , men på bilen. Ejerens forhold ( og bilens type) er normalt ene om at betyde noget for præmien. Der skal normalt til forsikringen ikke angives nogen bruger.

Og det er så direkte forkert . Det er brugeren der tegner og er ansvarlig for forsikring på bilen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-05-07 14:01

Ejer/bruger har også en anden praktisk betydning.
Hvis bilen i forbindelse med kontrol eller færdselsuheld konstateres at have sikkerhedsmæssige mangler, vil både ejer og den aktuelle bruger blive straffet for disse mangler.
Er der en registreret bruger, vil denne overtage ejers ansvar, og ejeren kan blive straffri.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 14-05-07 15:52

Tak for svaret tararam.