/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lærkestolper og skolpesko
Fra : jorael
Vist : 6853 gange
100 point
Dato : 12-05-07 06:54

Min altan skal på den ene side bæres af to lodrette ca 110x110 lærketræsstolper. Jeg mente, de skulle stå på stolpesko; nu siger min tømrer, at det mest solide og pæneste vil være at støbe stolperne direkte ned i beton uden stolpesko. Kan man det, og hvor længe mon det vil holde - eller har tømreren ret? Har nogen erfaringer om dette? Kan det holde i 30 år, er jeg tilfreds.
Jeg har set en tidligere diskussion her uden at være helt sikker på svaret:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=66193

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 07:05

Lærk holder utrolig længe i jorden, i modsætning til eg f.eks. der rådner lige i jordoverfladen.
Jeg har trukker lærkestolper op , der har stået i jorden ca. 35 år de var stadig friske som nye under jorden

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-05-07 13:02

Dvs at den fugtighed, der findes i (ny) beton, vil ikke få lærestolperne til at gå til de første mange år?

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 12-05-07 13:05

din tømrer har ret i det er det pæneste og stærkeste ingen tvivl oom det, når det kommer til hvor længe det holder kan man ikke sige noget helt præcist, det kommer bla. and på hvor fugtigt der er lige netop der hvor stolpen står. ville selv i langt de fleste tilfælde vælge en løsning med stolpesko, men når det er sagt vil der også værer opgaver hvor jeg ville vælge den direkte nedstøbning. hvis din tømrer virker dygtig og leverer flot arbejde skal du stole på ham.
med venlig hilsen jens (der selv er tømrer)

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-05-07 13:23

Tømreren virker dygtig nok. Hvis det går galt om nogle årtier, kan man vel save stolpen over og etablere en stolpesko i noget nyt beton? Der er (naturligvis) tale om tung sibirisk lærk med tætte årringe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-05-07 19:37

man skal passe på ikke at gøre lærketræ til et vidundermiddel. det holder kun længe hvis det bliver plejet præcis som alt andet træ. desuden findes der utroligt meget dårligt lærketræ på markedet, men det sælges alt sammen som sibirisk lærk. det meste af det har aldrig set skyggen af sibirien.
jeg ville selv bruge en bjælkesko fra begyndelsen. det fordobler levetiden på dit lærketræ. og så grim er en bjælkesko da heller ikke. de fåes iøvrigt i flere forskellige udgaver, så overvej det lige en ekstra gang.
tømreren

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 12-05-07 20:04

jeg har ladet mig fortælle at man kan støbe op om den stolpe man sætter ned så vandet kan løbe af det forlænger levetiden, du laver nærmest en paraply af betonen med tolpen op i midten så løber vandet af. Det er et kompromi mellem de to løsninger du allerede har fået.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 12-05-07 20:10

jeg glemte at det der vist sker er at træet rådner ved jordoverfladen fordi det er evigt vådt og får ilt uden ilten ville det ikke rådne hvis du støber op så vandet løber af skulle det undgå at være evigt vådt du kan også her jeg set bore et 10 mm hul skråt ned i stålpen og hælde asfaltmaling ned i det og male det stykke der er under jorden med det men om du kan det med stammer der er bark på det ved jeg ikke, men er de afbarket kan du det også, hvor mange år det holder ved jeg ikke men gør du det hele skulle du være godt sikret

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-05-07 21:50

mit spørgsmål går ikke mindst på, om der kan ske forrådnelse af det stykke, der er ned i betonen. Afgiver beton fungt til træet? Eller er det kun i overgangen fra beton til luft, der er en risiko? Har nogen erfaringer med stolper nedstøbt i beton - holder de eller går de til?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-07 17:15

Det er sgu ikke vandet, du skal være bange for ved lærk. Det er FUGT, altså samtidig vand og luft. Helt neddyppet holder lærkestolper i over 2000 år (TOTUSIND ÅR), hvad mange fiskere ved Bodensøen har erfaret, når de sejler ind, hvor der er rester af pælebyer fra stenalderen. Men hvis træet bare er fugtigt, holder det ikke nær så længe. Det afhænger meget af fordelingen mellem splint og kerne i træet. Med de trækvaliteter, der er til rådighed, når man ikke selv har dyrket og skovet træet, vil jeg stærkt tilråde, at du sætter stolpesko under stolperne og udformer deres (stolpernes) nederste ende med en ret skarp nedadvendt kant, så vandet drypper af i stedet for at blive hængende som en film på en vandret flade. Og giv så noget oliebaseret træbeskyttelse.
Det var min lille fordom om tømmerhandlernes trækvalitet.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 15-05-07 22:44

Tak for svaret pbp_et og jer andre. Det lyder som om, stolpesko er det sikreste. Ulemperne kan klares med forskellige former for forstærkning, har jeg set.