/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
PLC
Fra : miczij
Vist : 2783 gange
225 point
Dato : 10-05-07 20:02

Hej
Jeg vil høre om der er nogen der kan svare på mit spørgsmål eftersom jeg ikke ved særlig meget om plc Jeg har 5 ventilatorer som kører på regulatore, så udgangs spændingen er ca. 139 V og de har hver især deres egen forsyning, hvis en af disse ventilatore mister spændingen skal jeg have en lampe til at lyse. Mit spørgsmål er så.. jeg har fået en Siemens Logo PLC fra solar som skulle kunne klare dette, men jeg er stadig i tvivl om jeg virkelig kan komme med 5 forskellige forsyninger på 139V på indgangene og så samtidig få en udgang til at give 230V ud, når et af disse indgange mister spændingen.. Hvad mener i ???

Håber i forstår det..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-07 00:33

Det er at skyde med gråspurve med kanoner at bruge en PLC til det formål.

Med lidt dioder , elektronikforstand og omtanke kan du styre et lille mekanisk relæ, som klarer den sag.
lån enbog på biblioteket om interface og diodelogik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-07 00:35

De har da vel ikke hver deres forsyning. Er det ikke den samme elleverandør til dem alle.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 225 point
Dato : 11-05-07 01:03

1) Helt nøjagtig hvilken Logo! PLC er der tale om (LOGO! 230RC)? inkl. evt. udvidelsesmoduler?
2) Så vidt jeg kan se på databladet, så er der tale om 4 relæudgange i basic versionen. Altså kan du kun tænde/slukke for 4 ventilatorer.
3) Regulatorerne - skal de styres manuelt eller via PLC? For så er det vist ikke det rigtige valg....
4) I Basic udgaven er der 8 indgange.
- Værdien "0" er tilstede hvis spændingen er max. 40 V AC.
- Værdien "1" er tilstede hvis spændingen er min. 79 V AC
5) Hvis du kun vil overvåge om der er strøm på ventilatorerne (altså over 79V AC), så ja, så er LOGO!230RC så vidt jeg kan se, egnet til formålet.
6) Hvis en af indgangene mister spændingen (altså under 40 V AC), så sætter du en udgang, der via relæet tænder en lampe. Hvis du benytter dig af binær kodning og tre lamper, kan du få at vide hvilken ventilator der er slukket. Men det kan du sikkert også få displayet til at skrive

001 = ventilator nr. 1
010 = ventilator nr. 2
011 = ventilator nr. 3
100 = ventilator nr. 4
101 = ventilator nr. 5

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-05-07 01:10

PS: Jeg gik ud fra, at det er en PLC som denne du har fået fat i...
http://www.siemens.dk/ccmi/bu/ad/download/pdf/service_support/information/brochure/LOGO/logo_e.pdf

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-05-07 07:21

Allerførst, kunne jeg da godt tænke mig at få klartlagt, om du ønsker at vide, om ventilatorene får spændning, eller du ønsker at vide om de rent faktisk kører. Der kan jo feks, en motor brænder af, bliver afbrudt, blæserhjulet er faldet af, et evt. spjæld er fejlagtigt blevet lukket osv., så nytter det jo ikke kontrollere om der bliver sendt spændning ud til ventilatoren.

Hvis det er en alarm for, om de rent faktisk kører, behøver du ikke bruge en PLC.
Du skal blot have fat i nogle flow sensorer, som findes både som mekaniske, og elektroniske.
Dette er jo langt den sikrest måde, at få en alarm for ventilatorene virker, og bruges mange steder, feks. i styretavler, store elektroniske apparater, og steder man skal være sikker på at ventilationen kører, osv.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : miczij

Dato : 11-05-07 17:32

Tak for svaret berpox.