/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Robust bærbar
Fra : kablarsen
Vist : 986 gange
100 point
Dato : 13-05-07 21:28

Hej!!

Jeg skal til at ha' mig en bærbar.

Det væsentligste kriterie er, at den er robust. Den skal med på farten hver dag, så den skal kunne holde til lidt af hvert!!

ER der nogen mærker der er særlig velegnede eller som jeg helt sikkert skal gå uden om? Har en Zepto, men den er alt andet end robust. Det ene USB-stik virker ikke, tastaturet virker ikke altid efter hensigten, overfladen er blevet ridset og skærmen har også fået en ridse (selvom jeg nu altså mener, at jeg passer rigtig godt på min computer!!)

Erfaringer eller links til guides på robusthed af bærbare modtages med kyshånd!!

-kabl

Kommentar
Fra : kimse_29

Dato : 13-05-07 21:33

Har selv en ASUS og den har kunnet klare at ryge på et beton gulv fra bordhøjde, uden der skete det mindste med den! Den landende på siden!

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 13-05-07 21:35

Imponerende - hvor længe har du haft den?

Hvordan med ridser i overfladen? Jeg tror kun jeg har set sølvgrå overflader *uden* ridser i butikkerne - aldrig live...

-kabl

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 110 point
Dato : 13-05-07 21:51

Min IBM T30 klarer skærene. Men jeg har måttet skifte batteri efter et par år....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-05-07 22:05

Som udgangspunkt, så er alle bærebare i dag, en hel del skrøbelig, fordi den bliver lavet så flad som muligt, og derfor mere følsom over for vridninger, selv om der skal noget til.
Skærmene vil også altid være følsomme over for fysiske påvirkninger, da de er på glasbasic, og ikke tåler de store påvirkninger. Det vil nok vare nogle år endnu, før de bøjelige skærme kommer på markedet.
Så valget er svær, og du skal nok focusere mere på dyrets indhold, og så ellers passe godt på den, gerne med en ordentlig taske der giver en god beskyttelse.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-05-07 22:14

Har brugt IBM i mange år, det kan tåle næsten alt.

Den jeg har brækkede bundkortet efter 2 år, men det skiftede IBM gratis.
Batterierne holder ca. 1½ år (så mister de 20-30% af batteriet, virker fint hvis man ikke skal have batteri til 3 timer)

R-serien er lidt kraftigere end T-serien, ved ikke om det er et spørgsmål om pris eller om det er de er mere holdbare ?

Men IBM er robuste, og IBM reparerer i løbet af få dage of uden at man skal diskutere med dem

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-05-07 22:21

Helt klart IBM. Det er den eneste bærbare jeg har haft som jeg ikke har kunnet tage livet af indtil nu - og den er ved at være 2 år gammel og helt på toppen. De er noget dyrere end andre bærbare, men også en unik kvalitet du får for pengene. Som Thulin siger skal du gå efter R serien. Jeg har en R51 - og den er noget nær umulig at ødelægge.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-05-07 23:01

Det eneste jeg har lyst til at sige er

Køb en ordenlig forsikring. Jeg har en Fujitsu Siemens Pi 1556

og den er ganske fin. Men som severino skriver, så gør producenterne bærbarene tynde, og så skal de veje så lidt som muligt. Jeg tror ikke der er særlig mange bærbarer, der kan klare de ting du beskriver. Men hvis det er skal du nok ikke købe en med de dyreste komponenter, for de computer plejer at være skrøbelig (efter min mening)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-05-07 00:10

Hvad er en forsikring værd hvis man skal bruge sin computer eller det der ligger på den? Jeg vil til enhver tid købe en SOLID bærbar, da jeg ikke har tid til at skulle undvære den eller bruge en masse tid på en installere en ny op med alle mine ting fordi den gamle er blevet ødelagt. Og det krav lever min IBM helt op til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-05-07 08:48

Som de andre siger IBM.

Jeg fik samme anbefaling fra flere sider. Hvis det er "on the road-brug" = IBM.

De er måske ikke så avancerede og smarte, men solide det er de. Vi har ikke oplevet bøvl eller fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-07 10:43

Nu hjælper det jo ikke så meget at have en svensknøgle i lommen hvis man skal bruge en skruetrækker....

Glem alt det der med robusthed.....
Du køber vel ikke komputer for at smide den på gulvet.....

Køb det DU skal bruge (maskin-/softwaremæssigt) og dertil en ORDENTLIG taske.....

Så er det bare at passe på sine ting......

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 14-05-07 16:23

Tak for de mange svar indtil videre...

Jeg er helt med på taske, osv - men da jeg ikke har de store krav til indmaden så tillader jeg mig at fokusere på det ydre (meget mandigt, hva?)

Tendensen siger vist helt klart IBM... Hvordan med Lenovo? Så vidt jeg forstår er det også IBM - lever deres bærbare op til en normal IBM?

-kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-07 16:43

Citat
men da jeg ikke har de store krav til indmaden så tillader jeg mig at fokusere på det ydre (meget mandigt, hva?)

Næhhhhh

Tankeløst......

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-07 19:49

Selv om vi alle har en mening om hvilken en der er bedst kommer man ikke uden om at de er ret skrøbelige. Her har Abook så lavet en der skulle være mere hårdfør

http://www.herashop.dk/product.asp?product=418&sub=17&page=1

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 14-05-07 22:58

Citat
Næhhhhh

Tankeløst......

Når jeg køber bil, så går jeg ærlig talt også mere op i sikkerheden ved eventuelle uheld end hvor stor motoren er, hvor hurtigt den kan accelerere fra 0 til 100, etc... Så jeg har det fint med også at være "tankeløs" når det kommer til køb af bærbar...

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 14-05-07 23:02

Citat
Selv om vi alle har en mening om hvilken en der er bedst kommer man ikke uden om at de er ret skrøbelige. Her har Abook så lavet en der skulle være mere hårdfør

Det er et spændende link... Den må jeg vist kigge nærmere på!! Havde i forvejen forestillet mig i størrelse 14", så det passer jo meget godt!!

-kabl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-07 23:03

Det var dog en utrolig dårlig sammenligning....

Køber du også 1 liter flødeis fremfor 1 liter fløde (hvis det er fløde du skal bruge)....

Du kunne jo tabe den på vejen hjem.....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:09

.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 14-05-07 23:11

Citat
Nu hjælper det jo ikke så meget at have en svensknøgle i lommen hvis man skal bruge en skruetrækker....

Citat
Det var dog en utrolig dårlig sammenligning....

Køber du også 1 liter flødeis fremfor 1 liter fløde (hvis det er fløde du skal bruge)....

Du kunne jo tabe den på vejen hjem.....

Det var dig selv, der startede med skruetrækkeren... Nå, men hvis du ikke har noget at supplere med i forhold til det oprindelige spørgsmål, så skal jeg venligst bede om ikke at spamme min tråd mere... På forhånd tak.

-kabl

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:12

.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 23:23

Får det aldrig ende????

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 23-05-07 18:44

hvis man har en ordnilg taske så kan du købe alle bærebare (ungå de skrøbeligste som abbel (æblet) ) har selv en taske som er en alukasse det koster mere end en normal taske men de kan holde til en del mere end de alm ( http://bygpc.dk/ProductDetail.asp?ProductID=3089 ) (MAN KAN også købe den andre steder men jeg har nemeste ved at finde den der inde)

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 05-06-07 07:42

Det blev en Lenovo fra Z-serien... Point til den første der foreslog en IBM...

-kabl