/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Larmende nabo
Fra : wiking
Vist : 966 gange
300 point
Dato : 10-05-07 22:45

Bor i udkanten af byen, ca. 500 m fra vores hus ligger en gård, de har en maskine der larmer fra tidlig morgen til sen aften, en utrolig generende monotom summen, noget i den retning det personer der har tinitus fortæller om.

Nu når vi skal til at nyde foråret på terassen ville det være skønt at komme af med denne lyd, men hvordan?

Kan selvfølgelig kontakte landmanden, men tror faktisk ikke det hjælper.

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 160 point
Dato : 10-05-07 22:55

kontakt teknisk forvalting i den komunne du bor i
og hør efter hvor meget larm de må lave
så må de lave en støj måling
efter de har talt med landmaden

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 10-05-07 23:01

Har ikke så meget fortand på støjmåling, men er det ikke hvor høj lyden er i Db - vil en summen også være for meget?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 23:04

Henvend dig til kommunen. Kommunernes miljøkontrol/tilsyn er sat i verden for at varetage borgernes sundhed og velfærd bl.a. i denne henseende.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 23:07

Ja - en summen kan også være for meget....

Kommentar
Fra : michael-j

Dato : 10-05-07 23:44

den maskine du fortæller om hvad laver den?
for er det arbejde på en mark eller vej arbejde eller lign. er det svært at få gennemført men du skal kontakte din kommune og så kan de hjælpe dig og hvis det er fritids larm er det ligesom høj musik, du må larme alt det du vil bare du ikke forstyrer andre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-07 00:41

Der er forskellige grænser for støj. Om natten iet boligområde er den acceptable grænse meget lav.

Hvis det er en konstant dummen kan det være en ventillator, f.eks. til en stald. Det kan der ret enkelt gøres noget ved.
Det er ikke sikkert at det lyder så meget ovre ved landmanden selv, og så vil han være ret uforstående.
Jeg synes i skal prøve at tale med landmanden først. Det er ikke godt naboskab at starte med at løbe til myndigheden. Det kan jo være han er en flink og forstående fyr.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-05-07 01:08

En summen fra en staldventilator kan næppe høres 500m væk ... så skal det vist være yderst vindstille!

Når vinden suser bare en anelse i piletræerne kan jeg ikke høre staldventilatorerne hos genboen - og stalden er vel max. 75 meter fra mit hus....men lugten af levende grise kan man godt mærke

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-05-07 07:30

Jeg tror også på det med staldventilatoren, og støtter Tensor` forslag om først at besøge din nabo, og så se hvad det udvikler sig til, men man skal jo ikke flyve lige i hovedet af ham.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-05-07 09:29

Jeg tror osse, at jeg vil have spærret et par hovedfærdselsårer her København. De støjer forfærdeligt.

Alternativt kan jeg jo pakke mine sydfrugter.... jeg vidste jo at støjkilden var der, da jeg flyttede ind, og at lovens krav vedr. trafikstøj formentlig overholdes

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-05-07 11:15

- kunne lyde som kompressoren til hans kølerum der er defekt, og sådan en kan repareres OG lyddæmpes!!

God weekend

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-05-07 13:17

som jeg læser dit indlæg, er du først for nylig flyttet til lokationen. hvis det er rigtigt, må du acceptere, at der er nogle der var der før dig og at den maskine kan være en del af landmandens nødvendige udstyr. hvis man flytter på landet, må man jo tage i betragtning, at det ikke altid kun er lutter idyl. der er faktisk nogle der lever af at bo på landet. og hvis du vil have mad på bordet, kan det jo ikke hjælpe, at der skal være total stilhed døgnet rundt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-05-07 13:28

trimare: men der behøver jo ikke være unødig larm. Derfor tag en snak med din nabo i al fordragelighed.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-05-07 14:07

Citat
En summen fra en staldventilator kan næppe høres 500m væk ... så skal det vist være yderst vindstille!

På en god dag kan vi høre naboens trådhegn 400 m væk - og det behøver ikke at være vindstille, blot vinden går i den rigtige retning....

Der er stille på landet

Vaxen

Kommentar
Fra : storetåen

Dato : 28-05-07 02:07

Hej! for 10 år siden flyttede vi fra byen til landt, vi glædede os helt vildt til at nyde stilheden.
Vi var bare ved at blive vavittige af al den maskin larm, vi have overset at vores nye nabo var en maskin station... men da de var færdige med at pløje, harve og såe, så var det slet ikke så slemt, vi var bare flyttet på landet i den travle tid. De sidste par år har vi så været "plaget" af får, flere hundrede får på engen overfor, de skriger i døgn drift, frygteligt -og ja, vi bor på landet! men jeg tror nu jeg vil ta' en snak med godsejeren, om ikk' vi ku' få nogle køer ud på engen igen til næste år.
Jeg syntes osse du skal tale med din nabo, eller inviterer ham over på en gang sommer grill på terrassen, så kan I jo altid komme til at tale om den der lyd, som han så nok også kan høre ovre hos dig!!

Godkendelse af svar
Fra : wiking

Dato : 29-05-07 17:57

Tak for svaret 1133.