/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til lærred
Fra : ivanovic1
Vist : 444 gange
50 point
Dato : 12-05-07 18:40

Jeg skal købe et lærred, og i den forbindelse har jeg brug for hjælp Jeg skal primært bruge mit lærred til film. Her er så lidt spørgsmål

1. Hvilket format skal jeg vælge: 1:1, 4:3 eller 16:9

2. Hvilken "surface material" skal jeg vælge: Matte White, Glass Beaded, Metallic, PEC, Video Spectra, Gray Video Fabric, White Video Fabric, Rear Fabric eller PMMA? Hvad er egentlig den primære forskel mellem de forskellige?

3. Hvilken gain skal jeg vælge?

4. Vil I anbefale et elektronisk eller manuelt lærred?

5. Hvad med størrelsen, sider ca. 3-4 meter derfra hvor jeg vil placere mit lærred?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 12-05-07 19:06

jeg vel sige 4:3 til nr 1 for hvis du ser en 4:3 fil på en 16:9 så ser alle personerne små fede ud og nr 3 det er mere en sag om dovenskab vel du selv ta den ned eller vel du ha en maskine til at gøre det for dig
de andre spg kan jeg ikke hjælpe dig mig

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 60 point
Dato : 12-05-07 19:14

1. 16:9. De fleste film er i det format. Du vil blive træt af andet.

2. Lad være med at vælge gråt. Det giver umiddelbart større kontrast, men påvirker farverne. Kontrasten bør heller ikke være et problem, med en ordentlig projektor. Lad i det hele taget være med at vælge noget fancy mat eller "perlemor". Vælg en standard type. Det har jeg ihvertfald bedst erfaringer med.

3. Gain 1

4. Dit eget valg, men vælg et hvor opspændingen er i orden. Det er det vigtigste (og dyreste).

5. Så stort du har lyst til, og det kan faktisk ikke blive for stort. En tommelfinger regel er, at du holder et A4 ark ud i strakt arm, så passer det ganske godt (er ihvertfald minimum).

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 26-05-07 15:49

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-05-07 18:09

Velbekomme