/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Køns- og farvebestemmelse
Fra : Mette_arpe
Vist : 1561 gange
100 point
Dato : 12-05-07 19:10

Hejsa med jer,

Opretter lige en ny tråd.

Overværede jo fødsel af 5 skønne killinger i nat hos vores hunkat, - og nejj for en oplevelse, behøver jeg sige, at jeg er forelsket?

Nå, men ved jo at det er svært at kønsbestemme sådan nogle, men er jo MEGET interesseret. Jeg kan godt se, at der er forskel på dem derude, - men tør ikke udtale mig om, hvad der er hvad. Jeg har ledt og ledt på nettet - har fået et enkelt foto, hvor de viser forskellen på en killing (han kontra hun), og har også læst mig til, at hvis en kat er trefarvet - så er det med 100% sikkerhed en hunkat - er dette korrekt??? I så fald ser I mig juble vildt over hele huset :) For så beholder vi sgisme en af killingerne (hvis jeg lige kan få overtalt manden).

Hvad med farverne? Altså nu er jeg jo amatør med hensyn til farverne - men et gæt på dem uden at jeg kan kategorisere dem korrekt er:
en hvid med lidt sort og rød
en hvid med lidt creme
en trefarvet (den er næsten helt sort med lidt rød og hvid) (MIIIIN - manden har vist givet sig :))
to røde med hvidt (den ene mere end den anden).

Jeg vil vente et stykke tid med at tage enkeltfotos af dem - de har fred og ro nu og mor Mel ligger og storspinder inde i kassen med dem. Hun er låst (så vores børn ikke bare går derud) ude på vores toilet her ved stuen, hvor der er rimelig lunt og hun har det hele derude.

http://peecee.dk/?id=45207 Søde killinger - hele 5 stk.
http://peecee.dk/?id=45208 Taget ude på badeværelset - hvor de råhygger.
http://peecee.dk/?id=45209 Dette er taget ca en time efter den sidste killing er født :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-05-07 19:24

Hvid og rød kan sagtens være hankatte.
Hvid, rød og sort er hunkatte - efter min erfaring. jeg aner ikke hvorfor men sådan ser det ud til at være.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 19:27

Hej Valde,
Jeg ved skam godt at hvid og rød kan være hankatte - mig bekendt er de mere sjældent at de er hunkatte (dvs. helt røde).
Jeg var interesseret i at få det bekræftet med en kat der er 3-farvet - om den altid er en hun

Jeg har haft en hvid hankat

Kommentar
Fra : lismormor

Dato : 12-05-07 19:33

hej valde tillykke med det og ja du har helt ret når en kat er trefarvet er det en hun kat

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-05-07 19:39

Jeg har aldrig set en trefarvet hankat. jeg er født på landet og har set masser af katte. helt røde hankatte er der masser af. hvid og rød kan være hvad som helst En helt hvid kat siges at være døv!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-05-07 19:53

I gamle dage hed det, at hvis en trefarvet kat er end en dreng, så skal den afleveres til kongen - fordi de er sååååå sjældne!

Så hvis det skulle være en dreng, så er den uhørt mange penge værd hos katteforskerne...

Så tillykke med din nye killing - og selvfølgelig også med selve "mor-moderskabet".

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-05-07 19:56

Og sikken en flot mor!

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 20:07

Hejsa igen,

Jeg måtte lige læse min egen sætning igennem igen - for blev helt forvirret over jeres svar, - troede jeg havde skrevet, at jeg troede, at det var en hankat, - men det havde jeg heldigvis ikke

Den sorte 3. farvede HUNkat - hun bliver her hos os :) Jeg er SÅ forelsket i hendes udseende og lille kønne fjæs!

Og tak for hilsnerne om moderen og ungerne :) Vi er lykkelige for dem alle!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-05-07 21:10

I flg. vores dyrlæge, så er trefarvede NÆSTEN altid hunkatte. Men der KAN være en enkelt undtagelse.

Hvor er Mel dog flot. Og killingerne er jo uimodstålige, som killinger er. Fatter ikke, nogen kan få sig selv til at pine sådan nogle. Hvad er det nu for en race Mel er?? Der var noget om, hun var en blanding, var der ikke?

Til lykke med killingerne.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 21:14

Hejsa Jette,

Mel hun er en Norsk SKovkat uden papirer. Vi har "kun" haft hende i halvanden uge nu - men sikke en dejlig kat! Hun opfører sig som om, at hun altid har boet her! En rigtig "mors kat" :)
Hun har boet ved en gammel dame, som ik ku magte sine katte mere (der var 2 maine coons også - en af hvert køn), så en anden familie tog dem ind til formidling, og så overtog vi Mel. Kunne bare ikke stå for hende.
Mel trænger gevaldigt til et bad (allerede inden fødslen) og en grundig ordning af pelsen - men vi ville ikke gøre noget før efter hun har født og venter en rum tid endnu.
Der ser også ud til, at hun har gået med et halsbånd - for pelsen omkring hendes hals "bærer præg heraf".

Så nej - iflg. de oplysninger vi har fået så er hun ikke en blandingskat - men det er killingerne idet faderen er en maine coon. Men søde er de jo alligevel :)

Tak for lykønskningen! Ja de er skønne - fatter heller ik at nogle kan gøre sådan nogle søde uskyldige væsner noget! Jeg er da bare forelsket til op over begge ører :)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-05-07 21:28

Hun er godt nok flot. Sjovt nok, så ligner hun meget vores hunkat - hun mangler bare en plamage hen over ryggen. Og så er vores hunkat altså en helt almindelig "hjemmestrikket". (nok med noget Siameser) En meget kær mis, men lige så bestemt som hun er kær. Og så bruger hun en mund, der siger spar to. Du godeste, hvor kan hun snakke løs. Men det er nok killingerne, der har sat sig fast som blandingskat. Så har jeg bare overført det på Mel.

Men jeg tror da lige, jeg har fundet ud af, hvilken kat jeg skal have næste gang. Det er første gang, jeg ser racen i hvid - eller næsten hvid. Men er der en, er der jo nok også flere. Men det må vist vente, til de andre er kommet i kattehimlen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-05-07 21:38

Hej Mette.

Du har fået 3 drenge og 2 piger.

Citat
en hvid med lidt sort og rød
en hvid med lidt creme
en trefarvet (den er næsten helt sort med lidt rød og hvid) (MIIIIN - manden har vist givet sig :))
to røde med hvidt (den ene mere end den anden).

sort/rød = pige + det hvide (lidt sort)
creme = dreng + det hvide
sort/rød = pige + det hvide (meget sort)
rød = drenge (2 stk.) + det hvide

Drenge har stor afstand mellem kønsdelene, kan føles en lille tap eller bule mellem bagbenene.
Piger har lille afstand mellem kønsdelene, kan ses en lille revne nederst, når de tisser.
Flotte billeder du har taget!

Har du set mine billeder, som du efterlyste? Har lagt lidt flere ind i dag.

http://picasaweb.google.dk/CLIPPERCAT

MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 21:42

Hej Jette - og jer andre :)

Vi har også flere gange stået og sagt, at NU skal vi IKKE have flere katte!!! Men ak - der er altså tomt her når man er vant til katte omkring sig :)

Vi har lige tjekket køn - manden giver mig ret (der er 4 der ligner hinanden mens de ik ligner den sidste), - og det er helt sikkert 4 prinsesser og 1 prins :)

Det er helt vildt. Vi har slet ikke sat dem til salg - og gør det ikke før om ca. 4 uger. Har ikke travlt - men har vist fotos til venner og bekendte, og det ser ud til, at der allerede er rift om 3 af kattene (især de røde). Den sorte (3-farvede) BLIVER her :) Manden gav sig :) JUBIIIII! Og så er der kun 1 som der ik er nogle rift om (endnu) (hvid med kun lidt creme på hovedet af hvad vi kan se - og en hunkat).

Jeg har ellers en knap 1 årig perser/colorpointblanding (hunkat) gående som vi nok er nødt til at søge nyt hjem til. HUn bliver stresset af vores yngste barn (søger selv de to store) på 1 år, og har i nu 4 mdr. rendt og småtisset i hjørnerne og det er vi ærligt trætte af :( det er også synd for hende! Hun er ellers MEGET rolig, og kælen og har et fantastisk sind!! Flere har budt på at "noget" stresser hende, - og det må så være vores yngste barn - samt vores maine coon killing.

Vi kan bare ik tage os sammen til at sætte hende til salg. Vi ønsker ikke at se hende i de forkerte hænder :( Ej heller hos en "ikke-kattekender". ÆVÆV!

Nå, det var et sidespring. Nu vil jeg have en kop kaffe :)

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 21:45

Hej Akle,

Jeg kan desværre ikke give dig ret. Der er kun EEN i kuldet og det er en af de rød/hvide (de er hvide i hovedet og stribede ned af benene) som har lang afstand forneden, og de andre ligner slet ikke den. Det er helt tydeligt lige nu :)

Jeg vil lige ud og se om jeg kan få lov at tage enkeltfotos af dem fra oven.........hun spinder hver gang man er derude :)

Så sætter jeg nye fotos ind!

Jeps har set dine fotos - NØJJJ det er lækre katte - er det en Whiskas kat????? Savle savle :) Tillykke med den nye!!

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 22:28

Så har jeg fået fotos lagt på nettet..........

I kan se dem alle her - og lidt ekstra :)

http://s173.photobucket.com/albums/w64/Minuet_photo/

Det er da komplet UMULIGT at tage fotos af sådanne små jamrende babyer!!!
Mel var da også lige med henne og kigge hvad jeg lavede (sad lige ved siden af hendes hule, hvor hun har killingerne inde), - og den første skreg så højt, at hun demonstrativt tog den fra mig og gik sin vej

Den 3-farve (er den sort/hvid/rød ??) er helt klart en beholder - kan da ikke stå for det "fjæs". Nok lidt svært at se på fotos (de gider ik holde hovedet stille), men den har meget skarpe aftegninger i hovedet :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-07 00:11

Med vel overstået fødsel og de søde små missebebser

Det kan være svært for uøvede at se forskel på killingerne når de er nyfødte.

Trefarvede kan være hanner, men det er oftest hunner.

Hvis du skal tage billeder af bagenden på dem, så det er nemmest at se om det er han eller hun, skal du lægge killingen på maven i håndfladen så bagbenene "hænger udenfor" og løfte op i halen på killingen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-05-07 00:33

Hvis katten er 3 farvet, kan det KUN være en hunkat. SKULLE det være en 3 farvet HANkat, så er han

steril. <--------------------------------

Det er kromosoms bestemt.

Hvis en kat har to forskeligt farvede øjene, det ene er blåt, så er den døv på det ene øre.
Mystisk mystisk...

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 13-05-07 10:43

Hej Dova

Vi vil se om vi kan tage fotos af bagenden af dem senere i dag.
Min mand holdte dem på den måde du beskriver (på maven med bagbenene udenfor) da han kiggede - og der blev kigget grundigt + sammenlignet + set på et foto jeg fandt på nettet.

VH
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-05-07 23:59

Til Trine08
Du burde sætte dig lidt grundigere ind i sagerne.
1) Trefarvede katte KAN nogle sjældne gange være en hankat, og den KAN i nogle endnu mere sjældne gange også avle. (Se mit indlæg længere oppe på siden her).
2) At 'Oddeyede" katte skulle være døv på det ene øre hvor den har det blå øje, er en kæmpe skrøne eller overtro, om du vil! Det er totalt hvide katte, der muligvis kan være døve, dog ikke altid! Dette skal katte teste for (hørelsen) inden event. salg (indenfor racekattesporten).
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-07 00:33

Hej Mette.
Jeg holder stadigt på, at du har fået 2 piger! Resten er drenge!
Nr. 1 født; denne er også 3-farvet, selvom den er mest hvid, da den både er rød og sort/grå. PIGE
Nr. 2 født; denne er mest hvid, men med en rød(ikke creme) plet på hovedet. DRENG
Nr. 3 født; Rød med lidt hvid. DRENG
Nr. 4 født ;------- " -------- DRENG
Nr. 5 født; trefarvet, sort, rød hvid. PIGE

Det hvide er ligegyldigt i denne sammenhæng hvad kønsbestemmelse angår.

Dejlige katte-hygge-omgivelser du har omkring dig!

Et lille tip i de første uger: Det er en god ting at kontrolveje killingerne på en 1 grams køkkenvægt eller lignende, så kan du let holde øje med hvad hver enkelt killing tager på i vægt. Ideelt 10 gram, flot 20 gram og for lidt 5-8 gram. Dog kan dette svinge lidt et døgn eller to fra killing til killing, når det er så mange. Det vigtigste er, at det rettes op det næste eller de følgende døgn.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-05-07 00:40

Hej Mette.
Glemte lige det sidste vedr. mit link til billeder.
TAK! - og ja, det er en såkaldt Whiskas kat. Jeg har altid så godt kunne lide dem, så endelig få jeg en af slagsen. Skal afhente den onsdag morgen. Det er en pige, og vi glæder os vildt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-05-07 00:46

Undskyld 'Trine08' - RETTELSE: ikke på denne side men ved nedenstående link. det første af Mette spørgsmål vedr. hendes kats farve og fødsel.
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=104041
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 14-05-07 11:25

Hej Akle,
Jeg vil simpelthen ikke give dig ret mht. kønnet af killingerne. Fastholder mine 4 piger og 1 dreng

Endvidere var dyrlægen ude ved os her til formiddag fordi jeg ville ha tjekket Mel. Endvidere bad min mand ham tjekke køn. Han kønsbestemmer til det samme som vi er kommet frem til....og det uden, at min mand først havde fortalt vores eget gæt.
Dyrlægen siger endvidere, at den ene røde er sjælden set idet det er en pige

Og ellers fik både mor Mel og killingerne ros

Nå men arbejdet kalder efter 4 sygedage.

KH
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-05-07 12:10

Hej igen.
Jeg har kønsbestemt dine killinger efter dine farveoplysninger, contra forældrenes farve. Da faderen er creme (måske rød) og hvid og moderen ikke har noget rødt, kan det IKKE lade sig gøreat få røde piger, fordi den røde farve er bundet til kønskromosonet X. (Det er derfor rigtigt at en rød pige er ret sjælden).Hvisder skulle være røde piger, såmå og skal der også være rødt på moderkatten!
Kig nu godt efter om du kan finde lidt rødt eller creme på hende.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 15-05-07 15:03

Hej igen Akle,

Jeg skal nok forsøge at kigge Mel grundigt igennem - men der går nok nogle uger før det sker, - for hun skal helt bestemt i bad først, men vil da være synd at gøre nu mens mislingerne er så små

KH
Mette

Godkendelse af svar
Fra : Mette_arpe

Dato : 15-05-07 15:06

Tak for svaret akle - ville gerne have givet point til 2 af jer, men da du har svaret mest og vi har haft stor glæde af dine svar, så får du dem :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-05-07 16:23

Hej Mette.
Tak for din godkendelse.
Hvis du ikke kan finde noget rødt på din hunkat, - så må du gerne fortælle mig det. (Brug bare 'privat indlæg').
Jeg har lagt mærke til, at din hunkat har meget orange øjne, som om hun er blandet med en hvid perserkat med orange øjne. En sådan kat havde jeg en gang, og der er arvegangen med farven rød, helt anderledes. Sjovt nok kan de hvide katte her, have en "regnfrak på", forstået på den måde, at de er genetisk røde under den hvide pels. Hvis dette er muligt at arve videre til en blandingsrace som din Melody, så kan forklaringen være denne, hvorfor du fik røde hunkillinger.
I så fald er det jo håbløst for en udeforstående, at kønsbestemme killingerne ud fra den gengse teori.
MVH Akle

I morgen tidlig skal jeg afhente min import BIBI