/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
smerte i side
Fra : jes-a
Vist : 5749 gange
49 point
Dato : 12-05-07 18:11

Hej

Siden tirsdag har jeg haft nogle smerter i højre side lige under ribbenene. Det føles lidt som kramper eller sidesting. Det forværres når jeg går eller bevæger mig. Kan det være nyren eller tarmen. Jeg har engang fået fjernet galdeblæren, så den kan det ikke være.
Hvis det er kramper i tarmen, findes der så noget afslappende medicin eller helsekost? Det samme spørgmål til hvis det er nyren?

mvh

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 12-05-07 18:13

Jeg synes du skal gå til lægen

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 12-05-07 18:15

det kan være nyresten det er meget smertefuldt. men det kan også være meget andet

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-05-07 18:20

Nyrene sidder bagved og tarmene siddir foran har du ond foran eller bagved

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-05-07 18:27

Og ryger du måske drikker ???

dr.dem

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 18:31

Citat
Jeg har engang fået fjernet galdeblæren, så den kan det ikke være.

Får du noget for mavesyre, ellers kan det være problemet.
Det kan være alt lige fra vind, til en dårlig lever...
Men personligt har jeg IKKE oplevet det i DEN side af maven...

Ellers EN TUR TIL DEN LOKALE___Dyrlæge...

Citat
findes der så noget afslappende medicin eller helsekost

Dyrlægen FØRST,___ingen grund til at gøre skidtet VÆRRE.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-05-07 18:35

Citat
Dyrlægen FØRST,___

ja til en aflivning

dr.dem

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 59 point
Dato : 12-05-07 18:43

Selvom man har fået fjernet galdeblæren kan man stadig godt mærke lidt til galdesten ind imellem, men slet ikke de samme smerter som før.

Jeg har selv fået den fjernet også i 2003, men kan godt få lidt trykken i mellemgulvet, som da jeg havde galdeblæren. Men slet ikke lige så slemt, og jeg kan bevæge mig rundt samtidig. Det kommer typisk om morgenen når jeg pakker mine ting før jeg skal på arbejde.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 18:44

Citat
ja til en aflivning

Små ORD___tak.

Så vil jeg MED tak...

Citat
Bortset fra det, så har du vel ikke overbelastet RYGGEN,
i disse have tider.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-05-07 18:47

Citat
Så vil jeg MED tak...

vil du se på???????

dr.dem

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 19:34

SYND FOR DYRET:::: Gæt selv
Har prøvet det et par gange ______________ for MEGET.

Men IKKE ødelægge denne tråd...

Siger UNDSKYLD, men det kunne tænkes, at du havde været
i haven, og taget for - LIDT fat, eller TRÆNET - for godt...

Har selv samme problem, når vinteren er omme, og man tror,
at MAN _ bare kan det hele igen, HVAD MAN IKKE KAN.

Hvor man tror det er mavesår_ MED STORT,
men bare er RYGGEN, der bliver hurtig træt.

Men omvendt, har du smerter i ryggen o.s.v
kan det være mavesår/ lever/ bugspyt-kirtlen.

MEN TIL INGEN TID PRØVE MATAS

Da de intet ken der til DIN SYGEHISTORIE...

Såmænd bare det jeg ville sige/ skrive.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 19:41

BTW...

Tager du VISSE tabletter, så som Acetylsalesylsyre ''asperin''
Kan du GODT forvente dig smerter, men det burde sidde
i begge sider, eller ryggen, og brede sig ud til maven.
Er selv lige begyndt på dem, OG KAN MÆRKE_ MIN RYG
og ,min mave....

Om mit eget FRIVILLIGE VALG...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 20:11

Citat
Hvis det er kramper i tarmen, findes der så noget afslappende medicin eller helsekost? Det samme spørgmål til hvis det er nyren?

Der findes midler mod "næsten" alt.....

Hvilket/hvad der er brugbart i din situation ved KUN din læge.....

SÅ AFGANG - Det findes IKKE andre løsninger.....

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-05-07 20:11

Jeg har nu ikke nogen rygproblemer og har ikke arbejdet i haven. Smerten sidder foran, men nyren kan vel godt stråle ud. Har før haft nyresten, men det gjorde så også mest ondt bag på.
Det er forresten værst når jeg er sulten, men det siger vel ikke meget heller.
Men det ku da godt være jeg skulle en tur forbi min dyrlæge.

Klojs: kommer smerterne også hvis du dyrker noget fysisk aktivitet som fx at løbe?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-05-07 20:33

Det har jeg nu ikke lige oplevet, men jeg er nu heller lige den rette til at spørge om fysisk aktivitet, da det ikke er noget jeg dyrker hårdt

De "eftersmerter" oplever jeg måske højst en gang om måneden i snit. Men jeg vil ikke engang kalde det smerter, men en trykken eller noget der strammer som hvis man har slugt en for stor klump gulerod

Jeg vil selvfølgelig også sige ligesom de andre, at afhængig af hvor længe du har mærket smerter, bør du gå til din læge. Jeg ville nok vente til det har været rimelig regelmæssigt i et par uger.

Hvis det kommer når du har dyrket motion, kan det så ikke bare være sidestik ?

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-05-07 21:04

man kan vel ikke få sidesting i højre side. Det er der også lidt når jeg ikke bevæger mig.
Kan fødevareallergi give sådanne ssmerter.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-05-07 21:05

Hvilke smertestillende piller egner sig godt til mave/tarm, nyre og galde?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 21:10

Citat
Hvilke smertestillende piller egner sig godt til mave/tarm, nyre og galde?

Det fortæller din læge der gerne - efter en undersøgelse.....

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-05-07 21:49

kan dog fortælle at jeg tager ibumetin, men ikke hver dag. Kun en pille af og til, når skulderen er ulidelig. Pillerne virker sjovt nok ikke rigtig på disse smerter i bugen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 21:57

Citat
Pillerne virker sjovt nok ikke rigtig på disse smerter i bugen

Tja...

Hvis du syntes det er sjovt.....

Hver sine fornøjelser....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 12-05-07 21:58

Smertestillende virker sjældent på abdominalsmerter. Kun i de tilfælde vi taler nyre sten, inflammatoriske lidelser eller operative smerter
Så at hælde smertestillende ned i det du har vil være hul i hovedet.
Prøv en læge der har en chance for at behandle dig korrekt før du har selvmedicineret dig selv til den næste sygdom.

Beklager vi ikke kan løse dine problemer, men det virker fuldstændig tåbeligt at eksperimentere, før en læge har diagnosticeret dig. Når den del er klaret kan du jo så søge alternative behandlinger.

God bedring, Mette

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 22:05

Citat
ibumetin,

Har du dårlig LEVER_

PAS PÅ___

DET KOSTER VEL IKKE PENGE AT GÅ TIL EN LÆGE.

ELLER _____________________________________________gør det..Side_bemærkning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 22:10

Citat
DET KOSTER VEL IKKE PENGE AT GÅ TIL EN LÆGE.

Joooo

Men du slipper for at betale....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-05-07 00:24

Det kan være, hvis du har spist noget med for meget fedt. Det giver tit problemer med maven....

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-05-07 01:16

Næ, kan huske jeg spiste nogle kanelsnegle.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-05-07 01:23

Generelt, hvis man lever livet, med for meget usundt mad. Så kommer der tit sener fra maven, som mærkes meget slemt.
Men hvis man er meget usikker omkring smerter, så skal man snakke med sin læge om det....

God bedring

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 16-05-07 13:26

DET KAN STADIG VÆRE GALDESTEN, DER PASSERER UD AF LEVEREN ELLER GENNEM GALDEGANGENE I LEVEREN. DET KAN NOGLE GANGE VÆRE LIGE SÅ SLEMT SOM DE OPRINDELIGE SMERTER FØR FJERNELSE AF GALDEBLÆREN. DET ER MEGET INDIVIDUELT.

JEG SYNES GANSKE BESTEMT, AT DU SKAL GÅ TIL LÆGE - OG DU SKAL NOK BEDE OM SAMME SLAGS SMERTESTILLENDE PILLER/STIKPILLER, SOM DA DU HAVE GALDESTENSANFALD I SIN TID. MIN MOR HAVDE ET ANFALD I JULEN OG PILLER SOM SLET IKKE VIRKEDE, FORDI LÆGEN IKKE TÆNKTE PÅ GALDESTEN.

EVENTUELT ER DET NØDVENDIGT AT BLIVE SCANNET IGEN.

OG HVIS DU BEGYNDER AT BLIVE GUL I HUDEN ELLER DET HVIDE I ØJNENE, SÅ ER DET STRAKS DU SKAL AF STED.

Og lidt anatomi:

Galden dannes i leveren, som ligger over galdeblæren. I galden kan dannes sten både i leverens galdegange og i galdeblæren. Galdeblæren er kun opbevaringssted for galden, indtil der kommer føde (specielt fedtholdig mad) ned i tolvfingertarmen (fra mavesækken) - SÅ pumpes galden ind i tarmen for at være med til omsætningen af føden.

Efter fjernelse af galdeblæren forbindes galdegangene fra leveren direkte med tolvfingertarmen og selvfølgelig kan der stadig opstå smerter (OGSÅ STÆRKE) - nu bare anderledes, da galdeblærens pumpefunktion ikke er involveret.

Mange unge kvinder nu om dage får galdesten og får fjernet galdeblæren. Man mener, at det er på grund af vores kostvaner.

Jeg tror personligt, at det er en kombination af kostvaner og stress (cola stresser også kroppen både med og uden sukker, selv om det ikke indeholder fedt)..

FORTÆL OS HVAD LÆGEN SAGDE, NÅR DU HAR VÆRET DER!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 16-05-07 16:43

Ja, jeg vender tilbage. Har fået tid på mandag. Synes dog bare det lyder mærkeligt med galdesten, når ikke der er en blære længere. Sten kan vel kun dannes steder, hvor der er hulrum og ikke steder som rør hvor der hele tiden er gennemstrømning, og det er der vel i galdegangen.

Men vi må se hvad lægen siger.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-06-07 17:56

Ja, var jo ved lægen, som trykkede lidt på mig. Gav mig nogle gigtpiller mod galdeanfald. Hun mente det godt kunne være galdegangen der drillede, men det var svært at sige. Scanning kunne komme på tale.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 10-06-07 17:57

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 10-06-07 20:22

Jamen velbekomme da......

og tak for point - igen