/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Mercury 4t/60hk urolig gang.
Fra : BådeOg
Vist : 490 gange
46 point
Dato : 11-05-07 15:11

Hej gutter

Jeg har lige købt en Shetland F4 fra 1985 med en Mercury 60hk 4T årg. 2002 med karb.
Motoren starter fint og går fint i tomgang men har en kort tøven ved gasgivning og hvis man holder omdr. omkring 2500. Øger man omdr. til over ca. 2700 og derover er der ingen problemer. Jeg har lige skiftet hele brændstof linien fra tank til motor pga dets alder men fejlen var der også før og sælger har informeret om fejlen inden køb.
Jeg har pga tidsmangel endnu ikke nået at fejlsøge i større omfang men tændrør nr. 3 skulle efter sælgers udtalelse være lidt sort (ikke vådt) som evt. tegn på for fed blanding eller måske dårlig tænding/lettere def tændspole?

Har i oplevet tilsvarende på Mercury/Mariner?

Mvh Jan

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-05-07 21:32

har oplevet noget lignende med en yamaha 20 hk. det var en pakdåse på krumtappen der var defekt med det resultat at der kom vand ind i krumtaphuset. jeg havde aldrig selv fundet den fejl, da jeg søgte i brændstofsystemet og tændingen. men mekanikeren vidste med det samme hvad det var, og jeg var selv tilstede da den blev skilt ad, så det var ikke bare noger han sagde.

Kommentar
Fra : BådeOg

Dato : 11-05-07 22:08

Jeg vil så gætte på at det i dit tilfælde var en 2 takter dvs med smøring via brændstof?
I dette tilfælde ville det give sig udslag i vand i olien da den har olie pumpe og sump og det er ikke tilfældet.