/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu instalation kikser
Fra : egoland
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 11-05-07 20:22

Sidder og fedter med en ububtu-instalation, som ikke rigtig vil lykkes. Når frem til, hvor den skal partitionere harddisken, men der går den så i stå. Har en celeron 1,8 Ghz., 256 mb ram og en 40 gb disk. Noget af rammen er shared til grafik. Har jeg for lidt ram til en succesfuld instalation, eller hvad kan der ellers være galt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 21:34

Er det en ren installation du vil lave

Kan den køre live uden problemer

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 11-05-07 22:07

Jep til begge spørgsmål, e.c.

Jeg fedtede lidt videre, og kom det sted, hvor man skal definere hvordan man vil partitionere disken ud fra tre spørgsmål. Den her gang valgte jeg den midterste, frem for den øverste, som er default. Her skulle jeg oprette en brugerkonto, og så kom jeg videre, selv om den stadig kører langsomt - det gjorde den nu også med XP. Men instalationstiden på 25 min. holder ikke, den er langt overskredet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 22:29

Der er noget galt for jeg kører med ubuntu på en gammel bærbar Compaq 600 Mhz 196 Mb ram
Måske du lige skulle lade ubuntu slette din harddisk først.

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-07 16:59

Hej
Jeg er ved at lave en vejledning i installation af uguntu.
Og nu bliver du prøveklud.

Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste Ubuntu 7.04 - Supported to 2008 (kan sagtens bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.
Bl.a.
ubuntu live kørsel uden at installere
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
enter
Vælg start ubuntu eller installer ubuntu ( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)
enter
Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Ved at klikke på " Install " vil den installere på harddisken.
Du kan surfe på nettet med Firefox for det er automatisk sat til.
Du kan arbejde med Open Office (ligner windows og kan dele filer med windows)
Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-05-07 17:02

Hov
installation af ubuntu

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 13-05-07 21:48

Så lykkedes det at få den op at køre. Måske var problemet at det ikke lige umiddelbart var muligt at starte fra cd, men jeg måtte disable de andre drev for at kunne få den til at boote. Sært! Men det det var stadig mig et mysterium, at den stoppede i det 4. vindue med de tre valgmulighed, som skrevet ovenfor.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 21:56

Det er muligt du ikke har fortalt hvor den må lægge sig, siden at den stoppede.