/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
sammen kobling af netværk
Fra : granslam
Vist : 937 gange
500 point
Dato : 12-05-07 13:24

hej

jeg har 2 ISPèr
4 pcèr
2 routere
1 switch
massere af netkort
et netværk Kørende nu
nogle af mine pcèr kørre via isp1 og andre via isp2

jeg vil gerne kunne tilgå det ene netværk jeg har fra alle pcèr
Hvordan skal jeg lige konfigurere det ? gerne en step by step guide

spg er sikkert simpelt men kan sq ikke lige hitte ud af det

Granslam

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-05-07 14:50

De routere du har hvor mange udgange er der på dem.

Vil du køre trådløst eller lan (kabel)?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-05-07 14:51

En router kan tildele op til 254 IP adresser ud fra 1 IP adresse.

Men svar lige på det første pørgsmål først så tar vi den derfra

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 12-05-07 15:01

jeg har 4 porte i hver router og de kan også køre trådløst alle pc KAN køre trådløst og lan
jeg vil gerne kunne tilgå netværket både trådløst og lan alt efter hvor jeg nu er i huset

håber du forstår hvad jeg mener

Granslam

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-05-07 15:13

Så kan du sagtens nøjes med den ene router. Den kobler du til din forbindelse og kobler den første pc op med kabel og logger på. Derefter logger du ind på routerens menu ved at taste i explorer
http://192.168.1.1 (det står i din manual hvad det nøjagtig er) . Derefter opsætter du derinde det trådløse, der er som regel en guide til det. Så er det tid til at se om du kan få forbindelse til det trådløse ved at logge på med en af de andre pcer. Når de så alle er på og det fungerer er det på tide at kryptere det så andre ikke får fornøjelse af det og logger ind på dit netværk. Det gøres lige ledes inde i menuen. Læs i manualen om hvordan det lige gøres da det er lidt forskelligt fra router til router. Efter kryptering logger du igen de forskellige pcer på det trådløåse ved at bruge den kode du tildelte netværket inde i menuen. Husk at gemme koden så skal den ikke tastes fremover når du logger på. Nu skulle det trådløse køre.
Så er det bare at trække kabler ud i de forskellige rum hvor du vil have lan netværk og oprette en forbindelse mere på hver pc så de har 2. Så kan du selv bestemme hvordan du vil logge på.

Hvis du så vil dele filer og printer m.m over netværket, kan du jo lave et lille lokalt netværk derhjemme. Hvis du kører XP er det bare at bruge den indbyggede guide der ligger i Netværksteder. Da kører du bare den og giver det samme navn til netværket på alle 4 pcer, men forskellige navne til hvert enkelt pc, Mår den er kørt på alle er det muligt at dele filer og printet m.m. simpelthen ved at højreklikke hvad du vil dele og vælge Deling og sikkerhed.

En lang smørre men ret simpel når du kommer igang

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 12-05-07 15:32

hej Fijala

jeg tror du har misset mit spg

jeg har et netværk som alle pcèr kan tilgå nu både trådløst og lan jeg har så fået et yderligere isp altså en internetudbyder således at jeg nu har 2 linjer ind i huset jeg vil gerne bruge den ene linje til 1 måske 2 pcèr og den anden linje til de andre pcèr
jeg vil gerne kunne tilgå den ene pc hvor jeg har alle mine filer som køre på linje 1 fra de andre pcèr som køre på linje 2

håber du nu ved hvad jeg mener

Granslam

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-05-07 16:11

Altså du har 2 udbydere? se så er det jo straks en hel anden sag. Da installerer du jo bare begge isp-er og så vælger du blot den forbindelse du vil bruge når du logger på.

Altså udbyder no. 1 til router no 1
udbyder no. 2 til router no 2

2 netkort i hver pc og kabler i fra begge routere så kan du logge på til både udbyder 1 og 2.
Opret derefter begge trådløse netværk som tidligere beskrevet. Log så på den trådløse forbindelse du ønsker der vil jo nu være 2 mulige og det kan jo ske på alle pcerne

Mon det nu var rigtigt forstået

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 12-05-07 16:36

jaa

men jeg vil gerne at jeg ikke skal logge fra den ene udbyder til den anden jeg skal vel bare konfigurere nogle iper jeg tænkte at jeg kunne bruge den switch jeg har til at lave et fælles netværk så jeg stadig kan være på udbyder 2 og tilgå udbyder 1 `(pcnnr1) s netværk alså så lige meget hvilken udbydre jeg er på kan jeg stadig se min pc nr 1
det er mere hvordan jeg konfigurere det

Granslam

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-07 17:38

din switch kan ikke koble 2 netværk sammen.
Det kan en router - men jeg er lidt i tvivl når 2 udbydere også skal kobles sammen.
Jeg mener det skal skal gøres via tunnel altså ud gennem internettet

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-05-07 10:50

hej e.c

har du nogen ide hvordan jeg gør det ?

Granslam

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 12:06

Næ - desværre har jeg kun overfladisk kendskab til at koble netværk sammen.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-05-07 12:07

okey tak

Granslam

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 22:18
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-07 19:29

at koble to udbydere sammen ved jeg heller ikke lige hvordan det kan ske, men dit netværk er vel principielt ligeglad med udbyderne, da det jo er et lokalt netværk som egentlig ikke behøver have en internet forbindelse.