/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
tapet under gipsplader
Fra : Rosalill
Vist : 2658 gange
100 point
Dato : 12-05-07 16:51

Jeg kunne godt tænke mig at sætte gipsplader op på mine vægge og give dem en overfladebehandling så det ser ud som pudsede vægge. Istedet for at fjerne alle lagene af tapet og pudse op igen.

Nu er spørgsmålet så hvad sker der hvis jeg lader den gamle tapet blive siddende under gipspladerne? Måske er der nogen, som har erfaring med det?

Rosalill

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 12-05-07 17:04

Umiddelbart sker der ingenting, men hvad er pointen? Det tager en krig at sætte gipspladderne op, spartle og grunde, det er dyrt og du vinder ikke noget i forhold til at dampe tapet af og lige friske væggen op.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-07 17:05

Der sker ikke noget ved at sætte gipsplader op på en væg hvor der sidder tapet.
Men hvis du sætter enkeltplade op på trælister bør der ikke være større afstand en 40 cm mellem listerne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-05-07 19:41

hvis dine vægge er malet med plasticmaling, kan du få en uheldig effekt i form af "en ekstra dampspærre", men ellers sker der ikke noget ved det. men hvis underlaget under det gsamle tapet er i orden, var det nok bedre og billigere bare at fjerne tapeten. hvis det sidder rigtig godt fast , sker der heller ikke noget ved at lade det sidde.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 11:58

Der er lige netop plastikmaling under en del af tapetet og derfor skal jeg også til at fjerne pudsen hvis jeg vælger at fjerne tapet. Nogle steder er der også gamle gipsplader der er jævnet med pollyfilla eller sådan noget, her er det næsten umuligt at fjerne tapeten.

trimare46 hvad vil der ske ved den uheldig effekt?

Det er min erfaring at det tager meget længere tid at fjerne hvert lille stykke papir før man kan begynde at pudse væggen. Derfor overvejer jeg den omtalte metode. Klart det er billigst at fjerne tapet og ordne vægge, det er et spørgsmål om tålmodighed og tid, begge er en mangelvare og livet er så kort.

e.c. tak for dit råd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 17:02

- og det er 40 cm mellem midten af listerne forstås. Så passer det også med engipsplade.

Kommentar
Fra : ihdk

Dato : 27-06-07 14:31

hej rosalill. Jeg er bestemt ikke enig med de andre indlæg.Hvis din væg er så dårlig som beskrevet,ville jeg uden tøven sætte en gipsplade op.En gipsplade er i dag 90x 240-260 og koster ca 40 kr pr stk.Det tager IKKE en krig at sætte dem op, en 1"x2" klemliste lodret, 30 cm afstand, 4 stk 75 mm skruer i hver, gips op - midt til midt på klemlisterne-gipssøm eller skruer- 2 g sandspartel og du er klar( husk at skære spartelkanterne af i hjørner, hvilket trækkes fra afstanden på listerne- ca 6 cm). Alternativ- en murer- hugge puds ned- pudse op igen- pris 12-15000 for en stue på 40m--gips = gør det selv- materialer = 3500-4000 kr , opsætning 1 dag for en fagmand -2 for en "gør det selv" mvh ihdk (IH Byggeservice Silkeborg)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 14:47

Øh hr. byggeservice....................4 skruer i hver gipsplade - er det ikke lige lidt nok.
Eller har jeg ikke læst det rigtigt.

Kommentar
Fra : ihdk

Dato : 27-06-07 18:37

hej e.c nej prøv igen. 4 skruer i hver klemliste. Gipspladerne sømmes/skrues med 20-25 cm afstand mvh ihdk

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-06-07 18:50

e.c

Jeg læser det som 4 skruer i hver klemliste, for efter gips op står der - midt til midt på klemlisterne gipssøm eller skruer.....osv.

Men jeg kan jo også læse forkert, tror det dog ikke.

Tak for dit råd ihdk.
Hvis man venter længe nok bliver man tilfreds med svaret

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvordan den uheldige bivirkning giver problemer. Jeg går ud fra at der vil kan opstå kondens, det kan der også imellem puds og dampspærre ikke? Det er ikke hele væggen der er malet med plastikmaling.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 19:09

Ok - så læste jeg forkert.

Men ikke al plastmaling kan ånde og virker derfor som dampspærre.
Gipsplader spærrer vist også for damp.
Dampspærrer skal jo vende ind mod det varme rum, så det du vil lave er vel godt.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-06-07 19:19

Gipsen virker ikke som dampspærre, den opsuger fugt, derfor dampspærre imellem væg og puds/mur.

Virkningen der bliver talt om er at der mellem plastikmalingen og plasten kan opstå kondens som ikke kan dampe af igen. fordi der er dampspærre på begge sider. Men vil der så blive så fugtigt at det driver.

Kan man så lade være med at sætte dampspærre op over plastikmalingen?

Kommentar
Fra : ihdk

Dato : 27-06-07 20:52

hej rosalill- sidste kommentar.HVIS plasticmaling virker som dampspærre, ville man nok gennem 35 år nok have set en tegning, hvor der stod: dampspærre eller plasticmaling, OG HVIS plasticmaling virker som dampspærre,kunne man kun male en trævæg på den ene side, da den ellers ville rådne, og HVIS plasticmaling er så vandtæt, hvorfor bruger man det så ikke udendørs?- nej vel- se at komme i gang og hold op med alle de unødvendige bekymringer( ring til teknisk forvaltning i din kommune, og spørg, om du kan bruge plasticmaling som dampspærre, og de dør af grin)mvh ihdk

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-06-07 22:25

hej Ihdk

Du har ret. Jeg tror ikke jeg vil ringe og spørge.

Men jeg har da set plastikmaling hænge i laser, og det ser da ud som om det er pga fugt. Altså ikke her.

Forøvrigt er der hulmursisoleret, skal der så også dampspærre imellem?