/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjemmelavet hundefoder.
Fra : Sallus
Vist : 5715 gange
442 point
Dato : 13-05-07 13:47

Jeg har, i samråd med vores dyrelæge, besluttet selv at lave mad til vores hund da han lider af lagermide-allergi. Nu har jeg så læst om noget vitamin-og mineraltilskud der hedder Vitabena. Er der nogen der ved hvad det indeholder og ellers har erfaring med det? Jeg kan ikke rigtig finde noget om det på nettet.
M.V.H Sallus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-07 14:13

Næ, jeg tror, at Vitabena er udgået...
Prøv at søge på Provit i stedet.

Men du kunne også prøve med Wolles Dogpower, der er et naturligt kosttilskud. Tidligere hed det Wolles Wow. Det smager godt, -siger Silke...

Hvad er det for en hund du har? Race? og alder?

Hunden skal vel have et basisfoder af f.eks. kød og skyllede ris. Og derudover vitaminer og lignende kosttilskud.

Du kunne også gå over til "BARF"..

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 13-05-07 15:20

Hej
Efter sigende, dvs flere af mine hundevenner, skulle det være rigtig godt med "Barf". Jeg har hørt om flere hunde, der er blevet kureret for allergi mv med denne form for fodring.
Du kan læse mere om produkterne, mulighederne og sammensætningen på www.barfcenter.dk
Maden kan købes der´, men du kan også sagtens selv lave det.
Havde jeg bedre forhold ville jeg selv Barfe, men jeg synes det kræver en stor fryser, så man ikke skal stå og tilberede hver´ dag.
Held og lykke med det !

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-05-07 15:22

Han skal ha` 1/3 kød, 1/3 grønsager og 1/3 kartofler. Blev frarådet ris og pasta, da det kan være svært at styre rent vægtmæssigt. Blev rådet til at gi` en fiskeolie-kapsel dagligt, men hun sagde at de ikke havde så stor erfaring med vitamintilskud. Hun sagde dog at jeg kunne supplere med en børnevitamin et par gange om ugen. Han er en Flat Coated Retriver. Det ser umiddelbart ud som om han fungere godt på "menneskemad" der er bare lige det med vitamin- og mineraltilskuddet jeg er lidt usikker på.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-07 15:29

Jamen han FÅR jo en vitaminpille... Det er ok..

Og kosten er helt fri for støv/lagermider. Det er det vigtigste.

Men du slipper nok ikke for ekstra rengøring hvis du vil undgå at give ham skadelige binyrebarkhormoner eller lignende... (f.eks. Medrol)

Han får jo lige så god mad som jer andre..

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-05-07 15:48

Jamen hvis en vitaminpille er nok, så er jeg da glad, det var bare hvis der var andet han evt. kom til at mangle.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-05-07 16:12

Jeg har også været inde og kigge på BARF-fodring, men som der også er andre der har været inde på, så kræver det jo en del fryse-kapacitet, og den er jeg desværre ikke i besiddelse af. Men hvis han så kan få det godt på "menneskemad" suppleret med lidt fiskeolie og en vitaminpille, så er det jo til at overskue.
Mange tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 13-05-07 17:07

Min hund får tilskud af Fiskeolie fra Oliver´s. Efter han er startet på olien er der en væsentlig forskel og forbedring på hans pels, og det er nok også godt for mange andre ting, som for os mennesker
Det er nemt at dosere med en pumpe. Det lugter heftigt, men min hund er vild med det ovenpå maden.
Bare en ide´, hvis det virker med en kapsel for Jer er det jo fint. Om der er den store forskel ernæringsmæssigt ved jeg ikke........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-07 17:35

Jaa, Silke får også fiskeolie fra Olivers...

Fiskeolien hedder "Omega 3 Boost" og koster 105 kr. for en hel liter. Den er rigtig god. Og det er nok billigere end at give kapsler.

Silke får også ølgær, der er et b-vitamin-tilskud. Den køber jeg i "Maxsø" i Rødovre. Jeg tror det er noget med 35 kr for et kilo... Som rækker rigtig længe. Og så får hun lidt Wolles Dogpower.
Og så får hun en luxus-tørfisk hver dag.. De bedste fra "SuperBest".

Men det er meget et spørgsmål om, hvad DU , Sallus, synes, at der skal bruges af penge på tilskud.
Hvis du selv lever af de billigste fødevarer fra Netto og Aldi, så synes jeg det er pip at købe dyre tilskud til din hund.

Dyrlægen har givet dig råd om det helt grundlæggende. Alt andet er "ekstra".
Men det betyder ikke, at det er "penge ud af vinduet". Det er bare ikke strengt nødvendigt, hvis din hund ellers er sund og rask.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 18:31

Hvis dyret er overfølsomt for alt det, der følger med diverse tørre langtidsprodukter, skal du naturligvis holde dig fra alle de dårlige råd der er givet her om diverse tørt tilskudsfoder.
De er med diverse bærestofer af mel eller lignende. Det kan godt være at det er fint til deres hunde; men din tåler det åbenbart ikke.
Hunde lever fint af menneskemad, og har kun godt af lidt supplerende levertran og vitaminpille; men ikke mere end dyrlægen anbefaler. Visse vitaminer er giftige i overdosis.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-05-07 21:51

Med hensyn til hvad vores budget er til mad, så tror jeg det ligner de fleste andres, så det er såmænd ikke fordi jeg ikke vil ofre det der skal til, men som transor siger, skal jeg jo også passe på hvad jeg fylder i hovedet på ham.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-07 13:37

Hvis man vælger at bruge kosttilskud, natur- eller håndkøbsmedicin -til sig selv eller til sin hund- så bør man nok altid tage en snak med sin læge/dyrlæge om det.

Jeg tror også, at du gør mere gavn ved at koncentrere dig om at indrette dit hjem så der er mulighed for nem -og grundig- rengøring.

Puu, jeg misunder dig ikke, --men hvad gør man ikke for de kære dyr...

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 15-05-07 11:29

Birgitta : Hvad er grunden til, at du giver din hund ølgær, er det også pga pelsen ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-07 14:44

Dels pelsen, men også fordi hun har haft en del problemer med potesvamp. Og en anden retriever-ejer fortalte mig, at ølgær var et godt middel mod potesvamp.
Ølgær er kilde til en række forskellige B-vitaminer.

Dyrlægen siger at ølgær er uskadeligt, så Silke får nu en spiseskefuld om dagen. Og jeg bilder mig da ind, at det har hjulpet. Lige nu har hun i hvert fald ikke skyggen af svamp. Men det kan jo også skyldes årstiden. --Men jeg synes nu heller ikke, at vinteren og foråret har været så slem som de tidligere år.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 15-05-07 19:13

Ja når dyrene først er inden for døren, så vil man gøre ATL for dem.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 16-05-07 08:08

Hej

Min hund har samme allergi, vi er nu i behandling og det hjæler. Den klør sig faktisk ikke mere. Vi fik også at vide at den godt kunne tåle feks gulerødder og kartofler, men det fandt vi ud af at ikke kunne, så idag får den udelukkende en speciel allergifoder(tørkost) tabletter hver 3 dag og en sprøjte en gang i md. Og den er helt som før. fakisk ingen bivirkninger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-07 15:02

jojoee, hvis det er binyrebarkhormon din hund får (Medrol, Prednisolon el. lign.) så HAR det en rigtig god effekt på allergien. Faktisk kan hunden leve helt som før, med medicinen.

MEN hundens immunforsvar bliver nedsat og man risikerer at hunden efter nogle år får dødsensfarlige sygdomme.

Min Ramses d. 2. fik prednisolon i knap 3 år. Så en dag var han snottet, -med rigtigt tykt slim flydende ud af næseborene. Han fik antibiotika og blev tilsyneladende rask igen. Men 14 dage senere fik han næseblod.
Nu blev han grundigt undersøgt i snuden, for dyrlægen sagde, at det enten var svamp eller også var det kræft. Han var kun lidt over 3 år.
Det viste sig at være svamp, som han KUN kunne blive angrebet af fordi hans immunforsvar var svækket på grund af prednisolonen.
Behandlingen af svampesygdommen skal jeg spare dig for. Men det var dyrt, langvarigt og meget ubehageligt.
Og samtidig måtte prednisolonen selvfølgelig stoppes.
Det var først på DET tidspunkt at Ramses blev priktestet for at vi kunne finde ud af, præcis hvad han ikke kunne tåle. Og det var så støv- og lagermider. Der var en ting mere, som jeg ikke lige kan huske.
Men vi påbegyndte desensibilisering med ugentlige indsprøjtninger af "vaccine" lavet specielt til ham. Efter ½ år begyndte der at komme en bedring. Og nogle måneder senere var der ikke mere tegn på allergien. Og han fik på det tidspunkt kun indsprøjtninger en gang om måneden. Endelig havde han fået en tyk pels igen og han så ud til at trives på en sund måde.
---Så blev han syg igen. Han mistede lysten til mad og ture og var frygtelig træt.
En blodprøve viste, at han havde en voldsom anæmi. Og den mest effektive kur mod den anæmi var..... massive doser af prednisolon hver dag i 14 dage.
Det fik han så. Og i 14 dage var han helt frisk igen.
Så stoppede vi med pillerne. Og 3 dage senere var han SÅ dårlig, at jeg grædende måtte ringe til dyrlægen og bede hende om at komme og aflive ham.
Da dyrlægen undersøgte ham sagde hun, at han faktisk var døende. Han ville kun have levet få timer mere...
Han havde fået den dødsensfarlige Autoimmun Hæmolytisk Anæmi, som også nogle gange rammer hunde, der har fået for meget løg.
Ramses blev 4½ år.

jojoee, binyrebarkhormon er som et mirakelmiddel. Hunden virker HELT rask og glad... Men der er nogle gange alvorlige langtids-bivirkninger. Man skal være forberedt på, at hundens liv måske bliver drastisk forkortet.

Hvis det ER binyrebarkhormon (prednisolon, medrol el. lign.), din hund får, så prøv selv at Google på ordet.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 17-05-07 14:24

Birgitta. Det er ikke binyrebarkhormon den får, men i stedet et cytostatika stof. ved navn atopica.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-07 15:24

Puuuuh... jeg var egentlig godt klar over, at man var begyndt at bruge cytostatika i stedet for binyrebarkhormon.......

..Det er stoffer, der også bruges ved f.eks. organtransplantation for at undgå at det indopererede organ afstødes.

Måske er langtidsbivirkningerne ikke lige så hyppige som binyrebarkhormon. Men de bivirkninger, der KAN være, er bestemt alvorlige nok.

Forhåbentlig er årsagen til at man bruger cytostatica i stedet for binyrebarkhormon at bivirkningerne er færre og mildere.

Forhåbentlig er årsagen ikke økonomisk...

I hvert fald skal man være opmærksom på at hunden ikke har infektioner af andre årsager, da de kan udvikle sig voldsomt.
Og der er en øget tendens til sukkersyge, så man skal holde øje med det også.

Og så skal man liige have en snak med dyrlægen inden hunden bliver vaccineret.. For visse vacciner går ikke sammen med cytostatica.

Uh, altså... det ER ikke sjov med en kronisk syg hund.......

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 17-05-07 15:25

Hej Birgitta.
Tak for dit svar mht ølgær, det vil jeg skrive bag øret.
Fra menneskeverdenen ved jeg også, at der er et utal af kedelige bivirkninger efter brug af div. prednisolon i større mængder. Præparatet bliver alligevel ordineret i flæng, og lidt for rundhåndet efter min mening. Hvis lægerne er i tvivl om en diagnosestilling er det altid godt med lidt Prednisolon præparat........ Det tager det meste, men også det gode helbred, - ofte. Nå, et lidt surt opstød efter dårlig behandling.
Føj for en historie om din tidligere hund!!!!! - Stakkels ham.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 23-05-07 18:52

Som jeg tidligere har skrevet at jeg har besluttet at min hund, en Flat Coated Retriver, skal ha` hjemmelavet mad. Nu er der jo så sket det at han har tabt 2 kg på 14 dage. Dyrelægen siger at han skal ha` ca. 200 g kød om dagen og tilsvarenede kartofler og grønsager. Jeg syntes ikke det lyder af så meget med kødet. Eller hvad? Er der nogen der ved noget om mængden?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-07 01:04

[CITATcytostatika][/CITAT]

Det er da celledræbende medicin man fortrinsvis bruger mod visse kræftsygdomme (kemoterapi) og er noget meget giftigt stads, så jeg håber da dyrlægerne også udleverer de retningslinier der er om forholdsregler i forbindelse med omgang med cytostatika medicin og "patienterne" der er i behandling med det:

http://www.at.dk/sw13153.asp

Og så til kartoflerne:

Du bør sørge for, at hunden ikke får rå kartofler

Citat
Kartoffelplanten og rå kartofler

Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Forgiftningen er dog oftest mild, og det er således ikke sikkert at hunden udviser tegn på forgiftning. Dette skyldes at stoffet solanin optages meget dårligt af hunden, ligesom det ofte omdannes til mindre giftige stoffer, der hurtigt udskilles fra kroppen. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed. Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund.

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

Citat
Hjemmelavet foder til voksne hunde

2,5 kg kogte kartofler

500 g stegt/kogt magert kød eller fisk

5 spsk. vegetabilsk olie

1 knivspids salt

Dagligt vitamin-/mineraltilskud, som dækker hundens daglige behov. Det anbefales at rådføre sig med sin dyrlæge.

Kødet/fisken tilberedes og hakkes i småstykker. De kogte kartofler pilles og skæres i småstykker. Den vegetabilske olie og kødet/fisken tilsættes. Det hele blandes godt sammen, dækkes til og opbevares i køleskabet.

Mange hunde synes bedre om foderet, hvis den daglige portion varmes op.

Vitamin-/mineraltilskud gives dagligt ifølge producentens instruktioner på emballagen.

Fodringsvejledning

Hunde under 5 kg 150-300 g

Hunde 5-10 kg 300-450 g

Hunde 10-25 kg 450-1000 g

Hunde 25-40 kg 1000-1500 g

fra http://www.vdk.dk/content/FODRINGAFHUNDE.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 24-05-07 17:59

Mange tak dova. Det ser da umiddelbart ud som om 200 g passer meget godt. Nej jeg ved godt at de ikke tåler rå kartofler. Tusinde tak for hjælpen.