/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Boot diskette til xp
Fra : stig54
Vist : 2058 gange
500 point
Dato : 11-05-07 20:50

i forlængelse af mit spørgsmål http://www.kandu.dk/Spg104159.aspx
hvor jeg bad om en boot diskette til xp, har jeg nu fået den hentet.
Jeg har prøvet en startdiskette, men den er jo i dos.
Jeg har hentet boot på windows siden og kørt den ind på cd.
computeren når til:
updating escd...success

verifying dmi pool data....

boot fra cd.....
herefter starter cdén med boot prorammet op kører et stykke tid og går i stå.
det samme er tilfældet med den originale xp home cd. Kører et stykke tid og går i stå.
Jeg har ikke mulighed for at køre en rep via cdén som der foreslås hvis jeg har hd som første bootdevice.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 21:16

Hvis du starter med dine 6 disketter og installerer med CD.

First boot = diskette
second = harddisk

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-07 22:18

6 disketter hentet fra hvor, jeg kunne kun finde en fil.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 22:26

Altså hvis du ikke kan installere XP direkte fra CD, så kan du bruge 6 stk startdisketter, som
så kan starte din XP.
Men er din XP bootbar så er det da det nemmeste.
Bootrækkefølgen skal så være:
First boot = CD
Second boot = HD

Når den genstarter kan CD blive liggende men der skal så ikke "trykkes på en tast" ved genstart

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-07 22:38

Det jeg mener er hvor kan jeg downloade de 6 cdér

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-07 22:38

Min xp er netop ikke bootbar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 23:12
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 00:13

ok refi det er jo den fil jeg har haft hele tiden, det er kun nu jeg ser at den skal køres ud på disketter.
Jeg kigger på det imorgen, ska først have den flyttet til en pc med diskettedrev med en usb pen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-07 10:10

Køreplan:
Sæt comp til denne boot rækkefølge i bios.
1. diskettedrev
2. harddisk

Fjern unødvendigt grej som printere ol.

Læg CD i drevet
Start med dine disketter 1-2-3 osv
Når Xp vil installere sig skal du lige rense din harddisk
Som du kan se af teksten - sletter du med " L " og følger anvisningen
Slet alle partitioner
opret en partition og vælg " NTFS "
Installer på den oprettede partition.
....................Hvis du vil have en ekstra partition D: så kan det laves bagefter.
Nu kører det bare derudaf

Eter indstallationen bør du " køre " den CD som hører til comp. utility/motherboard

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 13:13

Meningen var jo at jeg skulle ind så jeg ikke mistede det jeg havde liggende, skal jeg måske sætte den som slave i en anden comp. og tappe den først

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 13:24

Citat
Min xp er netop ikke bootbar

Er det ikke en original...... ???????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 15:08

jo den er original.
Hvis jeg starter normalt op får jeg fejlmeddelelsen: kan ikke finde drivers/isopnp.sys
jeg skal sætte xp cdén i og trykke på r for reparer, men den kører kun et stykke tid og går så i stå, cdén altså

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 15:10

du spurgte selv om den var bootbar det er den jo ikke når den ikke vil boote

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-07 15:27

Det lyder som om den er ridset eller defekt....

Bootbar "burde" den være.....

Hvordan gik det med disketterne... ?????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 21:01

Jeg har kun adgang til en computer der kan formatere diskettern i fat. Kan jeg bruge den når xp kører nfts?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 09:36

Ja da, det kan du godt.

FAT / FAT 32 / NTFS er bare måden at håndtere filer på.
For at kunne hente og lægge filer i et filsystem - skal man "stå" i et filsystem der er det samme eller højere. NTFS er højst.
Eks. kan en billed (abc.jpg) fil flyttes rundt i forskellige filsystemer uden problemer.

Det som XP startdisketterne gør er at lægge nogle drivere og et midlertidigt styresystem ind.

Men..........du skal ikke formatere nogen disketter.
Hent disketterne og GEM dem i en mappe.
Dobbeltklik på et af disketteikonerne i mappen - og den beder om en diskette.
Den formaterer selv disketten og lægger programmet ind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-05-07 12:39

ok tak. Så tør jeg gå igang, jeg vil nødig miste noget.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 22:11

Men hvordan ser din harddisk ud.
Hvad har du af partitioner
Hvor ligger det du vil gemme
hvad er det du vil gemme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-05-07 23:21

Windows ligger sammen med de billeder og den musik jeg (min datter) vil gemme

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 10:12

Hvis ikke du har en partition hvor du har lagt det du vil gemme ....................så forsvinder det.
Prøv lige:

Højreklik på denne computer
vælg administrer
vælg diskhåndtering
træk evt. billedet ud så det fylder det meste af skærmen

Nu kan du se hvad der er på din harddisk.
tryk på print screen tasten
åbn programmet paint
rediger > sæt ind
filer > gem som > (gem evt. på skrivebordet)
sæt filtype til JPG
Gem

Gå til dette sted:
www.peecee.dk
gennemse
find dit gemte billede
åbn
klik på opload

Nu skal du kopiere det der står i rammen
........................................................... hos mig er det >>http://peecee.dk/?id=45545

Så kan du vise hvordan din harddisk ser ud. (som du ser er der ingen personlige oplysninger)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-05-07 10:34

Hallo jeg kan jo ikke boote, comp. vil ikke starte
Kan jeg boote med de 6 disketter uden at miste noget på putteren????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-07 10:36

Citat
Kan jeg boote med de 6 disketter uden at miste noget på putteren

JA JA og atter JA

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-05-07 11:28

OK refi tak fordi du kom på banen igen, jeg blev lidt forvirret.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 17:11

Sorry - det var ikke meningen at gøre dig forvirret.
Men jeg reagerede bare ud fra det du skrev.
Jeg er lidt nervøs for om du har rigtig fat i det du laver.

Ps. Jeg sætte mig lige ud i kulisen og kigger med.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-05-07 18:41

Jeg har oprettet de seks disketter. på den sidste kan den ikke finde den ønskede sektor, men de første 5 gik fint igennem.
Nu har jeg sat datterens comp. til at boote først fra diskette defter hd.
Der sker det samme som da jeg havde sat den til at boote først fra cd med den originale cd i. Den starter lige op i diskettedrevet og går i stå.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-07 02:12

Jeg har ingen forstand på boot disketter og har ikke nærlæst alle indlæg, men fangede denne
Citat
Meningen var jo at jeg skulle ind så jeg ikke mistede det jeg havde liggende, skal jeg måske sætte den som slave i en anden comp. og tappe den først
ja det kan være en rigtig god ide at få disken tømt for værdier inden du gør for mange øvelser, måske er det allerede for sent med de forsøg du har gjort , har du læst tippet her: http://www.kandu.dk/tip16034.aspx med en Ubuntu live cd kan du se dine dokumenter i en Windows som ikke er startet, og eventuel brænde dem på en cd eller flytte dokumenter og billeder til en usb memory stik, måske sende dem som mail til en anden computer eller en backup server

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-05-07 05:53

Citat
Jeg har ingen forstand på boot disketter og har ikke nærlæst alle indlæg, men fangede denne
Citat
Meningen var jo at jeg skulle ind så jeg ikke mistede det jeg havde liggende, skal jeg måske sætte den som slave i en anden comp. og tappe den først

ja det kan være en rigtig god ide at få disken tømt for værdier inden du gør for mange øvelser, måske er det allerede for sent med de forsøg du har gjort , har du læst tippet her: http://www.kandu.dk/tip16034.aspx med en Ubuntu live cd kan du se dine dokumenter i en Windows som ikke er startet, og eventuel brænde dem på en cd eller flytte dokumenter og billeder til en usb memory stik, måske sende dem som mail til en anden computer eller en backup server

Og tjek så dine ram bagefter, man tror at der er sygdom i dem, du skal min. ha 128 MB helst mere, har selv været ude for det samme og skiftede alt untagen rammene og fik samme resultat indtil rammene blev skiftet ud så kørte det hele igen.
Selvom man kan se rammene i oplysningerne kan de godt være syge.
dr.dem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-07 09:28

Skal jeg blande Linux ind i det her, jeg mente jeg kunne flytte harddisken over i min egen comp. som slave og så åbne den og overføre de mapper der skulle passes på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 09:44

Præcis.....

Men hvad skal du så med bootdisketter hvis du allerede har et andet styresystem som master.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 10:43

Stig - jeg blander mig lige igen.

Jeg prøver at ridse op hvad du har og vil gøre.

Du har en harddisk med data som skal gemmes.
Du har en ny computer som kan gemme disse Data fra gammel comp.

Ja - hvis du sætter harddisk fra gammel computer i den nye computer som SLave, så
kan du hente data over i den nye computer.
Hent kun filer - dokumenter - billeder - ol.
Du må ikke forsøge at "køre" programmer på den gamle harddisk når den sidder som slave i den nye computer.

Når du har hentet alle dine filer - så lad os gå videre derfra.

Der kan kun være en SLave harddisk på et fladkabel hvor der sidder en MAster harddisk
Er du i tvivl så fortæl hvad der sidder på dine fladkabler i den nye computer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 10:47

Ja det begynder at blive lidt forvirrende hvad der EGENTLIG er meningen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-07 11:03

Meningen var jo at starte den op med boot dsketter på min datters egen comp. men det kan jeg jpo ikk derfor vil jeg prøve at sætte den over i min, det er meningen. Det prøver jeg. OK?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 11:39

Det er nok det sikreste, ja.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-07 12:02

Den er flyttet over og det viser sig at den er "konverteret" til filsystemet raw. Det problem har været oppe at vende i Kandu før jeg kan bare ikke huske om der kom nogen løsning på det jeg mener filerne er tabt. der står i egenskaber at filtypen er RAW og harddisken er tom. Kan jeg bruge undisker? Nok ikke når den er i RAW

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 12:09

Er den i RAW i den gamle comp eller er det i den nye som slave at den vises i raw.

Desværre betyder RAW at den er rå men det er ikke absolut det samme som at den ikke kan indeholde data.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-07 12:24

Jeg kan jo ikke komme ind på den gamle comp. så det er i den nye som slave den vises som raw.
Den vil gerne formatere drevet når jeg forsøger at åbne det. dreet er altså i RAW nu, men jeg tror filerne ligger der. Har været ude for dette problem før kan bare ikke huske eller fnde løsningen.
Jeg har hentet winhex men kan ikke lige se hvor jeg kanoverføre filer til pen eller andet drev. såvidt jeg forstår kan man flytte filerne og efter ny nfts formatering og installation af windows køre dem til bage igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-07 13:30

Filerne kan ligge der.
Det er sansynlivis "kun" partitionsoplysningerne som er "skæve"
Pc inspektor kan finde filer.
http://www.pcworld.dk/download/65/754
Til tider skal man formater i samme format som den var før.
og så lede efter filer.
det er muligt at du med denne CD kan komme ind og kigge på filer
................ http://www.kandu.dk/tip16034.aspx
Samme CD kan også håndtere din harddisk bagefter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 14:36

Nogen egentlig løsning findes ikke.....

Men det er da muligt at du med et recovery-program kan redde "dele" af det der er på den....
om det så er det værd ?????

Godt bliver det aldrig.....

Så en nyformatering er nok på sin plads her

Det kunne være mere interessant at vide HVORDAN det er sket..... !!!!!!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-05-07 07:20

Jeg ville også gerne vide hvordan det er sket, det skete også for mig selv engang, jeg måtte til sidst formatere hele disken.
Ubuntu vil ikke starte op. PC-inspector kører fint på min putter indtil den når den harddisk med waw så går den i stå.
Er der flere muligheder?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-05-07 07:47

I omtalen af Ubuntu står der at de fleste comp i bios er sat til at boote fra cd, min siger kan ikke loade fra bios, kan dt ændres

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 10:11

Citat
min siger kan ikke loade fra bios, kan dt ændres

Det bliver nok lidt svært da den ikke opnår kontakt....

Normalt sker dette "rawformat" ved at disken bliver afbrudt midt i sit arbejde....

Derfor sker det som ofte "kun" for stick og hukommelseskort (kameraer/telefoner).....

Men det kan også ske for harddiske ved strømudfald eller anden "brutal" afbrydelse.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 10:37

Når comp startes klikkes på en af disse taster under opstart.
DEL / F2 / F1 / F10 /
Den vil så åbne bios indstillinger
Og et eller andet sted kan der vælges boot rækkefølge.
First boot = CD/DVD
second boot = C: harddisk

Det er muligt at PC-inspector kan finde noget efter at den gamle HD er formateret i samme format som den var.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-07 10:47

RAW = rå = tom = ualokeret = uformateret
Denne betejnelse RAW vises også når partitions tabellen er gået i kludder.
Data på en harddisk slettes ikke, men overskrives af andre data.
Der findes også bedre programmer end PC-inspector som kan kigge dybere i harddisken.

Årsagen til denne pludselige tilstand kan være ombytning af drevbogstaver.
Eks. ved partitionering af harddisk inden installation af win200/XP/Vista hvor styresystemet kommer til at ligge på D: i stedet for C:
Windows styresystemer forudsætter normalt at have roden i C:

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-05-07 22:39

Det begynder at blive sjovt. Jeg tror på at harddisken har fået RAW ved en brutal afbrydelse.
Den ligger nu til jeg finder et godt program, desværre er jeg udelukket fra den gratis version af undisker da jeg tidligere ha brugt den, og der ligger åbenbart en fil på min putter der fortæller det for en ny download af den hjælper ikke , prøverperioden er udløbet.

Jeg har sat en anden harddisk i datterens putter, den kan jeg heller ikke komme ind på rigtigt. Føste gang gik den ind i den gamle win 98 der ligger der, men stoppede. Nu er det samme problem som med den første.
Jeg har tænkt på at bille batteriet ud tii biosén, og tjekke rammene. Lyder det fornuftigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-07 22:58

Det lyder som on HELE komputeren har det skidt.....

Mon ikke det var på tide at købe en anden....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-05-07 00:30

Nej refi dog ikke, den kører med helt nyt bundkort og processor. dog er rammene gamle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-07 00:32

Hvis jeg læser rigtigt så prøver du at sætte en harddisk ind hvor der allerede er et styresystem installeret....................det er ikke så tit at man kan det.

Hvis du vil have det til at virke, så er det måske en god idé at følge en enkelt vej.

1. Hvad er det for en computer din datter har - mærke og type.

2. Har den disskettedrev

3. Hvilke styresystemer har du til at installere.

4. Kan du komme i bios med en af disse taster under opstart (ej genstart)
................DEL / F2 / F3 / F10 / Ins

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-05-07 06:42

1. Bundkort : V - Class - via P4m266A + 8235 Chipset based. med pentium via 2,8
på dette bundort behøver jeg ikke at tage batteriet ud der er en jumper til nulstiling.

2. ja den har diskettedrev.

3. xp home og windows 98,2

4. ja jeg kan komme ind i bios under normal opstart (del)

jeg kommer ind i windows 98 men den kører diskgragmentering og når ca 75 % og vil have en fil repareret, det kan den ikke. Så genstarter den.

sætter jeg diskette 1 af 6 xp i så når den til at undersøge systemkonfigurationen og går i stå.

sætter jeg xp home cd´en i sker det samme.

I opstart tælles 288 Mb ram.

Jeg mener godt at man normalt kan sætte en xp cd i selvom der er 98 på. den vil så undersøge systemkonfigurationen og spørge om man vil formatere og instalere xp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-07 11:11

Prøv lige at tjekke RAMene, mere og mere i dine indlæg minder mig om problemer jeg selv har haft: http://cpu.rightmark.org/products/ramtester.shtml

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-07 14:26

Når du har tjekket de RAM........

Så kan du hente denne diskette som kan se på din harddisk.
Den kan:
A:\>Lowlwvel (grundsletter din harddisk)
A:\>fdisk /mbr (reparere din MasterBootRecord som er indgangen til din harddisk)
A:\>PM (alm. slette / oprette dele af din harddisk)
eks. ved A\> skriv pm og tryk enter

Jeg kan ikke huske om den også kan starte din win 98.2
(ikke alle win 98.2 kan boote selv)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-05-07 22:06

Jeg har brugt en hulens mase tid på at genskabe filer. efter formatering af harddisken er det lykkedes mig at få ca 800 billeder reddet via PC inspector smart recovery, og ca. 300 andre via den alm. pc inspector. Disken sad som slave med (bemærk:) drevnummer f: i min. Her er den altså formateret også eftr endt "tapning".
Nu er den sat i sin gamle plads i datterns putter nu som master. Jeg vil nu installere det oprindelige originale xp home, men den viser fejlen ntkrnlmp fejlkode 4. Jeg mener jeg kan hente startfiler på nettet og køre dem som start cd, hvis det er det er er galt, eller opfattr den ikke drevet som c: ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-07 01:35

Du er ikke den første med det problem, her er hvad en anden Kandu bruger fik ud af sit spørgsmål: http://www.kandu.dk/spg70006.aspx Har du kørt den RAM test ? Hvad stod der i loggen ? Det er meget sandsynlig, at et eller flere RAM blokke ikke virker som de skal: http://www.windowsbbs.com/showthread.php?t=59540
Har du lagt drivere til bundkortet ind Efter formatering ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 09:15

Når der har været så meget rod med den harddisk............................LOWLEVEL format

Og så oprette en primary partition og formatere den til NTFS

Har du fulgt nogle af mine henvisninger så har du også det værktøj du skal bruge.

Har du tjekket dine ram.......................................

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-05-07 10:00

Der er ikke noget jeg hellere vil end brænde ubunto ud på en cd. Min nero oem kan jeg ikke få til det på trods af at jeg bruger alle filer, De andet brænderprogram du sendte mig link til kan jeg kun få til at brænde musikfiler. er det mig der er dum eller er jeg løbet træt?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-07 12:45

Her er et meget enkelt ISO brænder program, det skal ikke engang instaleres, hvis ISO filen (Ubuntu) og Active ISO Burner ligger i samme mappe, og du åbner programmer, vil det selv foreslå Ubuntu til brænding

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-07 14:05

Spørgsmålet startede med startdisketter, og har så udviklet sig, ved ikke om det er noget du kan bruge, men jeg sad og så på muligheder fra Microsoft download siden igennem og faldt over denne: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8&displaylang=da det er originale start disketter til Windows XP Home Edition, ved ikke om de andre start disketter virker på samme måde, men måske et forsøg værd, du har indtil nu forsøgt meget

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 14:13

Og inde på O.V.N.'s link så jeg lige denne tekst.
Citat
Windows XP Home Edition-startdisketter virker ikke sammen med Windows XP Professional, og omvendt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-07 14:18

Og her står der så at datteren har XP Home http://www.kandu.dk/spg104283.aspx#1171064

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 14:42

Jow jow - men tidligere stoder at XP CD ikke ville starte med de diskertter.
Derfor viste jeg det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 15:02

Nu går det hele tilbage til startdisketter igen

Det hjælper jo ikke hvis diskert er i RAW.....

Smid den i en anden komputer (der virker) - så kan du derfra køre de rep. programmer der MÅSKE kan redde lidt af det der er på disken....

Du kommer ALDRIG ind i den (der hvor den nu sidder) uden at formatere den totalt og dermed er alt væk...

Så vil du forsøge at redde "noget" så er det over i en anden maskine med den.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-07 15:16

refi det slipper du for let afsted med, hvis du havde læst indlæggede fra spørger, havde du vist at disken allerede har været ovre i en anden computer og allerede er formateret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 15:24

Der må være et eller andet sted jeg ikke har fulgt godt nok med.....

Hvis den allerede ER formateret er tingene jo væk

Hvor er så - det nye - problem.....

Det kan da ikke være MS-CDen... ??????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-05-07 19:05

Resume:
Harddisken har været over i min comp, og er blevet formateret og herefter er der hentet slettede data ud fra den med succes.
Derefter er den formateret endnu engang og sat tilbage i min døtters comp.
den tager imod windows xp cdén men stopper ved ovennævnte boot fil. Jeg mangler altså boot.
Har fået kørt ubundu ind og installeret bootfiler men uden held.
Jeg kan ikke køre ram test da den skriver disk i/o.
e.c. hvilken diskette er det du mener : 20-05-07 14:26
ubundu åbner nu sig selv og vil have mig til at kigge i partition 1 det kan den ikke den går i stå prøver jeg at kigge i partition 2 skriver den at det kun er for linux.
Det jeg skal have er en master boot record så jeg kan komme ind og videre på min installationscd
pyha-----------never give up

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 19:19

Stig jeg sender lige en diskette du kan låne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-05-07 21:07

Et kig ind i harddisken:

disk 1 78159 Mb

Partitation size used unused status

????????? 28.152 28152 0 Primary
**extended 50007 50007 0 none
*nfts 50007 6589 43417 none logical

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-05-07 21:09

Det så lidt mere overskueligt ud da jeg skrev det mellemrummene er væk nu, der er 5 kolonner, opdelt harddisk i 2 drev

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 21:58

Der er kuk i partitionstabellen når der vises ???????????
Så der er kun en ting at gøre:

LOWLEVEL

Det kan gøres med denne diskette:

Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Ved A skriver du så det ser sådan ud:

A:\>lowlevel
og tryk enter
Følg anvisningen og der må kun være den harddisk som skal Lowlevel formateres
Når den går i gang vil der gå en times tid.

Efter Lowlevel genstartes igen med knoldogtot disketten

Ved A
A:\>fdisk /mbr
og enter (husk mellemrum mellem k og / )

Genstart med de to disketter partition magic
H-klik i unalocated og vælg create
vælg NTFS
størrelse 30000 MB

Gå op i general og vælg apply
Hklik på den nye partition og vælg advance > activ (hvis den ikke allerede er activ)

Det er en stor mundfuld...........lav lidt ad gangen og bare spørg.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-05-07 22:34

Jeg vender tilbage, skal på arbejde i morgen tidligt og derefter 50 års fødselsdag om eftermiddagen.
snakkes ved, forløbig tak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 22:37

ok

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 10:28

Jeg har med succes igennem flere tmer gennemført lowlevel og genstartet med knold og tot disketten.
ved a:\skriver jeg fdisk /mbr med mellemrum får: bad command or filename. Dnne komando er heller ikke i oversigten?? Spørger fordi jeg ikke tør at gå videre til partiotion magic før jeg har styr på denne kommando, nu er vi så langt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 11:24

Ok den udgave af knoldogtot har så ikke den funktion.

Det er ikke sikkert ar det er nødvendigt med rep af MBR
Men det kan også gøres med en win 98 diskette
start comp med disketten win 98 start
ved A:\>
men nu kan du godt gå videre med Partition Magic

Ps. det er med vilje at der efterlades fri plads på den harddisk, men det kommer vi til senere.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 12:04

Jeg reparerer så ikke mbr. nu

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 12:31

Den nye partitation på 30000 står som logical og status none, jeg kan ikke sætte den som active, feltet er ikke fremhævet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 12:58

Så må du lige slette den igen.
opret en primary partition
Og den kan være activ

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 13:11

Nu har jeg C: nfts 30012 used 64 unused 29946 active primary. og en
unallocated 48149 satus none primary

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 13:26

YES - så kan du vælge den partition under installation af XP.

Men lige inden, så bør den partition navngives.

H-klik på C: partitionen og vælg label og skriv XP_30GB
OK
general > apply

Så hved du altid hvor du er.

Efter installation af XP laver vi en partition på det tomme område.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 13:45

Gjort.

genstarter med xp cd i (bootrækkefølge i bios cd hdd floppy) indlæser ... ved kernel debugger indlæsning samme fejl kode 4 ntkmlp.exe kan ikke findes???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 14:10

Altså vi er ikke kommet ret langt.

Kan det CD drev overhovedet læse en CD
Kan den CD læses

Kan den CD læses i din egen comp
(der sker ikke noget ved at starte op med den CD F3 smider dig af igen)

Hvist du har en win 98 CD og en startdiskette kan der laves en test (ej installation på NTFS)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 14:37

Der er et nyt dvd drev i putteren og et nyere cd drev i.
min kører cdén ind med det samme.
Er det ikke i bootsektoren den fil ligger
CDén kan læses på min egen cd, jeg har ikke en alm win 98 cd. kun en version 2 den tager den ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 14:42

Bemærk den går jo igang med installationen med den blå skærm det er kun ved indlæsning af tredje fil
at den kommer ved fejlmeldingen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 14:52

Bootsektoren burde være ren.
En startdiskette kan også reparere MBR master boot record

Jeg må prøve at hente den knoldogtot, for jeg mener at den kan rette bootsektoren op.

For den står vel til activ ud for C: xp_30Gb som ligger helt til venstre

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 15:06

udfor xp 30 gb sår der active under status.
Jeg kan ikke se noget i knold og tot der kan rette bootsektoren ind.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 15:46

Jeg har lige hentet den.............det gør der heller ikke.
Det kan ses sådan:
A:\>dir .exe
enter
Så kommer alle eksekverbare filer frem.
Jeg prøver at finde den anden diskette.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 16:02

OK jeg er lige væk i to timer
Tak for din indsats hidtil

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 16:13

Denne diskette kan lave rep af MBR
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
vælg 98se OEM mirror
hent og lad den installere en diskette. (ignorer hvis den melder fejl)

A:\>fdisk /mbr
enter og den arbejder lidt
" / " denne kan ligge ovre ved nummertasterne eller denne tast " - "

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-05-07 16:16

Og jeg går snart hen til et gratis måltid, der måske er brændt lidt på.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-07 20:37

Jeg kmmer ind i win 98 start up menu og skal vælge shift + F5 for at få kommandoprompten, her skriver jeg fdisk /mbr. den kører lidt jeg genstarter med cdén ---------samme fejlmeddelelse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 10:46

Status:
Der kan "snakkes" med harddisken
Harddisken er Lowlevel formateret (så alt snavs bør være væk)
HD er partitioneret og formateret og sat til at være aktiv
MasterBootRecord er genoprettet
Boot rækkefølge:
CD / HD / diskette (hvis diskette havde stået forrest er det nemmere at boote på disketter)
CD stopper under installationen
98 bootdiskette kan rulle ind.
Harddisk er monteret på primary IDE fladkabel og sat som MAster

Forslag:
Forsøg med at installere win 98

start med 98 disketten
med CD rom support
den viser til sidst hvilket bogstav CD rom har fået. D: eller E:
Ved A
A:\>E: ( " : " = skift+æ)
enter
D:\>install

Prøv om det kan lade sig gøre at installere den 98
Den kan 98 installation kan let fjernes med Partition Magic bagefter.

Så ved vi om det er XP-CD eller Computeren som laver ballade

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-05-07 12:26

prøvede at installere win 98 men den vil ikke acceptere nfts skulle have en dos start diskette.
loadede dine PM disketter og så at der igen står ???????????????? ud for drevet. hvad gør vi nu, partitionerer om igen.
Skal på arbejde nu.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 15:44

Ja - lav partitionen med filsystemet >> FAT32

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 15:46

Og i bios skal den se sådan ud.
Diskette
CD -rom
Harddisk

eller

Diskette
harddisk
CD

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-05-07 22:00

Bios er sat diskette,cdrom - harddisk.
jeg har konveteret til fat 32 - kørt win98 disketten, den scandisker alt ok tester systemregistrering vil kopiere filer til windows cd starter kører lidt og går i stå. surt show

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:11

Det er ved at blive en mystisk fejl.

Sidder Cd og harddisk på samme fladkabel

Hvis de gør - så skal harddisk være sat som MAster og CD som SLave

Er de på hvert sit kabel skal harddisk være på primary / kabel 0
og så skal de begge være sat som MAster.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-07 02:34

Undrer mig lidt over, at jeg er den eneste som tror, at det vil hjælpe med nogle andre RAM blokke, under instalationen bruges hukommelsen, og den virker ikke som den skal (tror jeg)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-05-07 10:16

jeg har prøvet at skifte ram blokkene med min egen kingston 512 mb, ingen effekt.

Harddisk sidder på eget kabel 0 som ds master. Ved siden af er der to ben der hedder cs enabled og fjerner man lusen helt er den slave.
Jeg har fjernet den ene cd og den anden sidder som master.

Det undrer mig at da jeg kørte med harddisk og to vd drev skrev wim98 booydiskette at den fandt 2 drev og nu når jeg har fjerbet den ene cd. skriver de at den finder et drev. Harddisken stå i bios som primary master med navn og det hele og cdén står som primary secondary master.
Hvorfor skriver bootdisketten så at der kun er et drev?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-07 10:29

Det er CD drevet disketten omtaler.
Men du kan teste om drevene eksisterer sådan:

A:\>C: og enter (den er tom men eksisterer dog)
A:\>D: (en midlertidig hjælpefil)
A:\>E: det er Cd rom med installations CD

Nyt forsøg:
Sæt både harddisk og CD på samme fladkabel - men ikke primary IDE
HD som MAster og CD som SLave

Nu vil den i opstarten vise dette.

Primary master = none
Primary slave = none

Secundary master = din harddisk
Secundary slave = CD rom

Alle fire kanaler skal i bios stå til auto

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-06-07 21:09

Jeg kan stadig ikke starte op med cdén , samme fejlmelding. Starter jeg op med PM 1 +2 for at lave en partition er det ligemeget om HDén står som primary master og cdén som secondary master eller HDén står som secondary master og cdén som secondary slave er der nu en fejl der siger BAD MBR primary volume.
MBR er åbenbart ikke inde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-06-07 14:14

Bad MBR er en dårlig MasterBootRecord
Den kan gøres mindre dårlig med en Win 98 start/boot diskette.

Rul disketten ind (uden CD-rom support)
Ved A skriver du sådan
A:\>fdisk /mbr
og tryk enter
Nu skal arbejde et øjeblik og så bør MBR ikke være bad mere.

Her ses min harddisk med en activ partition i starten af HD (til venstre)
http://peecee.dk/?id=51078
Sådan nogenlunde bør din se ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-06-07 22:58

Jeg har gjort som beskrevet, først win 98 disketten uden cd rom support, dernæst ved a> fdisk /mbr med ophold mellem k og/. Derpå PM disk 1 og 2 partitionering, det går fint indtil jeg trykker apply så er den der igen BAD MBR

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-06-07 09:07

Så findes der et andet partitionerings program.
http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=16078

Men du kan også lave partitioner med win 98 disketten.
A:\>fdisk
opret primær partition
brug ikke hele pladsen men kun 30000 MB
genstart med disketten (w98)
A:\>format C:
genstart
installer styresystem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-06-07 12:50

Jeg tænkte på at bruge fdisk fra win 98 diken men vil jo nødigt gøre noget galt nu vi er noget så langt, jeg prøver når jeg kommer hjem i aften.Skulle det også redde MBR?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-06-07 13:54

A:\>fdisk /mbr
enter
skulle redde/resette MBR

Og du kan godt prøve at oprette en partition med win 98 disketten.
Måske skal du lige slette de partitioner som ligger der.

Jeg fatter ikke hvorfor Partition Magic ikke kan håndtere de partitioner.

Du har 2 IDE controlere med plads til 2 enheder hver.
(stik på motherbord)
Har du prøvet at have hardisken på den anden controler.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-06-07 20:02

A:\>fdisk /mbr har jeg kørt flere gange uden held, men nu prøver jeg en gang til eller fem og så partitionerer jg med win 98 disketten efter at have formateret C: allerførst.
Jeg har efter ditforslag haft både harddisk og cd på den anden controlle. Vi ser hvad der sker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 09:41

Harddisk opbygning.
Tom harddisk
Partition
Format på partitionen

Win 98 diskette partitionering:
A:\>fdisk
slet alle partitioner
opret en partition
genstart med win 98 diskette
A:\>format C:

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-06-07 09:57

Forsøgt som du beskriver.
Bad MBR, +Partition table error #113 found + error # 4 bad argument/parameter , de sidste to nok p.g.a. manglende mbr

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-07 19:52

Vel hjemkommet fra Polen har jeg forsøgt med fornyet energy.
Hmmmmmm.
Jeg koncentrer mig om win xp. Har hentet en bootdiskette til xp og får fejlmeldingen Windows\Root\system32\hal.dll mangler.
Nu har jeg installeret win xp på en gammel Pentium II comp. jeg havde stående den kører så min datter kan overleve.
Jeg tror jeg begynder med at hente en ny bios til den defekte og installerer den, måske det kan hjælpe.
Gode råd og tips ellers accepterer jeg og takker for hjælpen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-07 20:02

Start med win 98 diskette.

A:\>fdisk /mbr
enter
mellemrum mellem k og /
det skulle rette op på Master Boot Rrecord.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-07 20:19

Det har jeg jo prøvet 45½ gang, det gør den ikke.
Kan jeg gøre det med en xp startdiskette?
Jeg koncentrer mig kun om xp nu.'
CDén virker harddisken virker, hvad med .eks win.ini.
Mener du ikke jeg skal køre en ny bios installation, det har jeg gjort før på min egen da den var nede, det hjalp mere end at tage batteriet ud i 10 min.?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-07-07 19:38

Ja du har da et problem skaf dig et ordenligt progam og en ordenlig key, så har du ingen problemer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-07-07 21:12

Så har vi en af brokkerne igen jeg har et originalt program med en original key, der virker fint på den anden computer.
Vi er nok dybere inde i putteren end din viden strækker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-07 22:28

Jeg har lige genskimmet spørgsmålet.
Jeg så at du ikke kan køre med ubuntu CD.
Jeg går ud fra at du har brændt den ubuntu som image til disk, så den CD er bootbar.
Kan testes på en anden comp
(den installerer sig ikke før du bestemmer det, ved at klikke på install, når den er rullet ind)

Kan den ubuntu CD køre på en anden comp - så skal vi finde ud af hvorfor den ikke kører på din datters.

Jeg er ved at være sikker på at det er din bios som driller.

En mulighed er også at nulstille bios.
Inde på motherboard er der en lille "jumper" som sidder på to ud af tre pinde.
Den sidder som regel helt alene, og kan hedde noget med clear cmos
Hvis du kan finde den så sig til.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-07-07 23:39

Jeg tjekker det imorgen, godt du har tålmodighed.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-07-07 20:36

Jeg kan sagtens finde clear mos.
Jeg har også hentet en ny bios fra hjemmesiden som beskrevet i instruktionsbogn, jeg har taget den nyest version ( En zip fil) og så ikke mere, vil lige høre først, nu vi er så langt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-07-07 21:06

Ok først clear Cmos.....................................Vent med bios opdatering.

Slut helt for comp ud med strømstikket.
Der sidder en jumper på 2 af tre ben og den skal flyttes sådan:

Eks.
jumper sidder på ben 1+2
flyttes til ben 2+3
vent i 10 - 15 sek
jumper sættes på ben 1+2
Nu er cmos renset og dermed bios sat til fabriksindstilling

Jeg er så spændt på om den vil kikke på en af dine boot CD
Evt. skal du i bios og sætte CD som første og harddisk som anden

Nu hvor du er inde i comp - så kig lige om harddisken sidder på IDE 0 / primære datakabel
Og om strømkablet sidder på plads.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-07-07 21:47

Det er gjort, nu sker der det at den siger bip som den skal og tastaturet lyser lige en gang. Intet på skærmen. Jeg har skiftet skærm for at være sikker.
Netstikket var ikke tilsluttet det minut, jeg havde jumperen i clear mos stilling, og den er flyttet tilbage. Harddisk sidder i ide 1, den anden hedder ide 2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 13:20

OK

Hvis det er en ældre CD Brænder/læser så sæt den på samme datakabel som HD

HD som master
CD som slave

Vent evt. med at tænde for skærmen til den er startet op................bare en enkelt gang.

Prøv at trykke på den tast som plejer at være adgang til bios og se om der så vises noget på skærmen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-07-07 17:30

Er prøvet, der er intet på skærmen, den går bare i power saving mode, tastaturet har lys og f.eks. num. lock virker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 20:41

Er det indbygget skærmkort eller et der er sat ind.

Hvis den har indbygget skærmkort så prøv der.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-07 09:04

Jeg bruger indbygget skærmkort.
Jeg tænker på om bundkortet skal skiftes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-07-07 09:12

Hvis bundkortet giver et enkelt bip - så bør alt være ok.
Når bios er nulstillet bør en alm. skærm også vise noget i opstart og i visning af bios.
Bios har en standard driver indbygget til skærmvisning.

Så noget af det første den skal kunne - er at vise bios ved tryk på - DEL / F10 / F2

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-07 10:10

Som sagt har jeg for en sikkerheds skyld prøvet med to skærme, den giver et bip og jeg trykker flere gange på "del" som jeg plejer for at komme ind i setup. Normalt er der også skærmbillede før man skal trykke på del.
Jeg mener ikke den når så langt at den vil læse en diskette.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-07 22:46

Jeg aner ikke hvad der er galt nu. Udover at den Clear Cmos ikke sidder rigtigt.
Eller skærmen er en fladskærm.

Har du fortalt hvad din computer hedder navn og model.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-07-07 12:12

clear c mos sidder rigtigt, men det hjalp at sætte skærmen til den rigtige port, sorry.
Har prøvet at opdatere bios og gemte den gamle, valgte at geninstallere den gamle.
Comp er efterhånden så ustabil at den ikke vil starte ordentligt op, kun ca hver 4. gang får jeg et bip.og kan komme videre. Har kørt win 98 fdisk /mbr og den kørte i længere tid den her gang. Men stadig den samme fejlmeddelelse som vi startede med. Samme cd er nu brugt til installation på min egen og den gamle pc min datter bruger nu.
Får jeg den ikke op at køre i dag køber jeg et nyt bundkort i morgen så må jeg tage det derfra, jeg tror den har taget skade af alle hendes utilsigtede og tilsigtede koldstarter.
Bundkortet er et P4MAM-V series (MS-6787 v.2X)micro ATX mainbord fra VIA baseret på VIA VT8751A & VT8235 med INTEL P4 478 pin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-07-07 17:17

- det var da rart så kan jeg sove igen, i stedet for at spekulere.

Godt så kan du komme ind i bios og sætte opstartsrækkefølgen.
Diskette
CD
harddisk

Eller andre kombinationer men harddisk sidst.

Prøv så lige den ubuntu live CD - om den kan rulle ind.

Koldstarter ødelægger ikke et bundkort. Det laver højest kludder på harddisken.